• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Leon 1.4 TSi 125KM - prośba o pomoc w doborze

miroslawbaka

Użytkownik
Samochód
Seat Leon
Marka samochodu
Seat Leon
Budżet/ile litrów
100/4
Styl jazdy
Silnik
1.4 Tsi
Data produkcji
2017
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
0
Jakiego oleju wymaga instrukcja
vw 502
Jaki olej masz obecnie
Castrol 5W30
Auto jak w temacie, świeżo kupione, na 99% bez GPF; nie wiem czy bierze olej - poprzedni właściciel zapewniał, że nie, no ale wiadomo jak to bywa z zapewnieniami sprzedających ;)
Mój plan jest następujący: zrobić chip (150-160KM) i po tym zabiegu zmienić olej, a następnie robić to co 10-15k km. Uznałem, że:
a) lepiej kupić tańszy olej z normą vw 502 (producent dopuszcza 502 przy wymianie co 15k lub 504 przy 30k) i zmieniać go częściej niż zaleca producent (szczególnie że filtr kosztuje 15 zł, a samego oleju jest stosunkowo niewiele - ok 3,6l);
b) przed wymianą zrobię płukankę, a po wymianie dodam ceramizer (przebieg auta to 60k km, ale olej wymieniany zgodnie z zaleceniami, czyli miał dopiero ledwo 2 wymiany :( );
c) ze względu na chip i temperatury w lecie sięgające spokojnie po ~35 stopni C w cieniu, lepszym wyborem będzie 5w40.

Dobrze myślę? Jeśli tak, to jakie oleje w tym gigantycznym budżecie brać pod uwagę? Lotos, Mannol, Specol, K2? Czy może pozostać mimo wszystko przy 5w30?
 
Last edited:
Według ETKA wszystkie 1.4 150 KM są z dwumasą i sprzęgłem samonastawnym typu SAC. Katalogi podają też zwykłe, bo tak naprawdę te wszystkie zestawy są zamienne.
Ok, sprawdziłem, jednak zwykłe też są w wersjach 150 KM. Samonastawne z dwumasą są tylko w wersjach z systemem ACT.
 
Last edited:
@Kaczorek79 No tak bo ja mam 1.4 140 km z ACT i mam dwumasę 👍także jednomasu nie idzie kupić do mojego auta . Zreszta ja i tak od niedawna siłowniki od ACT odłaczyłem na silniku i jeżdzę bez ACT. 4 cylindry the best 👍👍👍
 
@Kaczorek79 a co myślisz o tym, żeby kupić gotową oryginalną mapę wersji 140 lub 150KM (130 zł) i ją wgrać z ominięciem chiptunerów? Szukałem dziś po Szczecinie i wniosek mam taki po przeczytaniu opinii, że najczęściej wgrywają oni właśnie gotowe mapy, a kasują 1500-2000 zł jak za indywidualne strojenie..
 
Nie zadziała, bo 140 i 150 mają zmienne fazy rozrządu na obu wałkach i będzie sypać błędami. Poza tym, przy mocniejszych wersjach turbo dmucha 1,2 bar, a przy 122 i 125 0,7 bar. Małe turbo nie wytrzyma długo na 1,2 bar. W rzeczywistości 140 i 150 mają sporo więcej zarówno mocy, jak i momentu, seria często wypluwa odpowiednio 155 i 160 KM oraz 270-275 Nm. Nasze też w serii mają więcej, niż producent podaje. Za 1500 zł robią w Gdańsku, musiałbyś sobie zrobić wycieczkę, jest poczekalnia, 2 godz i powrót.
 
DOBRY tuner nawet jak wgrywa gotową mapę to po wgraniu mapy wszystko posprawdza i skoryguje. Gotowa mapa nie musi być zła ale musi to być mapa do dokładnie naszego silnika uzgledniajaca jakie było dotychczasowe oprogramowanie. Wgrywanie wersji oprogramowania fabrycznego od mocniejszej wersji silnika jest możliwe ale tylko w nielicznych przypadkach a w tym jak Kolega Kaczorek wyjaśnił nie i ogólnie w VAG-ach nieczęsto jest taka możliwość.
 
Dokładnie tak jest. Tunerzy mają bardzo dużą bazę map, często ci mniejsi współpracują z większymi firmami i mają wsparcie. Po wgraniu gotowca i tak muszą puścić na rolkach i zrobić logi. Trzeba się tylko wystrzegać tych garażowców, co na własną rękę coś kombinują i wgrywają mapy sprzętem kupionym u chińczyka za 500 $
 
@Kaczorek79 no więc tak to wyszło u mnie (162KM i 254 Nm)
.

IMG_20221216_141146.jpg
 
Ładne kreski wyszły choć od ok 5 tys. moc jednak minimalnie spada (w serii od ok 5 tys. idzie minimalnie cały czas w górę aż do 5730 i potem praktycznie płasko) ale to niuanse i przy tej turbinie chyba więcej wyżej się nie da a spadek mocy jak na tyle minimalny, ze nie będzie to praktycznie wogólę zauważalne. Moment ładnie wypłaszczony (tak jak w serii) i minimalnie przesunięty w górę. O ile dźwignięte jest ciśnienie doładowania?
 
Nie jestem aż tak techniczny, żeby znać szczegóły. Ale prosiłem tunera, żeby zwrócił uwagę na to co pisał @Kaczorek79 żeby tam czasem się nigdzie sprzęgło nie ślizgało i gość mi tłumaczył na wykresie co zrobił z momentem żeby tak nie było). Póki co krótka trasa, poza tym że koła prawie cały czas w poślizgu (ślisko), to nie zauważyłem żeby cokolwiek niepokojącego się działo (gość ponoć zrobił krótki odcinek na autostradzie na jeździe testowej).
 
@Kaczorek79 - ty masz Golfa po tuningu? Gdzie robiłeś? Bo mi krąży po głowie wzmocnienie Kijanki chociaż znając siebie to nic z tego nie będzie :D
 
@jerseyAdmin Tak, robiłem dwa razy w Tune-up w Gdańsku. Najpierw na serii, później po zmianie turbo na większe. Masz też sieciówkę V-tech w Kosakowie rzut beretem z pracy. Tam robiłem kiedyś BMW i też byłem zadowolony. Na stronie V-techa pokazują, że ładnie im wyszedł Twój silnik, jest potencjał na 300 Nm i 180 KM.
@miroslawbaka Bardzo ładnie zrobiony, choć wykres to nie wszystko, ale wyszło, tak jak powinno. Fajnie, gdybyś sprawdził jakie doładowanie ustawili, jak pisał Tomek. Jak nie masz vcds, ani obd11, to do tego wystarczy najtańsza kostka obd i darmowa apka np Piston. Ustawisz odczyt czujników na żywo i sprawdzasz najwyższą wartość czujnika doładowania podczas przyspieszania na wysokich biegach.
@tomek evo Te spadki mocy u góry, to niestety efekt małej turbinki. Nie wydoli już tyle powietrza powyżej 5 tys rpm. Niektórzy tunerzy chcąc uzyskać dobre cyferki jeszcze kombinują z zapłonem na wysokich obrotach. Tylko komu to potrzebne, jak się na kresce nonstop nie ściga.
U mnie takie wykresy na serii, na stage1 i stage2
20200702_163243.jpg
20221024_170950.jpg
Z tym że hamownia u nich zawyża ok 5% i jest ciut mniej, porównywałem z logami. Widać, że po pierwszym chipie ruszyli też zapłonem powyżej 5500 rpm.
 
@Kaczorek79 zamówiłem dopiero kabel (konieczne muszę wyłączyć start&stop oraz opóźnić spryskiwacze reflektorów), ale raczej nie sprawdzę bo z tego co rozumiem to musiałbym zerkać na kompa przy wysokich prędkościach. A w sumie co to ma za znaczenie? Podejrzewasz, że ustawił zbyt wysokie wartości i może to być niezdrowe dla turbiny?
Swoją drogą kojarzysz jakieś forum/grupę fb gdzie jest więcej posiadaczy vag-ów? Fora które znajduję to raczej martwe, a grupy na fb to bardziej sprzedaż części/fur. Interesuje mnie np. czy mogę w swoim aucie sprawdzić na komputerze poziom oleju (w renault miałem 5 poziomów i przez 10 lat bagnet sprawdzałem tylko przy wymianach, tak mnie to rozleniwiło). Czytałem instrukcję i nic takiego nie znalazłem, więc chyba jednak nie ma, no ale zapytałbym chętnie jakiegoś użytkownika seata (domyślam się, że w golfie masz pewnie inny rodzaj komputera).
 
Jak ogarniasz vcds i będziesz miał kabel, to spokojnie zrobisz logi bez patrzenia w ekran. Do sprawdzenia doładowania wystarczy najprostsza kostka obd np taka https://allegro.pl/oferta/interfejs-elm327-obd2-konnwei-bluetooth-3-0-polski-10794008648
I darmowa, polska apka Piston. Największe doładowanie jest między 2-3 krpm, u mnie pik występuje na 2200 rpm, można to sprawdzić już od 3 biegu w górę, czyli prędkości ok 60 km/h. Schodzisz z obrotami poniżej 2k, prosta droga, najlepiej lekko pod górkę i gaz w podłogę. Wtedy obserwujesz najwyższą wartość doładowania do ok 3 krpm, bo później już jest zmniejszone doładowanie.
To jest dość istotny parametr przy tuningowanym aucie, będzie wiadomo, czy turbo jest mocno obciążone.
Co do for/grup, masz dość mocno rozbudowane forum Leona https://leonclub.pl/forum/ Trochę czytałem, jest sporo interesujących tematów. Forum Golfa generalnie nie istnieje, więc korzystam z grupy fb Golf VII. Wyświetlania poziomu oleju nie włączysz, owszem vcds i obd11 widzą w ECU poziom oleju co do mm w misce, ale nie ma opcji w infotainment, aby to zwizualizować, jedynie alarm po przekroczeniu niskiego poziomu.
 
Back
Top