• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Fiat Ducato 3.0 MultiJet 2009r

lightlover

Użytkownik
Samochód
Abarth Punto EVO 1.4T MultiAir | Audi A6 C6 3.0TDI Allroad | Fiat Ducato 3.0 MultiJet
Witajcie,

Posiadam Fiata Ducato z silnikiem 3.0 MultiJet o mocy 160KM z programem na 180KM.
Aktualny przebieg to 330tys km (od nowości u mnie). Cały czas jeździł na zalecanej Seleni WR 5W40.

Początkowo interwały wynosiły 20tys, aktualnie zmieniam co około 15tys.
Patrząc przez wlew oleju silnik w środku jest czyściutki, oleju pomiędzy wymianami ubywa max 0,5l.
Niestety od jakiegoś czasu przez kilka sekund po odpaleniu słychać głośniejszą pracę rozrządu.

Samochód zazwyczaj używany w trybie trasa około 3500km -> trochę jazdy po mieście -> miesiąc postoju -> i tak w kółko

Radzicie zostać przy tym co jest, czy może warto pomyśleć nad zmianą oliwy?
Budżet - najchętniej do 150zł za bańkę 5l.
 
Samochód fabrycznie bez DPF, maksymalnie długi, raz podwyższany.

Jak dotąd 90% przebiegu stanowiła trasa, z czego w jedną stronę na pusto, z powrotem około tony na pace.
Prędkość przelotowa 120-140km/h

Co będzie dalej? Nie wiem. Aktualnie samochód stoi i nie zarabia.
Być może zacznie robić jakieś kursy po mieście.. a może zmieni właściciela. Nie jestem w stanie tego przewidzieć.

Tak czy inaczej przyszła pora na wymianę oleju i nie chcę z tym zwlekać ;)
Czyli H3L2. Opory powietrza wiec dość niskie i przy tej prędkości silnik nie jest zmuszony do zbyt dużego wysiłku. Przy takim użytkowaniu pomyślałbym nad wydłużeniem interwału do 20 tys. Rozważ dodanie AR9100 bo powinien dać wymierna korzyści. Te silniki są generalnie pancerne i milion kilometrów jak najbardziej do zrobienia.
 
@lightlover, odwiedź jakiegoś obeznanego w silnikach Ducato mechanika i przyglądnął się/przysłuchał tej głośniejszej pracy rozrządu.

Dwa, proponowałbym sprawdzenie, co się dzieje w oleju przy tych 15 tys km, bo eksploatacja samochodu wygląda na wybitnie przyjazną długim interwałom wymian oleju. Moim zdaniem 20 tys km możesz spokojnie trzymać olej w silniku bez wymiany, a i o 30 tys km bym się pokusił. Wiem, że to niepopularne na forum olejowym podejście, ale podejrzewam, że Iveco zaleca wymiany co najmniej co 30 tys.

Zmianę marki oleju zawsze zdążysz zrobić, tylko pytanie, czy jest sens to robić..
 
Tańsza opcja Lotos Synthetic Plus, analizę masz na forum . Droższa opcja Eurol Fluence . Bądź jakiś Ultor, Delvac :)
Cenowo masz chyba 3 takie Lotosy za Selenie
Post automatically merged:

Jakby ktoś był ciekawy to Trident jest na tym samym pakiecie co Platinum Classic 5w40 :)
Trident ma pakiet od Aftona ? Cała seria Classic ma jeden pakiet dodatków :)
 

Afton Chemical HiTEC® 9387X - 10.4% (ACEA A3/B3-16, API SL, MB 229.1)
 
Chociaż w sumie spojrzałem w karty charakterystyki i mam dylemat czy to dobra decyzja.
Nie ukrywam, że dane w nich zawarte mało mi mówią, ale na chłopski rozum parametry Seleni wydają się lepsze..

Lepkość w 100* 14,5 vs 13,1 Shell
Wskaźnik lepkość 175 vs 168 Shell
 
W tej chwili jeżdżę na Shell Helix Ultra Diesel 5w40 i złego słowa nie mogę powiedzieć. Przejechane ok 6000km i do tej pory nie jestem w stanie stwierdzić żadnego ubytku. Olej wizualnie ma taką samą lepkość jak na początku, nie czuć paliwa więc auto raczej nie dolewa paliwa. Przynajmniej nie w istotnych ilościach.

Chyba na forum alfoholikow jeden z userow chwalił się, że w 159 jtd przejechał na tym oleju prawie 300 tys. i silnik nadal działa bardzo dobrze.
 
Nie spływa jak woda, po rozgrzaniu trzyma się bagnetu tak samo jak zaraz po wymianie, nie czuć paliwa.

Wiem, że bagnet to nie wiskozymetr ale miałem do czynienia z autem które podlewało olej paliwiem i po paru tysiącach km było widać różnicę.

Cóż mogę więcej powiedzieć ;)
 
Metoda jeszcze z dawnych czasów, gdzie o badaniach laboratoryjnych to nikt nie słyszał a podręczne wiskozymetry mieli tylko nieliczni "drajwerzy" ;-)
 
Wszystko ładnie i pięknie tylko to, że podlewa paliwem i czy czuć je z oleju z olejem nie ma nic wspólnego, ale to pewnie wiesz :)
 
Panowie, ale nie róbcie offtopu... ;)
 
Back
Top