• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Ford Mondeo mk4 2.0 Duratec z lpg

Daniel843

Użytkownik
Samochód
Ford Mondeo mk4
Marka samochodu
Ford Mondeo mk4
Budżet/ile litrów
200zl/5l
Styl jazdy
Silnik
2.0 Duratec
Data produkcji
2008
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5w30, wss-m2c913-d
Jaki olej masz obecnie
Ravenol fds 5w30 usvo
Cześć,
Poszukuję oleju do forda mondeo MK4 2.0 pb+lpg.

Aktualnie zalany ravenol 5w30 fds usvo.
Zastanawiam się nad pmo ale nie wiem czy zmieniać. Interwał zmian to 10k

Jaki olej polećcie do tego silnika? Zależy mi na jak najlepszych parametrach.

Pozdrawiam
 
Sam musisz zadecydować co wybrać. Może dorzucę jeszcze millers 5W30 ee longlife eco. Olej przepakowany dodatkami ZDDP ale z normą Forda :)
 
Last edited:
To może inaczej, czy ktoś może mi wytłumaczyć czym te oleje się różnią? Jestem laikiem w tej dziedzinie i nie bardzo ogarniam.
 
Oleje Neste nie są złe ale akurat ten z normą Forda Pro F 5W30 spełnia starą specyfikację API SL, tak samo Millers EE. Z resztą ten drugi nie ma aprobaty, tylko spełnia wg Millersa wymagania normy, też jest API SL. Nie jestem wrogiem Millersa ale uważam, że ten konkretny jest średni jeśli chodzi o relację ceny do parametrów które oferuje. Ja bym szedł albo w kierunku Formuły F Forda (ponoć robi ją Castrol), albo Shell Helix Ultra AF, albo nawet Castrol A5 Stop-Start. Ale prawda jest taka, że czego z normą Forda nie weźmiesz to powinno być ok. Ja bym tylko dolał Archoil AR9100 dla świętego spokoju. U siebie w Volvo C30 1.8 planuje przejść z Amsoila ASL na Formułę F + AR9400, ale auto jeździ krótkie odcinki i nie ma LPG. Siedzi w nim ten sam Duratec HE co u Ciebie tylko o rozmiar mniejszy. :)
 
Mi np do hyundai gdy chciałem coś lepszego niż pro F to przedstawiciel Neste polecał 5W30 pro DG2 :) Twierdzi , że po za ceną to jest olej super hiper biper ;)
 
Pierwsza sprawa jest taka, że norma Forda nie jest tożsama z ACEA A5
Jest, bo Ford zrobił do tej normy aktualizację swego czasu :

Prior to ACEA 2010, ACEA A5/B5 was not usually coupled any OEM specifications. However, Ford has issued a revision to WSS-M2C913-B which raises the minimum ACEA performance level from ACEA A1/B1 to ACEA A5/B5-010. Therefore, in future some ACEA A5/B5-08 engine oils may also meet the requirements of Ford WSS-M2C913-C.
źródło: https://www.lubrizol.com/Lubricant-...ine-Oil-Additives/ACEA/Sequences/ACEA-A5B5-10

A co z tym Ravenolem jest nie tak? Skąd chęć zmiany?
 
Last edited:
To może inaczej, czy ktoś może mi wytłumaczyć czym te oleje się różnią? Jestem laikiem w tej dziedzinie i nie bardzo ogarniam.
Jeżeli oleje spełniają normę i pochodzą od dużego producenta, co prawie zawsze jest gwarancją stabilnego poziomu jakości, to wybór czy to jest producent x, y, czy z jest bardziej podyktowany osobistym sentymentem do marki. Oczywiście są różnice w poszczególnych parametrach, co wynika z tabeli którą tu podlinkowałem np. Noack (odparowanie oleju w skrócie) ale poza drobnymi wyjątkami będą się zmieścić w granicach jakiejś tam średniej.
 
Teraz pytanie jaki jest wg was najlepszy/najoptymalniejszy olej spełniający te normę?
Ford Formula F - do normalnej eksploatacji wystarczy.
Alternatywa:
 
Jest, bo Ford zrobił do tej normy aktualizację swego czasu do tej normy:

Prior to ACEA 2010, ACEA A5/B5 was not usually coupled any OEM specifications. However, Ford has issued a revision to WSS-M2C913-B which raises the minimum ACEA performance level from ACEA A1/B1 to ACEA A5/B5-010. Therefore, in future some ACEA A5/B5-08 engine oils may also meet the requirements of Ford WSS-M2C913-C.
źródło: https://www.lubrizol.com/Lubricant-...ine-Oil-Additives/ACEA/Sequences/ACEA-A5B5-10

A co z tym Ravenolem jest nie tak? Skąd chęć zmiany?
Nie zrozumieliśmy się, mi chodzi o to, że każdy olej z normą Forda 913 robiony współcześnie będzie spełniał wymagania ACEA A5 ale nie każdy współczesny A5 spełni normę 913.
 
Jest, bo Ford zrobił do tej normy aktualizację swego czasu :

Prior to ACEA 2010, ACEA A5/B5 was not usually coupled any OEM specifications. However, Ford has issued a revision to WSS-M2C913-B which raises the minimum ACEA performance level from ACEA A1/B1 to ACEA A5/B5-010. Therefore, in future some ACEA A5/B5-08 engine oils may also meet the requirements of Ford WSS-M2C913-C.
źródło: https://www.lubrizol.com/Lubricant-...ine-Oil-Additives/ACEA/Sequences/ACEA-A5B5-10

A co z tym Ravenolem jest nie tak? Skąd chęć zmiany?
W zasadzie to nic, po prostu robię rozeznanie czy nie ma nic lepszego. U was na forum np. ravenola nie polecają.

Dlatego szukam co by było najlepsze dla tego silnika. Takie the best of the best z normą forda.
 
U was na forum np. ravenola nie polecają.

Są tacy co polecają Ravenol. @jerseyAdmin napisał , że możesz przy nim zostać ( i ja też, jeszcze wcześniej :) ) Jak poczytasz inne wątki, nawet dzisiejsze to znajdziesz polecenia ravenola do innych samochodów. A czegoś takiego jak "olej the best" z jakąkolwiek normą to nie ma. Każdy ma swoje typy.
 
U was na forum np. ravenola nie polecają.
Dlatego szukam co by było najlepsze dla tego silnika. Takie best of the best z normą forda.

Tak naprawdę to co się sprawdza w silniku potwierdzi UOA. Można gdybać czy wystarczy taki olej czy inny. Imho masz dobry olej, z bardzo dobrymi bazami, a więc też i parametry są bardzo dobre, pakiet dodatków też daje niewysoki poziom popiołów - a więc formuła jest nowoczesna. Olej się sprawdza więc albo ekonomia, albo ciekawość innej opcji nie widzę. Analiza oleju co prawda z 2017 jest tutaj:
Norma ACEA A5/B5 2016 daje ochronę większą niż ta norma Forda, jednak jeżeli będzie chęć odejścia od normy producenta to trzeba pamiętać że zakłada on poziom popiołów na max. 1.2.
 
Ot tłumaczenie jednego postu z oil club.ru :

1) lepkość nie jest A5 / B5, ale A3 / B4 jest większa - gruba.

2) alkaliczny nie osiąga 10.

Dziwny olej, moim zdaniem pociągnęli tolerancje za uszy i tak naprawdę olej jest inny

 
Tak naprawdę to co się sprawdza w silniku potwierdzi UOA. Można gdybać czy wystarczy taki olej czy inny. Imho masz dobry olej, z bardzo dobrymi bazami, a więc też i parametry są bardzo dobre, pakiet dodatków też daje niewysoki poziom popiołów - a więc formuła jest nowoczesna. Olej się sprawdza więc albo ekonomia, albo ciekawość innej opcji nie widzę. Analiza oleju co prawda z 2017 jest tutaj:
Norma ACEA A5/B5 2016 daje ochronę większą niż ta norma Forda, jednak jeżeli będzie chęć odejścia od normy producenta to trzeba pamiętać że zakłada on poziom popiołów na max. 1.2.
Tylko ciekawość innych może lepszych opcji, ale jak piszesz to chyba nie ma nic lepszego.
 
@soszo - Mitasu MJ-M11 to olej z dodatkiem Moly, nie ten fordowski. Nie ma żadnych aprobat poza API/ILSAC.

Sam olej może być spoko, oleje z molibdenem spisują się okna starszych silnikach, ale jak będzie w Fordzie, nie mam pojęcia. Ja bymbym nie ryzykował gdyby to byl moj silnik.
 
Nie doradzam kombinowania z mega orientalnymi olejami, bo taki np. Penrite HPR 5 5W40 to fajny produkt, tylko co z tego, jak:
a) jest ciągany z drugiego końca świata i jak transport się spóźni, a akurat chcesz kupić 1l na dolewkę, to nie kupisz.
b) przez wzgląd na powyższe jego cena nie może być konkurencyjna, nawet biorąc pod uwagę że świetnie się spisuje w silnikach.
Po wtóre nie rozumiem po co kombinować, skoro producent samochodu popełnił bardzo dobrą serię silników Duratec HE, pozbawioną w zasadzie jakiś szczególnych przypadłości (może klapy w dolocie to nie jest ich najmocniejsza strona ale bez przesady), od początku producent zaleca oleje 5W30 spełniające jego normę, więcej norma ta jest w dalszym ciągu podtrzymywana i rozwijana, co świadczy o tym, że wymagania wobec oleju są aktualizowane (913A/B/C/D). Jak chcesz Ravenol FDS, to ja nie widzę większych przeciwwskazań, skoro do tej pory z niego korzystałeś, to czemu nie. Sceptyczny stosunek na forum do tej marki u niektórych wynika, z tego, że parę lat temu, gdy Ravenol znany i doceniany za oleje przekładniowe postanowił wejść mocno w rynek olejów silnikowych, to promował się wysokimi parametrami z kart technicznych, które później nie zawsze się takie okazywały w analizach. Nie była to prawdopodobnie kwestia wciskania kompletnego kitu, tylko nie do końca stabilnej produkcji. Od jakiegoś czasu sytuacja chyba uległa poprawie i nawet tu na forum użytkownicy leją te oleje i są zadowoleni.
Warto mieć na uwadze, że ten rynek ma swoje mody, kiedyś bardzo poważne były oleje z USA, później UK, był czas na Australię, Finlandię czy Japonię teraz widzę że coraz częściej wspomina się o włoskim Eni albo hiszpańskim Repsolu. Niemcy zawsze mają w Polsce poważanie, więc jak spowszedniało Liqui Moly, to pojawił się Ravenol... :)
 
Raczej kwestia tego co kto lubi. Forum próbuje poszerzyć (otworzyć) horyzonty poza znanych i lubianych na polskim rynku. Na świecie jest mnóstwo firm olejowych, sprawdzonych, ze stabilnymi recepturami stąd Eni-Agip (w sumie kiedyś byli u nas popularni), Eneos, Mitasu, Neste, Eurol, oleje z USA (Texaco) że o naszych rodzimych olejach nie wspomnę. Koledzy lepiej znający niemiecki rynek polecają np. Arala, czasami pojawia się Castrol czy BP chociaż nieczęsto.

Szkoda zamykać się tylko w kółeczku wzajemnej adoracji Ravenola :)
 
Back
Top