• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Mazda 3 BM 2.0 skyactive

Gacek

Użytkownik
Samochód
Mazda 3, 2.0 skyactive
Marka samochodu
Mazda 3
Budżet/ile litrów
200/5L
Styl jazdy
Silnik
2.0 Skyactive
Data produkcji
2014
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W30 ACEA A5 API SL/SM/SN
Jaki olej masz obecnie
0W20 Mazda Supra
Witam wszystkich!

Szukam dobrego oleju do mojej Mazdy 3. Auto jest z 2014r. - silnik 2.0 w technologii skyactive. Przebieg na ten moment to 110tys. km.
Olej zmieniam co 10tys., jazda miasto + autostrada.

Producent w książce serwisowej zaleca olej:

0W20 - ACEA A3/A5 lub API SL/SM/SN
lub
5W30 - ACEA A3/A5 lub API SL/SM/SN

Mazda nie ma swojej wewnętrznej normy więc jak widać wybór jest ogromny.

Auto posiadam dopiero od kilku miesięcy. Poprzedni właściciel serwisował je w ASO i tam był lany olej 0W20 Mazda Supra.

Próbując zawęzić krąg poszukiwań pojawia się pierwsze pytanie: 0W20 czy 5W30? Wydaje mi się, że 5W30 jest bezpieczniejsze dla silnika, ale nie jestem pewien.

Następnie sugerować się normami ACEA czy API?
Z moich poszukiwań wyłoniły mi się dwie grupy olejów.

Jedne spełniające normy ACEA A5 i API SL - najczęściej spełniające normę Forda jak np. LM Special Tec F 5W30, PMO FE 5W30 czy Ravenol FDS 5W30.

Druga grupa to API SN/ILSAC-GF5 - często z normą GM Dexos, np. jak LM Special Tec DX1 czy Ravenol DXG 5W30.

Podsumowując: 0W20 czy 5W30? ACEA A5/API SL czy API SN? Jaka marka?

Co do ceny to nie chcę absolutnie oszczędzać na oleju, ale zdaję sobie sprawę, że nie jest to auto wyczynowe i nie ma co przesadzać z olejem.

Z góry dzięki za wszystkie odpowiedzi i sugestie ;)
 
Lotos Aurum A5/B5
Orlen PLATINUM PRO XD 5W-30
Orlen PLATINUM PRO XFI 5W-30
Shell Helix Ultra 5w30

Lotos i Orlen robią bardzo dobre oleje, poza tym masz pewność że w butelce jest to co producent przewidział.

Ja bym wybrał polskie :)
 
Last edited by a moderator:
Przebieg na ten moment to 110tys. km.
Olej zmieniam co 10tys., jazda miasto + autostrada.
Poprzedni właściciel serwisował je w ASO i tam był lany olej 0W20 Mazda Supra.
Wydaje mi się, że 5W30 jest bezpieczniejsze dla silnika, ale nie jestem pewien.

Jak widać silnikowi nie zaszkodziła ta lepkość zresztą zalewana w ASO. Po takim przebiegu już dawno by się coś działo z silnikiem w związku z tą lepkością, więc skąd podejrzenie że 0w20 jest mniej bezpieczne dla silnika? Podobne wątpliwości są przy doborze oleju i jego lepkości w innych autach JPN w innych zapytaniach na naszym forum, może warto je przejrzeć?
 
Last edited:
Dzięki za sugestie.

Jeżeli chodzi o tematy dotyczące innych aut japońskich, to nie byłem pewien czy można je porównywać, ponieważ nie mają one tak podniesionego stopnia sprężania jak silniki mazdy, ale mimo wszystko je przejrzę ;)

Przeczytałem również zamieszczony na forum poradnik dotyczący doboru oleju i na jego podstawie wybrałem kilka olejów:

Shell Helix Ultra AF 5w30
Total Quartz 9000 NFC 5w30
Lotos Aurum A5/B5 5w30
PMO FE 5w30
Ravenol FDS 5w30
Ravenol DXG 5w30

Niestety Shell, Total i Lotos nie podają w kartach technicznych informacji o TBN czy NOACK, które są ważne w przypadku silników GDI i ciężko mi je samemu porównać.

W stosunku ceny do jakości wydaje mi się, że najlepszym wyborem będzie PMO, ale chętnie wysłucham waszych opinii.
 
Jeżeli cena ci odpowiada, to zostań przy tym co masz teraz. Oleje OEM japońskich producentów są bardzo ok, a silniki są projektowane pod niskie lepkości, nie ma sensu kombinować.

Jeżeli koniecznie chcesz to 5W-30, to najlepiej z listy którą podałeś wypada Lotos i Shell, po nich Total. PMO są ok, podobnie jak Ravenol, ale dał mnie te firmy nigdy nie były pierwszego wyboru, jeżeli miałbym wybierać między nimi to PMO. W teorii Ravenol będzie trochę lepszy, ale już lepiej dac zarobić polskiej firmie. PMO nie robi olejów tylko zleca produkcję, ale chociaż są nasi ;)
 
które są ważne w przypadku silników GDI i ciężko mi je samemu porównać.
Turbo DI to rozumiem, jeszcze w przypadku Noacka, ale do wolnossącej benzyny, gdzie fabryczne oleje maja go na poziomie 10-13? Większość olejów A5 ma TBN na poziomie 8-10 i jest w zupełności wystarczający. Zwróciłbym uwagę za to na zawartość popiołów aby nie była za wysoka. Jak już ma być 5w30 to można poszukać olejów albo Dexos1Gen2 albo SN Plus z uwagi na pakiet.
 
Jakoś nie jestem przekonany do olejów 0w20, a skoro producent dopuszcza obie lepkości to wolę wybrać 5w30.

Pod jakim względem Shell i Lotos wypadają lepiej od Totala? Tylko jakość czy cena do jakości?
Pytam, bo dla mnie najważniejsza jest jakość, cena to drugorzędna kwestia. I jak w stosunku do trzech wyżej wymienionych wypada PMO?

O jakim pakiecie mówimy w przypadku API SN Plus?
 
@cytrynowiec '... Zwróciłbym uwagę za to na zawartość popiołów aby nie była za wysoka...'

- Czym grozi zawartośc popiołów i jak sprawdzić czy dany olej ją ma, jesli nie jest podana w chrakterystyce?
- Czy zawartość fosforu i cynku w oleju np. 1600 fosfor i np. 1700 cynk jest ok. - oprócz nie spełniana norm energo i eko. np. ILSAC, Dexos.
- Co złego mogą spowodowac powyższe wartości w zdrowym silniku, który 'nie bierze' oleju?
W przeszłości zawsze były w użyciu.

Fosfor i Cynk pełnią - z tego co wiem - bardzo dobrze rolę antyzużyciową i antyutleniającą - a sa eliminowane z olejów ze względu na ekologię - systemy DPF i FAP w dieslach i katalizatory w benzynie.

Dzięki.
 
Shell jest bardzo stabilny w swoich recepturach co nie raz tu podnoszono. Robi dobre oleje i jeżeli nie informujemomzmianiemto jest bardzo duża pewność, że w butelce jest to, co myślimy że jest. Na dodatek robi świetne bazy olejowe, zarówno GTL jak i HC. Jakość na najwyższym poziomie, chociaż pewnie sporo osób się nie zgodzi.

Lotos i Total są na podobnym poziomie, Lotos jest tańszy, a skoro nie widać różnicy to po co przepłacać.

PMO nie produkuje olejów, zamawia je tylko na zewnątrz. Na ile to gotowce a na ile ich receptura nie wie nikt. Biorąc pod uwagę pierwszą aferę olejową na forum ostrożnie bym podchodził do ich deklaracji co do składu i jakości oleju. Na pewno "ich" produkty spełniają normy które powinny i nie zaszkodzą.
 
@Standard nie za bardzo wiem o co chodzi bo sam sobie odpowiedziałeś w podsumowaniu ;) Swoją drogą takie poziomy ZDDP w olejach to chyba w starych ciężarówkowych i to kiedyś, bo obecnie tzw "tłuściochy" maja 1100-1300 max przy wapniu ok. 3200-3400. Faktycznie ze względu na rozbudowane systemy katalityczne poziomy ZDDP są obniżane, ale producenci wprowadzają inne związki które mają właściwości antyzużyciowe np. związki molibdenu czy boru - ten drugi już od jakiegoś czasu występuje w olejach C3. W nowszych formulacjach oleje full saps mają 1-1,2 max poziom popiołów.
 
@cytrynowiec Byc może nie byłem precyzyjny w pytaniu. Pomińmy ekologię.

- Czy fosfor, cynk w takich ilosciach w oleju, jak napisałem:

fosfor - 1600,
cynk - 1700,
wapń - 2600,
bor - 80,
lepkość przy 100c - 11,5,
wskaźnik lepkośći - 170,
TBN - 9,30,
TAN - 2,96,
ph - 6,8
temperatura krzepniecia - minus 44
temp. zapłonu 240
lepkość CCs przy minus 30 - 4610 Mpas ASTM D5293
zawartość siarki - 0,456% - ASTM D6421

powoduje jakies zło w samym silniku, pomijając ekologię i energooszczedność - przy jednoczesnym zachowaniu normy np. 5w30?

Dzięki.
 
Wedlug mnie takie ilosci P nie przyniosa zadnej korzysci, tak do 1100-1200 ppm jest optymalnie. Do tego nalezy uwzglednic Twoja jednostke napedowa, to nie pojazd wyczynowy z plaskimi popychaczami.
 
Zużycie paliwa? Jeśli silnika to dlaczego, z jakiego powodu, jakich jego elementów? Skoro P, Zn są antyzużyciowe i sa przeciwutleniaczami.

Oczywiscie się nie spieram:), nie chce niczego udwodnić. :) Sam nie jestem fachowcem w dziedzinie, ciekawi mnie po prostu ten wątek i opinia fachowców - opinia drugiej strony, w miare konkretne argumenty.

cytat: ... Innego typu antyoksydant (ZDDP) również nie hamuje efektywnego działania dodatku AW, a wręcz obserwuje się efekt synergizmu przeciwzużyciowego, powodujący obniżenie zużycia testowanego węzła o 80% ...

link: http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-94c3fb2e-ac5c-4cd2-b6ee-bf16e2883c11

cytat: ... Jednak przeprowadzone dotychczas testy silnikowe według procedury badawczej ASTM D5302 (Sequence VE orazzastępującej ją dla bardziej wiarygodnej oceny bezpopiołowych dodatków niezawierających fosforu – Sequence VFdual plug) wykazały, że dodatki zastępcze nie zawsze są w pełni efektywne, a dalsze obniżanie zawartości fosforu poniżej 0,1% wymaga znacznie wyższego poziomu dozowania
rozpatrywanych dodatków lub opracowania innych. Podsumowując, należy stwierdzić, że dążenie do obniżania zawartości w olejach silnikowych dodatków zawierających fosfor i zastępowanie ich innymi, bezpopiołowymi dodatkami, może mieć wpływ na zwiększenie tendencji do formowania się w olejach silnikowych substancji o konsystencji żeli, szlamów, a nawet żywic i twardych laków.

cytat: ... poprawa sprawności mechanicznej silników wskazuje na konieczność zastosowania większej ilości dodatków
ograniczających tarcie, a zatem przeciwzużyciowych, zawierających siarkę i fosfor, co pozostaje w sprzeczności z wymaganiami systemów obróbki następczej spalin i eliminacją ZDDP...

link: http://www.archiwum.inig.pl/INST/nafta-gaz/nafta-gaz/Nafta-Gaz-2012-12-22.pdf

cytat: ...
Another concern is that some of today’s GF-4 oils may not lubricate timing chains adequately, so a chain wear test or roller follower test may be added to the GF-5 standard. There has also been discussion about adding an oil aeration test that would measure the effect of air bubbles in the oil on lubrication.

GF-5 may also require reducing phosphorous and sulfur even more to extend the life of the catalytic converter to 150,000 miles and beyond. Phosphorous and sulfur can contaminate the catalyst and reduce the life of the converter if the engine uses oil. But both of these ingredients are also important anti-wear agents, so the fear is that reducing phosphorous and sulfur too much may end up reducing the life of the engine itself.

link: https://www.underhoodservice.com/are-you-ready-for-gf-5-oils/
 
Last edited:
Poprawka, zwiększa się tarcie! Lecz lepkość może wzrosnąć w silnikach wysokoprężnych w obecności z sądzą. Te informacje, które udostępniłeś są ogólno dostępne.
Post automatically merged:

I się powtórzę, Twoja jednostka napędowa nie wymaga dużej ilości ZnDDP.
 
Last edited by a moderator:
@Standard tak pisał @poziom1989 to kwestia budowy silnika i nie potrzeba aż tak dużych ilości ZDDP, natomiast widziałem UOA z silnika Toyoty, starsza generacja, olej z poziomem fosforu ok. 1300 i wyszło ok. jednak to nie jest fosfor z tak dużą ilością jak piszesz.
 
Dzięki wszystkim za zainteresowanie tematem. Po przeczytaniu wszystkich wypowiedzi, myślę, że od początku powinienem zadać inne pytanie.

Biorąc pod uwagę zalecane lepkości i normy przez producenta jaki wybralibyście olej do tego silnika? Zupełnie pomijając moje wstępne wybory ;)
 
Back
Top