• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Ford Mondeo mk4 2.0 Duratec z lpg

Daniel843

Użytkownik
Samochód
Ford Mondeo mk4
Marka samochodu
Ford Mondeo mk4
Budżet/ile litrów
200zl/5l
Styl jazdy
Silnik
2.0 Duratec
Data produkcji
2008
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5w30, wss-m2c913-d
Jaki olej masz obecnie
Ravenol fds 5w30 usvo
Cześć,
Poszukuję oleju do forda mondeo MK4 2.0 pb+lpg.

Aktualnie zalany ravenol 5w30 fds usvo.
Zastanawiam się nad pmo ale nie wiem czy zmieniać. Interwał zmian to 10k

Jaki olej polećcie do tego silnika? Zależy mi na jak najlepszych parametrach.

Pozdrawiam
 
zajrzałem do niemieckiej instrukcji i tam też dopuszczają 5w40

10W40 również i o tym też Ci pisałem ;)

w rodzinie mam od ponad 10 lat Forda i troszkę o tych silnikach czytałem, bo sam się do takiego 2.0 Durateca przymierzałem. Odpuściłem ze względu właśnie na LPG, a Diesli nie lubię.
 
Pod tym względem jest OK, bo nawet dotrysku benzyny nie potrzeba moim zdaniem. Problem bardziej w luzach zaworowych, bo wiesz sam, że tylko wymiana szklanek i koszta rosną. Przy dotrysku benzyny, to już w ogóle LPG staje się sprawą dyskusyjną, ale wiem, że niektórzy gazownicy nieumiejętność wystrojenia maskują własnie dotryskiem... No ale to osobny temat.
 
Zdjęcie instrukcji mówi tylko tyle że:
1) zalecana jest lepkość 5w30 z normą Forda czyli obecne oleje A5.
2) użycie bardziej lepkiego oleju powoduje zwiększone zużycie paliwa i trudniejszy rozruch.

Więc nie ma powodu pakować 5w40 z lepkością wiekszą o 50%.
Jeździłem 1.6 Focusem z zalanym przez pomyłkę 5w40, zużycie paliwa litr większe, silnik klepał przy zimnym rozruchu.. tego nie było na fordowskim 5w30.
Więc znowu polecę ten olej do tego silnika...

Pozdrawiam
 
Więc nie ma powodu pakować 5w40 z lepkością wiekszą o 50%.
Jeździłem 1.6 Focusem z zalanym przez pomyłkę 5w40, zużycie paliwa litr większe, silnik klepał przy zimnym rozruchu.. tego nie było na fordowskim 5w30.
Więc znowu polecę ten olej do tego silnika...
polecam zapoznać się z wiedzą podstawową. Spalanie 1L między lepkością 30, a 40 jest stwierdzeniem co najmniej kuriozalnym...

użycie bardziej lepkiego oleju powoduje zwiększone zużycie paliwa i trudniejszy rozruch
tego nawet nie będę komentował...
 
Akurat sytacja wyjątkowa z instrukcji i rzeczywistość się pokryły, więc dlaczego mam to opisać inaczej?
bo to na 100% nie zasługa oleju. Odsyłam ponownie do wiedzy podstawowej, to się dowiesz wszystkiego.
 
@jerseyAdmin napisał: Nie ma sensu. Producent wymaga 5W-30 jako głównej lepkości to lej taką. Silnik jest dostosowany i kombinuje możesz co najwyżej pogorszyć a nie polepszyć.

Wg mnie ekipa forum powinna mieć jednakowe zdanie w takich kwestiach bo wodę z mózgu robicie userom ;)
 
Jasne . Dlatego każdy ma zakładać własny wątek. Trochę rozumiem trochę nie i widać, że nie tylko ja tak mam.
 
Last edited by a moderator:
Nie doradzamy jako forum, tylko jako poszczególne osoby. Każdy ma swój punkt siedzenia na oleje. Podobnie jak użytkownicy.
 
Wg mnie ekipa forum powinna mieć jednakowe zdanie w takich kwestiach bo wodę z mózgu robicie userom
a według mnie każdy silnik ma inny przebieg, inną historię, inne warunki użytkowania, inną przeszłość smarną i może być inaczej traktowany przez aktualnego użytkownika.

Jedno jest pewne - miedzy 5W30, a 5W40 nie ma kolosalnej różnicy i krzywda się silnikowi nie stanie, co zresztą udowadnia manual.
 
Pierwsza sprawa jest taka, że norma Forda nie jest tożsama z ACEA A5, gdyby tak było prawie każdy producent nie miał by w portfolio oleju dedykowanego pod tą specyfikację oprócz oleju 5W-30 A5. Nie przypomnę sobie teraz gdzie dokładnie ale weryfikowałem jakiś czas temu czym ta norma się różni od pozostałych branżowych i jedną z cech jest test na smarowanie łańcuchowego napędu rozrządu w pełnym interwale.
Już raz wrzuciłem tu na forum link do rosyjskiego oil clubu, więc mam nadzieję że za ponowne wrzucenie nie spotkają mnie jakieś baty: https://www.oil-club.ru/forum/topic...одная-таблица-лабораторных-анализов-ойл-клуб/
Dzięki funkcji tłumaczenia w przeglądarce od firmy z Mountain View, brak znajomości rosyjskiego nie stanowi większego problemu w zrozumieniu. Wg tabel grupujących analizy olej Forda Formuła F wypada bardzo sensownie w relacji jakości do ceny. Również produkty Orlenu i Lotosu, tak tu ostatnio popularne, mają wyższe od średniej lepkości w temperaturze roboczej, więc to może być dobry trop przy LPG. W związku z tym, że norma Forda wymusza użycie baz HC - pod takie bazy ponoć są blendowane pakiety dla norm z rodziny 913, to i tak jesteś skazany na olej na grupie III/III+. Oczywiście nie sposób zweryfikować bez kilku analiz, czy olej na bazie PAO np. Meguin nie będzie silnika chronił i smarował równie dobrze. Ja bym na Twoim miejscu szedł w olej z normą i zważywszy na LPG trzymał się interwału 10k oraz doprawił olej Archoilem AR9100.
 
mają wyższe od średniej lepkości w temperaturze roboczej, więc to może być dobry trop przy LPG
LPG nie ma tutaj nic do rzeczy, nie powielajmy mitów.

olej na bazie PAO np. Meguin nie będzie silnika chronił i smarował równie dobrze
Będzie chronił lepiej, niż przeciętny HC. Polecam poczytać o różnicach między PAO, a HC.

Ja bym na Twoim miejscu szedł w olej z normą i zważywszy na LPG trzymał się interwału 10k oraz doprawił olej Archoilem AR9100.
a ja bym zastosował czysty olej PAO, bo budżecie się zmieści i to zapewni mu bezkompromisową ochronę.
 
A jak ty widzisz dobór oleju do 2.0 duratec?
Meguin
Ravenol
Czy jeszcze coś innego?

Zostałbym przy tym co masz teraz. Jeżeli chcesz wymieniać to Neste Pro F 5W-30. Bardzo niedoceniane oleje mimo dużego doświadczenia firmy w robieniu baz HC I olejów które pracuje w raczej ciężkich warunkach środowiskowych.

Z dobrych olejów bez normy Forda to Eni i-Sint MS 5W-30 i Penrite Enviro+ 5W-30, chociaż też ostatni ma taki sobie stosunek jakości i ceny. Sprowadzenie oleju z Australii kosztuje ;)

@Zielony34 - z tym PAO też nie przesadzaj. Przeciętny PAO będzie chronił tak samo dobrze jak przeciętny HC i gorzej niż typowy GTL (bo ten jest zazwyczaj wysokiej jakości). Olej jest tak dobry, jak dobre jest połączenie dodatków z bazą. Lepiej spiszę się zajebisty pakiet z kiepską bazą (jeżeli będzie pod tą baza dopracowany) niż kiepski pakiet z PAO. Powielanie mitów w temacie PAO też dobre nie jest.

Co nie znaczy, że Meguin jest zły, skądże znowu.
 
Źle się wyraziłem, tak olej PAO powinien zapewniać wyższy stopień ochrony od przeciętnego HC, natomiast nawet biorąc pod uwagę że auto przeszło remont silnika te mikroskopijne różnice zużyciowe które zapewnia olej na pełnej bazie PAO są często wyolbrzymianie. Tak - w sensie bezwzględnym być może taki olej zapewni minimalnie niższe zużycie, jednak pamiętajmy że ludzie pytając o polecany olej nie zawsze mają na myśli absolutny tip top, tylko rozwiązanie optymalne. Gdybyśmy mieli się poruszać tylko w kategoriach najwyższej ochrony, to czemu nie polecać Penrite Tenths na bazie PAO/ester, przecież będzie chronił jeszcze lepiej. Dogmatyczne podejście do tematu bazy jest moim zdaniem ze szkodą, mimo że oczywiście w kategoriach etycznych, wywodzenia która baza jest rzeczywiście syntetyczna ma to swoje uzasadnienie. To z czym chyba się wszyscy tu zgodzimy, to że liczy się ostateczny efekt i jego wykorzystanie przez użytkownika w danej aplikacji. Nie sztuką jest kupić olej za 400zł za bańkę i wymieniać go co 5000km, sztuką jest znaleźć rozwiązanie optymalne w stosunku do swojego sposobu użytkowania i ogólnego stanu samochodu. Oczywiście jeśli komuś daje szczęście lanie najwyższej klasy oleju, którego potencjału nie wykorzystuje, to każdy ma prawo to robić. :)
 
Czyli jak rozumiem że względu na smarowanie łańcucha rozrządu, lepiej jest zostać przy normie forda 913d.

Teraz pytanie jaki jest wg was najlepszy/najoptymalniejszy olej spełniający te normę?

Ravenol fds?
Neste Pro F 5W-30
Czy może jeszcze coś innego?
 
Back
Top