• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Fiat Panda II 1.1 Pb.

soszo

Moderator
Samochód
Kamiq 1.0 DLAA Micra CR12DE Panda 1.1 Fire
Marka samochodu
Fiat Panda II
Budżet/ile litrów
100/4L
Styl jazdy
Silnik
1.1 Pb 54KM
Data produkcji
2003
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
Chyba 10W40 A3 zalecana selenia 20k
Jaki olej masz obecnie
Total 7000 10W40
Moje drugie autko to panda. Pandą robię ok 1-2 tys km rocznie. Odcinki max 20km.
Pytanie mam takie: Czy można zalać ją magnatekiem 5W30 A5? ;) W instrukcji od doblo z 2004 jest przy silniku 1.2 8V dopuszczenie 5W30 A1/B1 przy niskich temperaturach. Od pandy instrukcji nie mam.
Jeszcze mogę ewentualnie doprawić olej AR 9400 (posiadam takowy). Myślicie, że pandzia zniesie taki mix i nie będzie miała mi tego za złe?
 
Szybka akcja z marolexem i olej wymieniony. Czyli mam mix: castrol 5W30 C3 0.9L , Total HKS i NFC po 0.5L i Lotos 5W40 0.2L plus zawartość filtra starej mieszaniny wybuchowej widocznej na foto.
20230203_155822.jpg20230203_162247.jpg

Mam jakieś 2.2L w silniku jest ciut ponad minimum na bagnecie. Myślicie, że panda przeżyje jak wleje jej całą białą płukankę LM?
 
Przejedź na tym miksie co teraz masz jeszcze jakieś 500km, potem lej płukankę i działaj, bez obaw.
 
Nie traktuj tego jako atak, ale co trzeba zrobić, żeby mieć taki kolor oleju w tym silniku? Ja po 15 tys. km mam na słynnym "półsyntetyku" kolor miodu 😅
 
Zależy od całego okresu eksploatacji... W 1.2 60km mojego dziadka olej zlany po 3000 jest mocno ciemny, a przebieg to 80kkm. Olej pewnie wymieniany kiedy mu się przypomniało, "trasy" po 2-3km I widać efekt. Silnik w środku też "ładnie" polakierowany, przynajmniej tak mogę sądzić po stanie wlewu oleju.
 
Do oleju trafiło sporo specyfików , uważam, że za kolor odpowiada w głównej mierze MoS2. Dodatki LM barwią zarówno mos jak ceratec jeden na czarno drugi na mleczno-kawowo. W sumie żaden z dodatków 9400/c5nano, ani MoS2 nie spowodował wyciszenia pracy na zimno tego silnika.

Mam ceratec ale teraz waham się czy go zastosować. Jeśli zastosuje to raczej w niepełnej dawce.
 
Mi trochę szkoda pieniędzy na dodatki do FIRE. Zawsze jak chcę coś dodać do oleju, to przypominam sobie zapis z instrukcji: "SAE 15W40 lub 10W40 API SG" 😅

Co do mojej poprzedniej wypowiedzi nie wziąłem pod uwagę, że możesz mieć tam MoS2 ;)
 
przypominam sobie zapis z instrukcji: "SAE 15W40 lub 10W40 API SG"
Z jednej strony racja, z drugiej na Orlenie Classic zdarza się, że szklanki na zimno hałasują, to pierwszy olej na którym tak jest i ma najniższą klasę API z tych co stosowałem.
 
No, Selektol się nada. W końcu SG.
 
A ja sobie przypominam zapis z instrukcji SAE 10W40 ACEA A3 i API SL. Selenia 20K.

Co do MoS2 to myślałem, że się nie wyda. Nie pisałem o tym wcześniej.

Dziś jednak nie miałem czasu na wymianę. Chciał nie chciał może nie 500 ale kilkadziesiat kilometrów muszę na tym miksie przejechać.
Doleję próbki z zamrażarki jeszcze żeby było wyraźnie ponad minimum na bagnecie. Foto w odpowiednim wątku zaraz wstawię
 
W tym roku w Lancerze zrobię podobny mix, lecz u mnie na bogato z nowym filtrem ashika za 6zl 🤪 nie wiem jeszcze jakie płukanki zastosuje , ale coś wymyślę.
 
szklanki na zimno hałasują, to pierwszy olej na którym tak jest
Mi na wszystkich olejach jakie do tej pory stosowałem, halasują szklanki na zimno. Dodatki nic bądź nie wiele zmieniają w tej kwestii. Teraz mam mix o niższej lepkości i trudno wyłapać jakaś różnicę na plus czy na minus.
 
U mnie było dobrze na Bizolu Allround 5w40 tym nowszym na HC i na Specolu 5w40, po zalaniu Orlenu się zaczęło, choć nie zawsze. W tych silnikach podobno się też reguluje luzy zaworowe, a jestem prawie pewny że nikt tego nigdy nie ruszał. Być może to też ma wpływ.
 
Luzy mam jak z fabryki czyli duże. Już o tym pisałem. Reguluje się po przez wymianę płytek które są po ok 15zł za szt. Jest o autko na dojazd do pracy więc traktuję je jak traktuję. Po za eksperymentami to i tak ma u mnie dobrze. Nogą drzwi nie zmykam 😉
 
Mi trochę szkoda pieniędzy na dodatki do FIRE. Zawsze jak chcę coś dodać do oleju, to przypominam sobie zapis z instrukcji: "SAE 15W40 lub 10W40 API SG" 😅

Co do mojej poprzedniej wypowiedzi nie wziąłem pod uwagę, że możesz mieć tam MoS2 ;)
W pandzie zalecany olej to 10w40 albo 5w30 tam mam w instrukcji z 2006 roku. W 2008 juz w tym samym silniku zalecany 5w40
 
Gwoli rozwiania wątpliwości - instrukcja z roku 2003:

(*) W temperaturach poniżej –20 ºC zaleca się stosować SELENIA PERFORMER SAE 5W-30.
Screenshot_20230205-230729_ReadEra.png
 
Te strzałki są zupełnie nieczytelne.

Zakładając, że teoria ze zmianą lepkości w dół wraz ze spadkiem temperatury jest prawdziwa, to ciężko ustalić w jakich temperaturach może ten silnik pracować na 5W30.

Warto też zauważyć, że Fiat dopuszcza oleje klasy A1. Więc możnaby jakiś "lekki" olej zastosować ;)
 
Back
Top