• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Ford Mondeo mk4 2.0 Duratec z lpg

Daniel843

Użytkownik
Samochód
Ford Mondeo mk4
Marka samochodu
Ford Mondeo mk4
Budżet/ile litrów
200zl/5l
Styl jazdy
Silnik
2.0 Duratec
Data produkcji
2008
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5w30, wss-m2c913-d
Jaki olej masz obecnie
Ravenol fds 5w30 usvo
Cześć,
Poszukuję oleju do forda mondeo MK4 2.0 pb+lpg.

Aktualnie zalany ravenol 5w30 fds usvo.
Zastanawiam się nad pmo ale nie wiem czy zmieniać. Interwał zmian to 10k

Jaki olej polećcie do tego silnika? Zależy mi na jak najlepszych parametrach.

Pozdrawiam
 
@soszo Ten Lotos arurum wygląda bardzo ciekawie. Spełnia API i acea. To duży problem ze nie ma normy forda?

Ktoś mi wytłumaczy dlaczego ar9100 jest zalecane do lpg?
 
Seria Aurum nie ma firmowych aprobat w celu oferowania produktów w niskich cenach.
Ja tu znawcą nie jestem ale olejami 5W30 A5 dość mocno jestem zainteresowany :)
 
@soszo Ten Lotos arurum wygląda bardzo ciekawie. Spełnia API i acea. To duży problem ze nie ma normy forda?

Ktoś mi wytłumaczy dlaczego ar9100 jest zalecane do lpg?
Ponieważ podnosi liczbę zasadową oleju (TBN) odpowiedzialną za usuwanie zanieczyszczeń oraz obniża tarcie pod obciążeniem, czyli pozwala na lepsze smarowanie olejem do którego jest dodany. Oczywiście nie jest to obligatoryjne i możesz na jeden interwał pojeździć bez dodatku, a przy następnym dodać i poobserwować. Niektórym silniki na tym dodatku chodzą trochę ciszej, zarówno na jałowych, jak i podczas jazdy. Lotos Aurum owszem ma API SN ale ma dosyć niski TBN właśnie (8, standard dla normy Forda to ok. 10) oraz stosunkowo wysoką temperaturę płynięcia jak na oleje A5 (-36C). Poza tym nie ma tej specyfikacji fordowskiej, która gdy masz do czynienia z takim wypasem jak Amsoil ASL nie ma większego znaczenia, ale w przypadku olejów na bazach HC warto mieć gwarancję, że rozrząd będzie właściwie smarowany. Ja bym nie kombinował skoro olejów z normą Forda masz pod dostatkiem. Producent odgrywa tu tak na prawdę wtórną rolę, najważniejsze żebyś kupił olej z pewnego źródła.
 
@soszo Ten Lotos arurum wygląda bardzo ciekawie. Spełnia API i acea. To duży problem ze nie ma normy forda?

Ktoś mi wytłumaczy dlaczego ar9100 jest zalecane do lpg?
Czy zalecany to nie wiem, ale na pewno zrobi dobrze - bezpopiołowo podniesie TBN i wzmocni ochronę.

@Alex Te wartości, które wyczytałeś z karty Lotosa to są wartości minimalne... większość producentów tak podaje, dla bezpieczeństwa własnego, w rzyczywistości jest lepiej
 
Last edited by a moderator:
Nie musimy dyskutować nad wirtualnością parametrów, skoro Rosjanie zebrali je do kupy na podstawie analiz olejów w jednej tabeli: https://www.oil-club.ru/forum/topic...одная-таблица-лабораторных-анализов-ойл-клуб/
To, że w kartach są wartości minimalne odnosi się tak samo do Lotosu, Orlenu, jak i każdego innego producenta, wiadomo że są to wartości uśrednione i występują wahania, jednak dotyczy to wszystkich, a produkty PL producentów w przypadku Lotosu mają wyróżniającą się na niekorzyść temperaturę płynięcia, a Orlenu z kolei TBN niższym od średniej (chodzi mi o dane z analiz na oil-club.ru nie o dane ze strony Lotosu/Orlenu).
 
@Alex nie odnosi się każdego producenta, ale należy to uwzględnić. W dużej większości karty a rzeczywistość to różne kwestie.

Nawet parametry czystych olejów bazowych ulegają wahaniom, odbiegają od tych danych podanych na karcie.
 
Last edited by a moderator:
A co w takim razie sądzicie o:
Eurol fortence
Gulf formuła fs
Shell helix ultra professional af
Ford Formula f
Który z tych 4 byłby najlepszy?

I do tego ar9100.
I czy to będzie lepsze niż np ravenol?

Btw czym się różni 9100 od 9400?
 
@Alex Oj coś kolego grubo mylisz bo akurat Lotos u Rosjan ma jedne z lepszych temp płynięcia, jeżeli mówimy o A5B5, to jest -48 stopni...
 
Last edited by a moderator:
@adam bogusz Quazar F owszem tak, Aurum z karty wg danych Lotosu już nie.
 
Last edited by a moderator:
A co w takim razie sądzicie o:
Eurol fortence
Gulf formuła fs
Shell helix ultra professional af
Ford Formula f
Który z tych 4 byłby najlepszy?

I do tego ar9100.
I czy to będzie lepsze niż np ravenol?

Btw czym się różni 9100 od 9400?
Eurol jest chyba najtańszy ale ma stosunkowo wysoki Noack (odparowanie), prawie 13% co ma związek z lżejszymi bazami, bo lepkości strukturalna wg analiz rosyjskich jest bardzo dobra, więc jest to ewidentnie olej w kierunku krótkich odcinków i niższych temperatur. Ja bym się kierował w tym zestawieniu podanym przez Ciebie ceną, bo wszystkie te oleje powinny się sprawdzić podobnie. Różnice pomiędzy AR9100/AR9400 masz najlepiej wyjaśnioną w jakiejś takiej eleganckiej tabeli, która ktoś gdzieś w temacie o dodatkach podlinkowywał. Generalnie upraszczając to AR9400 jest do miasta na krótkie odcinki i nie ma takich właściwości czyszczących jak AR9100, które z kolei powinno lepiej obniżać tarcie w pełnym zakresie obrotów ale możesz o to pytać forumowego speca od tematu - @wlyszkow.
 
@Alex najtaniej wychodzi Shell a wcześniej był polecany przez innych także się pewnie na niego zdecyduje plus ar9100.
A wcześniej płukanka oilem i filtry z Sędziszowa. I myślę że będzie spoko.
 
@adam bogusz Quazar F owszem tak, Aurum z karty wg danych Lotosu już nie.
Ale jak podajesz, że porównujesz badania z jednego źródła to sie tego trzymaj. Bo wprowadzasz w bład i robisz zamieszanie. Koledzy już Ci wskazali, że karty mają mało wspólnego z rzeczywistością...
 
Wybacz @adam bogusz ale odwracasz kota ogonem. Mowa była na początku o nowym oleju Lotosu - Aurum A5 i pisałem wyraźnie, że jego parametry pochodzące z karty nie są imponujące. Jakie są faktycznie, póki nie zrobi się analizy nie wiemy. To, że powinny jakoś z kartą techniczną korespondować jest moim zdaniem uzasadnioną logiką. To się tyczy każdego producenta i jego kart. Po to one są żeby dawać z grubsza pogląd na to, co pływa w opakowaniach. Pełna zgoda, że stan faktyczny może się różnić ale w przypadku dużych producentów te różnice powinny być minimalne. Po to jest kontrola jakości. Jasne, że w przypadku nawet tych dużych producentów zdarzają się wyjątki ale tak powinny być traktowane, a nie jako potwierdzenie reguły że karta techniczna to jest w zasadzie funta kłaków warta, bo rzeczywisty olej (mam na myśli dużych producentów, takich właśnie jak Shell/Lotos/Orlen więc nie podawaj mi tu za przykład Mannola czy innego PMO) może mieć diametralnie inne parametry od tych zadeklarowanych w karcie.
 
@Alex najtaniej wychodzi Shell a wcześniej był polecany przez innych także się pewnie na niego zdecyduje plus ar9100.
A wcześniej płukanka oilem i filtry z Sędziszowa. I myślę że będzie spoko.
Dobry wybór :) może sam taki wieje u siebie w Volvo tylko z AR9400. Jeśli znajdziesz czas, to daj znać jak Ci się będzie sprawdzał.
 
Ja dałem Ci przykład Mannola? Pokaż gdzie. Mieszasz na ostro ;) a tak na marginesie to shell kiedys podawał dla 5w40 temp płynięcia -36 a w rzeczywistości to było ok. -50

jak wół napisałeś, że mają słabe temp płynięcia i stwierdzasz to na podstawie analiz rosyjskich
 
@adam bogusz przepraszam za nieprecyzyjne wyrażenie. Tak, parametry minimalne ze strony uznałem za niezbyt imponujące i owszem powołuje się na zestawienie z oil-club.ru grupujące oleje z normą Forda gdzie figuruje inny produkt Lotosu. Nie twierdzę, że gdzieś przywoływałeś Mannola, chodzi mi o to żeby nie powoływać się na takich producentów w kontekście trzymania parametrów przez największych graczy w branży. Nie chciałem żeby ktoś mi wytykał, że jakiś tam olej nie trzyma parametrów z karty. Lotos jak już tu wspominano nie ustępuje największym graczom światowym jeśli chodzi o standardy produkcyjne. Dodatkową jego zaletą jest dostępność oraz bardzo niskie prawdopodobieństwo trafienia na podróbę. Jako inną zaletę Lotosu i Orlenu można wskazać, że będą to produkty z wysokim prawdopodobieństwem świeże a nie leżaki magazynowe, co też jest niewątpliwą zaletą.
Skoro OP już wybrał olej, to nie będę się dalej produkował w temacie i z pokorą przyjmuje uwagę że producenci obdarzają nas lepszymi parametrami niż wynika to z minimów wskazywanych w ich kartach. ;)
 
Back
Top