• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Mazda MX-5 NC po swapie silnika

recuperator

Nowy użytkownik
Samochód
Mazda MX-5 NC 2.5L
Marka samochodu
Mazda MX-5 NC
Budżet/ile litrów
250/5L
Styl jazdy
Silnik
Ford duratec 2.5
Data produkcji
auto 2008, silnik 2017
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
zero
Jakiego oleju wymaga instrukcja
od 0w-20 do 5w-30
Jaki olej masz obecnie
Shell helix ultra 5w30 a3/b4
Cześć,
Chciałbym dobrać najlepszy olej dla silnika w moim samochodzie.
Oryginalnie w aucie był silnik 1.8, aktualnie siedzi tam 2.5L z forda fusion (USA). Silnik kupiłem z przebiegiem 20 tysięcy mil i w środku wyglądał jak nowy, fotki w załączniku. Chciałbym oczywiście taki stan zachować jak najdłużej :) Jednostka napędowa to konstrukcja mazdy(MZR)/forda(duratec) i jest zmodyfikowana w stosunku do oryginału:
-ostre wałki rozrządu
-twardsze sprężyny zaworowe
-usunięte wałki balansu
-zmniejszona pojemność układu smarowania (z 5,4L do 5L- misa oleju z mazdy z powodu wzdłużnego napędu)
-przesunięta odcinka do 7500rpm.
Auto wyjeżdża na tor ok 10 razy w roku, gdzie nie jest oszczędzane, dlatego zależy mi na jak najlepszej ochronie silnika.
Aktualnie mam wlany Shell Helix Ultra 5w-30 a3/b4 i mam przejechane od wymiany silnika ok 6 tysięcy kilometrów, w tym trzy trackdaye, po ok 120km. Zastanawiam się nad oddaniem próbki oleju do analizy- co Wy na to? Aktualnie nie mam czujnika temperatury oleju, ale przy najbliższej zmianie oleju zostanie zamontowana podstawka z czujnikiem temperatury i ciśnienia.
Instrukcja obsługi z USA mówi, aby stosować olej 5w-20, jednak te same silniki na rynek europejski mają dopuszczone stosowanie 5w-30.
Interwały planuje co 6-10kkm, w zależności od eksploatacji. Z racji rocznego przebiegu w granicy 20kkm nie chciałbym wydawać na olej więcej niż 250zł/5L.
Poza torem wyścigowym samochód wozi mnie codziennie do pracy 20km w jedną stronę- samochód zawsze się dogrzewa, jazdy czysto miejskiej nie jest za dużo.
Na forum jest kilka wątków co to tej rodziny silników (silniki mazda/ford 1.8, 2.0, 2.3, 2.5 to ta sama konstrukcja), jednak żaden z nich nie jest eksploatowany w taki sposób.
https://www.oilclub.pl/index.php?threads/mazda-6-2-5-dobor-oleju.1504/
https://www.oilclub.pl/index.php?threads/ford-mondeo-mk4-2-0-duratec-z-lpg.980/
https://www.oilclub.pl/index.php?threads/mazda-mx5-2-0-ncfl-prht.2225/
https://www.oilclub.pl/index.php?threads/mazda-6-2-0-147km.2024/


olej fusion 2.5.PNG

IMG_20210703_145744.jpgIMG_20210807_123856.jpgIMG_20210807_132139.jpg
 
Gratulacje znalezienia takiej pereleczki, wskaźniki temp i ciśnienia to podstawa. Próbkę możesz oddać do badania jak najbardziej dla poglądu jak się olej zachowuje.

Jeśli jeździsz w Miata challenge to tam chlopaki napewno mają spore doświadczenie i podpowiedza co lać do 2.5.

Ja bym obserwował temperatury i wymieniał olej co 3 wyścigi jakies 5w40 a3 np. nie musi być topowe, niż trzymać jakiś drogi olej przez cały sezon.
 
Po researchu, moje propozycje wyboru to oleje podane poniżej. Dalej waham sie między 5w30 a 5w40. Nastepny interwał wymiany powinienem zrobić jeszcze przed rozpoczęciem sezonu wyścigowego, więc na zimę bardziej skłaniam się do tańszego oleju shell o lepkości 30, a w okolicach kwietnia wymiana na coś bardziej wyścigowego.
1. Meguin Super Leichtlauf 5W40
2. Ravenol vst 5w40
3. Millers CFS 5w40 (ten bez NT+)
4. Penrite HPR 5w40
5. Shell Helix Ultra 5w30 lub 5w40
6. Fuchs titan race pro S 5w30 albo 5w40
Co byście wlali na moim miejscu i dlaczego (mój faworyt to meguin).
 
Jak dostaniesz w dobrej cenie to Meguin, to sprawdzony stary przepis na PAO. Ten olej rowniez swietnie utrzymuje silnik w czystosci. Oraz zweryfikowal analiza zuzyciowa po interwale.
 
Zastanawiam się nad oddaniem próbki oleju do analizy- co Wy na to?
Jak najbardziej. Od tego bym zaczynał zastanawianie się nad olejem, bo może się okazać, że Shell robi wystarczająco dobrą robotę. Ewentualnie Meguin.

Fajną sztukę udało się dorwać.
 
Rowniez myslalem nad Shellem, ale trzeba zweryfikowac stan oleju przy pomocy analizy, opierajac sie o np. oksydacje, spadek lepkosci (lecz tutaj wiadomo nalezy rowniez uwzglednic paliwo w oleju), ale wiem, ze Shell stosuje bardzo dobre wiskozatory.

Przyklad https://www.astm.org/d7109-20a.html :
1639386445279.png
 
Na zimę cokolwiek w wymaganej lepkości. Orlen XD, Lotos Aurum, Shell HU, jakiś Gulf - co masz tanio i łatwo dostępne.

Na sezon to raczej coś już bardziej wyczynowego: Fuchs Race Pro S, Eneos Sustina, Yacco Galaxie, Motul 300V. Skoro modyfikowałeś silnik to można pogdybać co tam zalać, ale pewnie jakieś 5W-40 albo 0W-50.
 
Teraz doczytałem że zrobiłes 3 td a nie 6. Ale dalej jestem zdania że jeśli chcesz mieć pewny niezawodny silnik to na sezon jakieś 5w40 czy nawet 5w50 w zależności jak kształtują się temp a po sezonie cos bliżej zaleceń producenta.
Przez jazdę typowo miejska możesz mieć spora zawartość paliwa szegolnie że są ostrzejsze walki wsadzone.
 
Jazdy miejskiej w mojej eksploatacji jest około 10-15%. Z rozrzedzeniem oleju paliwem może to być racja, samochód jest na niskich obrotach podlany nieco więcej niż seria. Wysyłam olej do analizy, pochwalę się wynikami na forum. Na zimę z racji dużo lżejszej eksploatacji wlatuje Shell HU 5w-30, na wiosnę będzie olej racingowy. Zalecenie producenta to 5w-20, w USA jeździ bardzo dużo tych silników, gdzie sprawdzono na hamowni, że oleje o większej lepkości od W30 tylko niepotrzebnie powodują straty, a po wielu sezonach jazdy jakoś nie są zatarte :)
 
Back
Top