• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Mazda 3 BM 2.0 skyactive

Gacek

Użytkownik
Samochód
Mazda 3, 2.0 skyactive
Marka samochodu
Mazda 3
Budżet/ile litrów
200/5L
Styl jazdy
Silnik
2.0 Skyactive
Data produkcji
2014
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W30 ACEA A5 API SL/SM/SN
Jaki olej masz obecnie
0W20 Mazda Supra
Witam wszystkich!

Szukam dobrego oleju do mojej Mazdy 3. Auto jest z 2014r. - silnik 2.0 w technologii skyactive. Przebieg na ten moment to 110tys. km.
Olej zmieniam co 10tys., jazda miasto + autostrada.

Producent w książce serwisowej zaleca olej:

0W20 - ACEA A3/A5 lub API SL/SM/SN
lub
5W30 - ACEA A3/A5 lub API SL/SM/SN

Mazda nie ma swojej wewnętrznej normy więc jak widać wybór jest ogromny.

Auto posiadam dopiero od kilku miesięcy. Poprzedni właściciel serwisował je w ASO i tam był lany olej 0W20 Mazda Supra.

Próbując zawęzić krąg poszukiwań pojawia się pierwsze pytanie: 0W20 czy 5W30? Wydaje mi się, że 5W30 jest bezpieczniejsze dla silnika, ale nie jestem pewien.

Następnie sugerować się normami ACEA czy API?
Z moich poszukiwań wyłoniły mi się dwie grupy olejów.

Jedne spełniające normy ACEA A5 i API SL - najczęściej spełniające normę Forda jak np. LM Special Tec F 5W30, PMO FE 5W30 czy Ravenol FDS 5W30.

Druga grupa to API SN/ILSAC-GF5 - często z normą GM Dexos, np. jak LM Special Tec DX1 czy Ravenol DXG 5W30.

Podsumowując: 0W20 czy 5W30? ACEA A5/API SL czy API SN? Jaka marka?

Co do ceny to nie chcę absolutnie oszczędzać na oleju, ale zdaję sobie sprawę, że nie jest to auto wyczynowe i nie ma co przesadzać z olejem.

Z góry dzięki za wszystkie odpowiedzi i sugestie ;)
 
Na to odpowie tylko analiza zużytego oleju, a póki co wypada cieszyć się fajnym autkiem bez eko-downsize-wynalazków :)

Pozdrawiam,
 
@Gacek skoro dwa razy w miesiącu robisz taki przelot, to są to idealne warunki kiedy właśnie ewentualne resztki paliwa mają okazję odparować, jak olej, szczególnie 0W20 się przy jeździe po autostradzie porządnie nagrzeje. Oczywiście nie mówię że zawsze tak będzie i w przypadku każdego kierowcy. Tak samo jak nie sposób stwierdzić bez analizy, czy jazda po mieście w Twoim przypadku prowadzi faktycznie do przenikania paliwa do oleju.
Mi jeżdżąc po mieście tego paliwa musi się trochę zbierać w oleju, bo na trasie regularnie obserwuję podwyższonej zużycie niezależnie od tego czy jadę spokojnie, czy mniej. Po powrocie do miasta wszystko wraca do średniej. Również gdy trasy się powtarzają, to największe odparowanie obserwuję przy pierwszej, więc wnioski nasuwają się same. Oczywiście Twoja konstrukcja silnika, a moja, to bardzo odległe sprawy, zużycie itd. więc nie porównuję Alfy sprzed 12 lat, a konstrukcji silnika sprzed ok. 30, do współczesnej Mazdy, w nawet najśmielszych wyobrażeniach ;)

Wysłane z mojego BBF100-1 przy użyciu Tapatalka
 
@Alex, wielkie dzięki za link do rosyjskiego oil klubu. Mega dawka wiedzy i informacji ;)

@rob_roy napisałeś że mazdowskie 0w20 ma sporo molibdenu. Można wiedzieć skąd masz takie dane?
 
Po dodatkowej analizie w grze zostały dwie pozycje od Shella:

1. Shell Helix Ultra 0w20 - API SN
2. Shell Helix Ultra Proffesional AF 5w30 - ACEA A5/B5

Dla ułatwienia porównania zrobiłem tabelę z porównaniem parametrów, źródło:


1587911513079.png


0W20 ma oczywiście niższą lepkość, chociaż różnica w 100C nie jest duża (9mm2/s vs 10mm2/s) więc jest dość "gęsty" jak na 0W20.
Dodatkowo jest na bazie GTL i ma dodatek molibdenu.

5W30 oprócz wyższej lepkości ma też wyższy HTHS i w teorii wyższy zapas w wysokich temperaturach czy w przypadku rozrzedzania oleju paliwem, ale jednocześnie jest oparty na bazach HC i brak mu molibdenu.

Na tym etapie jestem przekonany, że każdy z nich będzie dobrym wyborem, ale wiadomo zawsze szuka się tego złotego środka, zwłaszcza, że ich cena w oficjalnym sklepie Shella jest prawie taka sama.

Według Was który z nich powinien ostatecznie lepiej wypaść pod kątem ochrony elementów silnika (panewek, pierścieni tłokowych, łańcucha rozrządu itd.)?

Dzięki i pozdrawiam ;)
 
Na to niestety będzie w stanie odpowiedzieć tylko analiza przepracowanego i jednego i drugiego oleju. Wg. teorii olej o wyższej lepkości powinien być bardziej odporny na rozrzedzenie paliwem ale to już zdaje się wiesz. Z drugiej strony ten Shell jest na bazach GTL i ma wyższą normę API SN+, więc powinien pozostawić silnik w wyższej czystości.
Miej też świadomość, że różnice zużyciowe między tymi olejami, będą na poziomie aptekarskiej dokładność i o ile nie zamierzasz auta trzymać jako przyszłego youngtimer'a, to nie mają one większego znaczenia (dlatego też producent Twojego auta dopuszcza obie te lepkości jako rekomendowane).
 
Wydawałoby się, że 0W30 powinien być tym złotym środkiem pomiędzy 0W20 a 5W30, ale producent nie dopuszcza takiej lepkości do tych silników, więc odpuszczę.
 
Dokładnie tak! Nawyk poprawiania producentów, poza paroma wyjątkami kiedy faktycznie ich rekomendacje nie są najtrudniejsze to jest prosta droga do tzw. przedobrzenia. Oczywiście, że istnieje coś takiego jak zaplanowana długość życia ale bez jaj, producent ma "x" różnych innych miejsc w których może użyć gorszych materiałów, a czego użytkownik bez rozbierania silnika na części pierwsze nie ma szansy zweryfikować, dlatego zakładanie, że w kwestii środków smarnych my wiemy lepiej niż producent jest z gruntu nie na miejscu.
 
Bez przesady nic się nie stanie jak będzie 0w30. Odnośnie wyboru to losuj bo obecnie masz w silniku 0w20 a jak się jej boisz dalej używać imho bezpodstawnie to zalej 5w30 bo markę już wybrałeś i potrzebujesz żeby to tylko potwierdzić.
 
Po lekturze m.in. tego forum już nie mam takich obaw przed 0w20 jakie miałem kiedy zakładałem ten wątek. Obie wymienione wyżej propozycje traktuje równorzędnie, dlatego zapytałem czy lepiej pójść w nieco wyższa lepkość czy zostawić 0w20, które zawiera molibden i jest oparte na lepszej bazie olejowej niż 5w30. Brak mi wiedzy w temacie żeby to samemu poprawnie ocenić i dlatego też pytam ;)
 
Back
Top