• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Fiat Ducato 3.0 MultiJet 2009r

lightlover

Użytkownik
Samochód
Abarth Punto EVO 1.4T MultiAir | Audi A6 C6 3.0TDI Allroad | Fiat Ducato 3.0 MultiJet
Witajcie,

Posiadam Fiata Ducato z silnikiem 3.0 MultiJet o mocy 160KM z programem na 180KM.
Aktualny przebieg to 330tys km (od nowości u mnie). Cały czas jeździł na zalecanej Seleni WR 5W40.

Początkowo interwały wynosiły 20tys, aktualnie zmieniam co około 15tys.
Patrząc przez wlew oleju silnik w środku jest czyściutki, oleju pomiędzy wymianami ubywa max 0,5l.
Niestety od jakiegoś czasu przez kilka sekund po odpaleniu słychać głośniejszą pracę rozrządu.

Samochód zazwyczaj używany w trybie trasa około 3500km -> trochę jazdy po mieście -> miesiąc postoju -> i tak w kółko

Radzicie zostać przy tym co jest, czy może warto pomyśleć nad zmianą oliwy?
Budżet - najchętniej do 150zł za bańkę 5l.
 
Nie spływa jak woda, po rozgrzaniu trzyma się bagnetu tak samo jak zaraz po wymianie, nie czuć paliwa.

Wiem, że bagnet to nie wiskozymetr ale miałem do czynienia z autem które podlewało olej paliwiem i po paru tysiącach km było widać różnicę.

Cóż mogę więcej powiedzieć ;)
U mnie podlewa średnio 1% na 1000km i również nie spływa z bagnetu ani nie widać różnicy w lepkości na oko
 
Mam jeszcze pytanie co sądzicie o oleju FUCHS TITAN SUPERSYN 5W40?
Jak Waszym zdaniem wypada w porównaniu do Shell Helix Diesel Ultra 5W40?
 
Proszę:

olej fizyko-chemicznie dość standardowy
 
Chodzi o to, że Shell Helix Diesel 5W40 nie spełnia normy FIAT 9.55535-N2, zalecanej dla mojego silnika.

Poza Fuchsem znalazłem jeszcze Valvoline SynPower 5W40, Motul 8100 X-cess oraz Eurol Super Lite 5W40.
 
Może Shell Ultra Helix diesel 5w40 nie spełnia normy dla Twojego silnika, ale już nowa wersja Shella Ultra Helix 5w40 (bez napisu diesel) ją spełnia, proszę zdjęcie tylnej strony bańki (zdjęcie pochodzi z naszego forum) - FOTO
Także możesz też śmiało przy nim zostać. Pozdrawiam
 
normą się nie przejmuj.

Dla spokoju psychicznego wolę sięgnąć po olej zgodny z zalecaną normą.

Może Shell Ultra Helix diesel 5w40 nie spełnia normy dla Twojego silnika, ale już nowa wersja Shella Ultra Helix 5w40 (bez napisu diesel) ją spełnia

Wiem, że wersja z bez napisu diesel spełnia moją normę, ale wcześniej na forum polecano mi właśnie wersję Diesel...


To jak - Shell Helix Ultra 5W40 czy Eurol Super Lite 5W40? :)
Shell jeśli się nie mylę jest olejem lepszym technologicznie(?) i być może zapewniłby lepsze smarowanie przy rozruchu.
Zaś za Eurolem przemawia do mnie większa lepkość w całym zakresie temperatur, czyli lepsza ochrona silnka(?)

Który Waszym zdaniem będzie lepiej trzymał parametry i prędzej zniweluje delikatne ubytki (ok. 0,5l/15000km)?
Wycieków brak i powiedzmy do 10tys od wymiany stan jest ok, a później zaczyna ubywać.
 
Oj tam, oj tam - odpowiedzialność zbiorowa! :cool:

Zaczynamy odbiegać od tematu, a Fiacik chciałby już zasmakować nowej oliwy ;)
 
Rzuć monetą... U mnie się sprawdza jak mam dylemat.
 
Serio? Wydaje mi się, że te oleje sporo się różnią.

Shell Helix Ultra 5W40:
Gęstość 15°C: 0,840
Lepkość 40°C: 79,1
Lepkośc 100°C: 13,1
Indeks lepkości: 168
Temperatura płynięcia: -42°C
Temperatura zapłonu: 242°C
TBN: 12,7

EUROL Super Lite 5W40:
Gęstość 20°C: 0,8556
Lepkość 40°C: 93
Lepkośc 100°C: 15
Indeks lepkości: 170
Temperatura płynięcia: -39°C
Temperatura zapłonu: 200°C
TBN: 9,6

Dotychczasowa Selenia WR 5W40:
Gęstość 15°C: 0,855
Lepkość 40°C:
Lepkośc 100°C: 14,5
Indeks lepkości: 175
Temperatura płynięcia: -36°C
Temperatura zapłonu: 230°C
TBN: >11
 
Eurola Super Lite 5W40 masz kompletną analizę na forum. Tepm. zapłonu to de facto nie 200 a 230 stopni a płynięcia z badania -43 stopnie. Parametrami moim zdaniem najlepszy jest Shell a zaraz po nim Eurol ale różnice nie są duże i Selenia też parametrami z karty nie odstaje. Shell ma dość niską lepkość jak na W40 w jednym przypadku zaleta w innym może być wada. Oba oleje będą dobre.
 
Czyli można podsumować, że do jazdy miejskiej/podmiejskiej lepszym wyborem będzie Shell Helix Ultra 5W40,
a Eurol Super Lite 5W40 lepiej sprawdzi się w dalszych trasach z większym obciążeniem?


Dodatkowe pytanie - czy mógłbym zastosować np. Eurol Fluence 5W40 (pomimo braku normy FIAT 9.55535-N2) czy to zła droga?

Z konfiguratora Eurola do mojego silnika (Euro 4, bez DPF) wychodzi Eurol Super Lite 5W40,
zaś do późniejszych wypustów (Euro 5 z DPF) sugerowany jest Fluence 5W30.
 
Back
Top