• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Mazda 3 BM 2.0 skyactive

Gacek

Użytkownik
Samochód
Mazda 3, 2.0 skyactive
Marka samochodu
Mazda 3
Budżet/ile litrów
200/5L
Styl jazdy
Silnik
2.0 Skyactive
Data produkcji
2014
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W30 ACEA A5 API SL/SM/SN
Jaki olej masz obecnie
0W20 Mazda Supra
Witam wszystkich!

Szukam dobrego oleju do mojej Mazdy 3. Auto jest z 2014r. - silnik 2.0 w technologii skyactive. Przebieg na ten moment to 110tys. km.
Olej zmieniam co 10tys., jazda miasto + autostrada.

Producent w książce serwisowej zaleca olej:

0W20 - ACEA A3/A5 lub API SL/SM/SN
lub
5W30 - ACEA A3/A5 lub API SL/SM/SN

Mazda nie ma swojej wewnętrznej normy więc jak widać wybór jest ogromny.

Auto posiadam dopiero od kilku miesięcy. Poprzedni właściciel serwisował je w ASO i tam był lany olej 0W20 Mazda Supra.

Próbując zawęzić krąg poszukiwań pojawia się pierwsze pytanie: 0W20 czy 5W30? Wydaje mi się, że 5W30 jest bezpieczniejsze dla silnika, ale nie jestem pewien.

Następnie sugerować się normami ACEA czy API?
Z moich poszukiwań wyłoniły mi się dwie grupy olejów.

Jedne spełniające normy ACEA A5 i API SL - najczęściej spełniające normę Forda jak np. LM Special Tec F 5W30, PMO FE 5W30 czy Ravenol FDS 5W30.

Druga grupa to API SN/ILSAC-GF5 - często z normą GM Dexos, np. jak LM Special Tec DX1 czy Ravenol DXG 5W30.

Podsumowując: 0W20 czy 5W30? ACEA A5/API SL czy API SN? Jaka marka?

Co do ceny to nie chcę absolutnie oszczędzać na oleju, ale zdaję sobie sprawę, że nie jest to auto wyczynowe i nie ma co przesadzać z olejem.

Z góry dzięki za wszystkie odpowiedzi i sugestie ;)
 
Nic się nie zmieniło;) Propozycje z początku tematu oczywiście biorę pod uwagę, ale tam większości była mowa o tym co sam zaproponowałem, ale może warto zwrócić uwagę na zupełnie inne marki, o których ja nawet nie pomyślałem.
 
Nie pojawiły się już żadne nowe propozycje i po dalszej lekturze forum zdecydowałem się na markę Shell. Teraz zastanawiam się jedynie nad konkretnym olejem spośród trzech poniższych. Dodam, że wszystkie z nich spełniają wymagania producenta.

1. Shell helix ultra SN 0W20 - API SN/ILSAC-GF5/ACEA A1
2. Shell helix ultra AF 5W30 - ACEA A5/API SL
3. Shell helix ultra AG 5w30 - API SN/ACEA C3/ GM dexos2

Który z nich Waszym zdaniem najlepiej sobie poradzi w silniku GDI?
 
Olej 0W20 faktycznie wypada jako pierwszy wybór w katalogach doboru oleju, 5W30 są wskazywane jako alternatywne.
Natomiast producent stawia obie te lepkości na równi. Ja nie jestem pewien co do stabilności oleju 0W20 przy wysokich obciążeniach np. długotrwałej jeździe autostradowej. Przy czym moje obawy mogą być niesłuszne i jeżeli ktoś je rozwieje to super ;)

Oprócz lepkości nie wiem, która z norm lepiej się sprawdzi pod kątem silnika GDI ACEA A5 czy API SN(Dexos2).
Np propozycja nr 3(AG) spełnia API SN, ale zarazem jest olejem C3 pod DPF i nie wiem jak to się ma do silników benzynowych GDI.

0W30 nie jest lepkością zalecaną przez producenta dlatego raczej z niej nie skorzystam.
 
@Gacek, zalej silnik Amsoil Signature Series.
Będziesz miał wszystko w jednym oleju, czyli A5, Dexos1g2, niski popiół (ale nie najniższy) i porządny olej na PAO i Estrach.
 
@Gacek, zalej silnik Amsoil Signature Series.
Będziesz miał wszystko w jednym oleju, czyli A5, Dexos1g2, niski popiół (ale nie najniższy) i porządny olej na PAO i Estrach.


Znaczenie HTHS i jego wskaźnika w lekkobieżnych olejach https://www.q8oils.com/automotive/low-hths-oils.

Według tego artykułu istnieje ścisły związek pomiędzy wskaźnkiem HTHS - od 1,9 do ok. 3.0 - a narażeniem na zużycie - wykres:

piston rings - pierscienie,
tłoki - piston rods
camshaft - wałek rozrządu

dlatego ten olej wydaje się kompromisem miedzy wymaganiami fabrycznymi np. Toyoty, Mazdy. a wątpliwościami uzytkowników.

HTHS/150c tego oleju to 3.11.

w ogóle to wydaje sie mieć b. dobre parametry: https://amsoilcontent.com/ams/lit/databulletins/g2880.pdf
 
Last edited:
Faktycznie Amsoil wygląda fajnie, ale cenowo przebija np. Shella 2 razy, bo za 5L które trzeba kupić co wymianę wyjdzie ok. 240zł. Nie wiem czy jest sens iść w aż tak wysoką półkę do silnika wolnossącego, który z 2L pojemności generuje 120KM i 200Nm. Ja szukam czegoś ze średniej półki cenowej w granicach 200zł za 5L i Shell, PMO czy ewentualnie Ravenol tak wypdają.
 
Z tego co widzę to Gulf wypada cenowo jak Total czy Lotos, a Texaco jest zalecane do Mazdy jest słabo dostępne w Polsce.

Co do parametru HTHS to niestety Shell nie podaje go w kartach technicznych więc ciężko go porównać.
 
Last edited:
A które Texaco jest zalecane do Mazdy i słabo dostępne?
Niektórzy producenci podają HTHS ale, generalnie podział jest jak poniżej:

1587580954680.png


Oleje C3 mają HTHS od 3,5 wzwyż.
 
Jeśli u nas dostępny shell 5W30 A3/B4 jest na takim pakiecie jak ten w Rosji to bym wziąłbym go pod uwagę (również do swojego hyundai). Może trochę grubszy niż A5 ale pakiet dodatków wydaje się fajny. No i jest GTL, a shell AF to jednak VHVI wg rosyjskiego oilclub.
 
Texaco wyrzuciło mi listę ok 6 pozycji. Sprawdziłem dwie z nich i żadna nie była dostepna.

Oleje C3 to low-saps? Nie ma przeciwwskazań do stosowania tego typu oleju w silnikach GDI? Mazda nigdzie nie wspomina tej normy w instrukcji.

Co znaczy VHVI?
 
VHVI - very high viscosity index: oleje hydrokrakowane o wysokim indeksie lepkości

Nie ma przeciwwskazań do stosowania C3, jeżeli spełniają odpowiednią normą API.
 
Texaco wyrzuciło mi listę ok 6 pozycji. Sprawdziłem dwie z nich i żadna nie była dostepna.
To jak się zdecydujesz na tę markę to podaj konkret wtedy się sprawdzi z czym jest problem - bo generalnie marka jest dostępna w dobrym zakresie.
Post automatically merged:

Może trochę grubszy niż A5 ale pakiet dodatków wydaje się fajny.
Pakiety magnezowo wapniowe są też w np. Petro Canada (dexos1Gen2) i pewnie w paru innych.
 
Last edited:
Pakiety magnezowo wapniowe są też w np. Petro Canada (dexos1Gen2) i pewnie w paru innych.

Nie wiem jak ma się to do mazdy ale wyszukiwarki olejów jako drugi wybór do hyundai (gdzie A5 to pierwszy wybór) polecają właśnie oleje ze specyfikacją dexos1gen2. Więc może to jest dobry kierunek.
 
@Gacek Możesz też skorzystać z opcji tłumaczenia maszynowego w przeglądarce i zajrzeć na porównania parametrów u Rosjan na ich oil club'ie: https://www.oil-club.ru/forum/topic...одная-таблица-лабораторных-анализов-ойл-клуб/

Oni robią tabele porównujące oleje na podstawie analiz olejowych, a nie kart informacyjnych producentów, więc ma to jakąś wartość choć oczywiście nie we wszystkich przypadkach każdy parametr jest badany, niemniej np. Noack w paru przypadkach jest zaskakująco wysoki. Skoro przemierzasz autostrady, czyli masz okazję zagrzać olej, to też warto zwrócić uwagę na ten parametr.
 
Skoro instrukcja wymienia 0w20 jako 1szy wybór to najlepiej zalać taki.
Z analiz u Rosjan widać że Shell ma zawartość popiołu 1% czyli niedużo. Tyle samo co oryginalny Mazda Supra 0w20, który ma za to gigantyczną dawkę molibdenu..
 
Dokładnie tak, skoro do tej pory auto jeździło na takiej lepkości, nie ubywa Ci tego oleju w jakiś znaczący sposób, nie obserwujesz żeby się jakoś przypalał nadmiernie po przelotach autostradowych, to wydaje się że oliwa się sprawdza. Na pewno będzie lepiej chronił przy zimnych startach i szybciej uzyskiwał optymalną temperaturę. A jak jeździsz tymi autostradami, to raczej prędkości zgodne z kodeksem, czy bliżej tych "niemieckich" ? :)

Wysłane z mojego BBF100-1 przy użyciu Tapatalka
 
Co do poboru oleju fabrycznego 0w20 to nie wiem czy występował czy nie, ponieważ posiadam samochód dopiero od kilku miesięcy. Odkupiłem go od ASO i oczywiście powiedzieli że żadnego poboru oleju nie było.

Co do jazdy po autostradach to zdarza mi się trasa średnio dwa razy w miesiącu ok 400km z prędkościami do 150km/h. Reszta to duże zakorkowane miasto.

Ciekawi mnie też czy po jeździe w mieście olej nie zacznie rozrzedzać się paliwem;/
 
Back
Top