• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Honda Prelude 5 2.2L

tomikin

Użytkownik
Samochód
honda prelude 5 h22a5
Marka samochodu
Honda Prelude 5
Budżet/ile litrów
200pln/5L
Styl jazdy
Silnik
H22a5 VTEC 185hp bez katalizatora (planowana strumienica lub sportowy kat)
Data produkcji
1997
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
SAE 5w30, 10w30, 10w40, 15w40, 15w50, 20w40, 20w50 API SG lub SH
Jaki olej masz obecnie
Valvoline SynPower 5w30
Witam wszystkich,
proszę o pomoc przy doborze odpowiedniego oleju do preludki z silnikiem 2.2l gdyż w gąszczu informacyjnych poszukiwań nieco się już pogubiłem.

Autko użytkuję od 11 lat, niestety przez większość czasu trwania w nieświadomości olejowej przerabiałem takie oleje jak Motul 6100 Synergie 10w40, Valvoline Maxlife 10w40 i Millers Trident 10w40. Od roku jeżdżę na Valvo SynPower 5w30 ale ponoć to Valvo już nie jest tak dobre jak było kiedyś więc postanowiłem poszukać czegoś lepszego.

Ogólnie autko służy mi do dojazdów do pracy, odległość 14km w jedną stronę jeżdżona na ogół spokojnie ale czasami przy wyprzedzaniach korzystam z pełnego zakresu obrotów :cool: dlatego ważne jest aby nowy olej sprawdzał się też w takiej roli. Pobór oleju wnosi 0,3/0,4l na 1000km i utrzymuje się na tym poziomie przez cały czas eksploatacji. Olej zmieniany raz w roku, przebieg roczny w ostatnich latach to około 5 tys km, wcześniej niecałe 10tys.

Czytałem wiele dobrego o oleju Hondy OEM 0w20 czy 5w30 lecz jego cena jest jaka jest. Zastanawiałem się nad olejami Penrite, PMO, Meguin, Gulf, Mannol, Total, Liqui Moly ale co producent to inny dobór lepkości, czasem 10w40, czasem 5w40 albo cała paleta 10-ciu produktów do wyboru więc już sam nie wiem czym się kierować tak naprawdę. Będę wdzięczny za wszelkie sugestie.

Pozdrawiam, Tomek.
 

Attachments

  • 2020-08-11 17_22_30-Manual_HPVgen.pdf - Adobe Reader.jpg
    2020-08-11 17_22_30-Manual_HPVgen.pdf - Adobe Reader.jpg
    143,7 KB · Odwiedzin: 355
  • 2020-08-11 17_23_40-Manual_HPVgen.pdf - Adobe Reader.jpg
    2020-08-11 17_23_40-Manual_HPVgen.pdf - Adobe Reader.jpg
    351,3 KB · Odwiedzin: 410
Sugeruję 5w40 w klasie jakości ACEA A3/B4.
Masz leciwą jednostkę napędową, więc i inne założenia doboru oleju były brane pod uwagę.
Dzisiejsze oleje są zdecydowanie bardziej odporne na temperatury niż te sprzed 20lat.

Konkretne propozycje od najtańszych
- orlen/lotos/specol 5w40
- shell helix ultra/Eurol Super Lite
- Meguin 0w40 lub 5w40 (pełne PAO)

Więcej nie wymieniam, bo będziemy się licytować, "która bańka ładniejsza".
 
Ja bym pozostał przy 5W-30, z firm które wymieniłeś Gulf jest całkiem ciekawy, alternatywnie Fuchs (którego nie wymieniłeś). Po taniości to polskie oleje. General ie co byś nie wybrał w tej lepkości będzie ok, chyba wszystkie oleje spełniają normy API od SL w górę więc dobor to trochę na podstawie wyglądu butelki czy ceny.
 
W załączonej instrukcji nie ma mowy o 0w20 ;) Natomiast nie znam / łem żadnego usera z H22 żeby lał 0w, większość lała od 5w50 poprzez 10w60 skończywszy na 15w50 i często to było Valvoline z serii VR1 właśnie, także mechanicy mi znani którzy ujeżdżali te silniki. Silnikowi nic nie dolega, wsio sprawne i szczelne, kompresja ok?
 
Zastosowalbym plukanke a może nóż widelec pobór spadnie i zalał Eurola Super Lite 5w40 bądź Elfa NF 5w40 .
 
W załączonej instrukcji nie ma mowy o 0w20 ;) Natomiast nie znam / łem żadnego usera z H22 żeby lał 0w, większość lała od 5w50 poprzez 10w60 skończywszy na 15w50 i często to było Valvoline z serii VR1 właśnie, także mechanicy mi znani którzy ujeżdżali te silniki. Silnikowi nic nie dolega, wsio sprawne i szczelne, kompresja ok?

Mnie też Valvo VR1 śniło się po nocach 😀 ale cóż tłumaczyłem sobie, że tego typu oleje przeznaczone są do jazdy nieco bardziej wyczynowej typu kjs czy time attack itp. Poza tym poszedłem w stronę niższej lepkości, którą to japońskie silniki podobno preferują bardziej stąd ta 30-tka. Silnikowi oprócz małego wycieku z napędu wałka balansowego i zapoconej skrzyni biegów nic więcej nie dolega natomiast kompresji nie mierzyłem w ostatnim czasie więc nie mam pojęcia jak to wygląda. Zaraz po zakupie była ok, po 14 na wszystkich cylindrach.

Więc mamy już kilka opcji, najciekawszy wydaje mi się Meguin 0/5w40, Gulf 5w30 i Fuchs o którym nie pomyślałem i jest jeszcze Total Quartz 0/5w40. Poczekam jeszcze na kilka propozycji.
 
Płukanka i na początek 5W40 że skróconymi interwałami, później Meguin 5W40, lub Total 0W40.

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
Czyli jednak większość obstawia 5w40 więc zrobię tak: przepłukam silnik jak radzicie i zaleje powiedzmy Gulfa Formula G 5w40 lub Mannola Elite 5w40 żeby nie było lipy jeździć na czymś słabszym. Po około 1 do 2 tys km powtórzę procedurę na następne 2 tys. km potem po kolejnej płukance zaleję już coś z powyższych propozycji prawdopodobnie Meguina albo Eurola chyba że pobór oleju wzrośnie to zostanie mi już tylko Valvo VR1 ;) Póki co dziękuję za pomoc 🏎
 
Zamiast Mannola, już bym wolał Specola.

Druga sprawa, że zwiększaniem lepkości nie zmniejszysz poboru oleju.

Możesz wlać Lotosa 10W40 + Płukanka długodystansowa i zrobić te 10 tysięcy. Następnie płukanka postojowa, świeży olej na 5 tysięcy + płuykanka postojowa, następnie kolejny interwał 5 tysięcy zakończony płukanką postojową.
 
W moim przypadku płukanka na długi dystans oznacza jakieś 2 lata takiej jazdy, robię rocznie około 5 tys. km i raczej krótkie odcinki 15km więc byłoby to troszkę męczące dlatego chyba od razu postawię na częstsze wymiany oleju połączone z płukankami.
 
OK, to w takim razie tylko postojowe płukanki i częstsze wymiany oleju.
 
W moim przypadku płukanka na długi dystans oznacza jakieś 2 lata takiej jazdy, robię rocznie około 5 tys. km i raczej krótkie odcinki 15km więc byłoby to troszkę męczące dlatego chyba od razu postawię na częstsze wymiany oleju połączone z płukankami.
Alternatywa słuszna, ale równie dobrze możesz takie zmiany "opędzać" polskimi olejami, nie dość że porządne, to niedrogie w zakupie. Lepkości 5w40 bym się trzymał, marka docelowa spokojnie do wybrania, bo trochę czasu to płukanie zajmie ;)
 
Z polskich olejów podobają mi się Lotos Quazar/Syntetic Plus, Revline i PMO, Specol i Orlen już mniej. Może coś wybiorę z tego grona choć ciężko przełamać stereotyp że taki Lotos i Revline może być równie dobry co np. Castrol czy Valvoline albo Mobil1.

Zapytam jeszcze czy zasugerowana przez Was lepkość 5w40 zamiast 5w30 wynika z faktu, że mój silnik jest już stary i pobiera olej czy jest ona bardziej dla niego odpowiednia?
 
Last edited by a moderator:
Nie ma to nic wspólnego z wiekiem.

5W-40 to takie "pół drogi" między 5W-30 (które jest chyba optymalne), a 10W-40 które jest przeznaczone do jazdy w wyższych temperaturach. Jedna i druga lepkość będzie tak samo dobra, w dzisiejszych czasach DPFów, GPFów i podobnych wynalazków już nawet ochrona przed rozcieńczeniem paliwem się nie broni, bo oleje muszą mieć zapas parametrów dla tych systemów.

5W-40 ma tą zaletę, że zazwyczaj podobnej klasy oleje są tańsze niż 5W-30 :)
 
Na forum są analizy polskich olejów Lotos, Specol, Orlen m in. po to aby inni mogli się przekonać że to porządne produkty.
PMO to tylko brand - oleje produkowane są w NL.
Imho 5w40 wynika z faktu że to uniwersalny wybór z chyba największą gamą dostępności ,a nad poborem popracujesz i będzie dobrze, bo zwiększoną lepkością się tego się nie leczy, a czasami można sobie pogorszyć ;) Choć są i ciekawe oleje 5w30, czemu nie ;)
 
Nie rozumiem awersji do lotosu, Orlenu czy specola.. już wolał bym je zalać niz takiego revline 😂🙊🙈 swoją drogą zastosowali sprytne nazewnictwo, nawiązując poniekąd do szanowanej marki olejowej.
Post automatically merged:

Chociaż revline jest chyba też w Jaśle klepany .. :) więc kij wie czy to nie jakaś odnoga specola ;p generalnie lotos/Orlen/Shell spokojnie celuj
 
To tak jak w Sosnowcu autobus do Katowic 🙈🙊 tak abstrahując 👍 swoją drogą, gdzieś mi się kiedyś przewinęło, że któryś z serii revline jest z recyklingu klepany, jak znajdę to podlinkuję.
 
Back
Top