• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Megane IV 1.2 TCe - nowa norma olejowa RN17

emigrant

Użytkownik
Samochód
Toyota Yaris III Hybrid 2015, Renault Megane IV 2016
Marka samochodu
Renault Megane IV
Budżet/ile litrów
4/6 litra(butla 5 litrowa) do 200 złotych
Styl jazdy
Silnik
1.2 benzyna
Data produkcji
2016
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W-40
Jaki olej masz obecnie
Elf OEM z ASO 5W-30 RN17
Cześć,

Dziś byłem na rocznym(4-tym) przeglądzie Meganki IV 1.2 TCe. Czy to jest normalne, że na tym przeglądzie wlali mi olej Elfa 5W-30? Wcześniej był wlewany Elf 5W-40 - tak mówi też instrukcja. Gość mi powiedział, że oni teraz posługują się nową normą RN17, która zastąpiła normę RN0700 i RN0710. Z tego co widzę, to nie ma Elfa 5W40 z normą RN17 tylko 5W-30. Pytanie co oni mi wlali dokładnie?

1. ELF EVOLUTION FULL-TECH R 5W-30
2. ELF EVOLUTION R-TECH ELITE 5W-30

Któryś z tych dwóch. Pytanie który? Od następnego roku mam zamiar przywozić swój olej. Wrócić do klasycznego Elfa 900 SXR 5W-40 z RN0710, czy już pozostać na 5W-30 z RN17? W ASO mogą nie wiedzieć jaka jest nazwa handlowa tego oleju 5W-30 z RN17 bo posługują się numerami/kodami oleju OEM w beczkach.

Czy FULL-TECH R 5W-30 i R-TECH ELITE 5W-30 można stosować zamiennie? Czym one w ogóle się różnią?
 
Byłem dziś w ASO na serwis klimatyzcji(czynnika) z Megance. Przy okazji zapytałem jak wygląda aktualnie sytuacja z lepkością oleju do 1.2 TCe. Wrócili z powrotem do 5W-40 RN0710. Nie leją już 5W-30 RN17 do tego silnika. Nawet gość mi wydrukował taki papierek co można lać do tego silnika - 0W-40, 5W-40 i 10W-40 w zależności od strefy klimatycznej. Pytam, skąd taka zmiana i powrót do lepkości fabrycznej? Nie umiał nikt na to odpowiedzieć. Podejrzewam, że oni sami w 2018 nie wiedzieli. Niby RN17 zastępuje RN0700 i RN0710, ale nie zastępuje lepkości. Nie ma olejów 5W-40 RN17.

Przypomnę, że fabrycznie lany i kiedyś w ASO Elf Evolution 900 SXR 5W-40 ma KV 100°C 14,7 mm2/s. Taki KV jest wywalony w kosmos i charakteryzuje racingowe oleje. Olej RN17 5W-30 KV100 ma 12-12,5. Może ten silnik potrzebuje "grubego" 5W-40, bo ta szatańska konstrukcja renówkowo-nissanowa to jedna wielka kupa złomu.

@Kaczorek79 Ty jesteś mechanikiem. Po co takiej turbo-kosiarce tak wysoki KV100? Pierścienie zgarniające pod taki olej?
 
Nie mam pojęcia, nie znam na tyle konstrukcji, by się wypowiadać.
 
KV 100 nie świadczy o tym czy olej jest bardziej lub mniej racingowy. Mi się coś obiło o uszy, że w chyba właśnie w1.2 tce podnieśli zalecane lepkości ze względu na jakieś problemy (Kolega emigrant pisze coś o kupie złomu wiec może coś jest na rzeczy), które wykryli ale szczegółów nie znam i szczerze to 5W30 zamiast 0W20 ale żeby od razu XW40?
 
@tomek evo Nikt nic nie podnosił. Od czasu jak ten silnik powstał chyba w 2012 roku do Meganki III to od samego początku była lepkość 5W-40. Ten sam silnik siedzi w Megane IV. W 2018 roku jak weszła nowa norma RN17 nie wiem, czy to Centrala, czy ASO ubzdurało sobie, że będą lać 5W-30 do tego silnika, bo nie ma oleju RN17 o lepkości 5W-40. Nawet bez mojej zgody zalali 5W-30 w ostatnim roku gwarancji, bo RN17 zastępuje RN0700 i RN0710 - tak tłumaczyli. Zastępuje, ale raczej tylko dla lepkości 5W-30, bo przecież wcześniej były i są oleje 5W-30 ze starą normą RN0700 i RN0710. Aktualnie coś się odmieniło i leją znowu 5W-40. Widocznie olej RN17(C3) nie nadaje się do tego silnika. Nie ma to jak Toyota i Honda - wszytko jasne i bez mącenia.

@tomek evo Zaproponuj jakąś oliwę 5W-40 A3/B4 i API SP. Póki co na oku mam tylko 2 oleje Ravenol VST 5W-40 i Millers EE Performance 5W-40 A3/B4. Panowie z Castrola mówili, że jak nie ma ekologii w samochodzie to stosować A3/B4 dla lepszej ochrony silnika. Nawet ich dobieraczka podpowiada Castrol Edge 5W-40 A3/B4. Mój rocznik nie ma GPF'a. Ekologia i mniejsze spalanie mnie nie interesuje.
 
Last edited:
Bywają podróbki Millersa? Ktoś coś? Millers Oils EE Performance 5W-40 A3/B4( https://www.millersoils.pl/produkt/ee-performance-5w40/ ) wleci w tym roku do 1.2 TCe. Olej nie ma jeszcze API SP, tylko SN, ale Elf Evolution 900 SXR 5W-40 A3/B4 SN pewnie jeszcze więcej ma nawalone wapnia i silnik bez remontów robiły 300k km na tym Elfie. Wracam z powrotem do "grubego" 5W-40, bo na to wychodzi, że ten silnik takiej lepkości potrzebuje w SAE40.

Pytając o podróbki Millersa mam na myśli, czemu w oficjalnym sklepie 5 litrów tego oleju kosztuje 281,81 zł a na Allegro można dostać np. za 224 zł. Różnica prawie 60 zł, więc sporo. Rozumiem 5-10 złotych różnicy, ale nie 60 zł i dziwnym trafem na Allegro jest taniej niż poza nim. Swoją drogą bardzo drogi ten Millers jak na olej A3/B4 - nano dodatki i estry tak mogą podbić cenę? Przebija ceną Ravenola VST 5W-40, czy Ravenola SSL 0W-40. Drugi olej to Ravenol VST. VST na papieprze jest lepszy od Millersa, ale dziwne mam przeczucie, że VST jest gorszy od tego Millersa mimo wszystko. Mam obiekcje co do "paosrało" - kiedyś ktoś pisał, że to ma też swoją "ciemną stronę" i paradoksalnie lepiej takich olejów unikać. Do tego w testach laboratoryjnych R2D Ravenol nie jest taki super, dość szybko się degraduje, więc to ich USVO(polimery gwieździste) to raczej ściema. Wiem, że tutaj niektórzy nawet kijkiem by nie dotknęli Ravenola, ale raczej to są dobre oleje. Za to ja kijkiem bym nie dotknął GTL - ktoś wspomniał kiedyś, że z GTL jak i z PAO też nie jest cudownie, bo trzeba do takiej bazy nawalić dużo dodatków które nie zawsze są stabilne temperaturowo, żeby taka baza GTL do czegokolwiek się nadawała.
 
Last edited:
To normalne, ze w oficjanym sklepie czesto jest sporo drozej niz w innych sklepach.
Tak samo jest z ciuchami itd.
 
Pewnie masz rację. Te z niższą ceną to po prostu niższa marża i być może data produkcji już nie jest zbyt świeża. Z czystej ciekawości jutro popytam sprzedawców z jakiego roku i miesiąca mają Millers Oils EE Performance 5W-40 A3/B4 5L.

Fajny ten Millers. Z tego co widzę Millers mocno siedzi w motor sporcie. Nawet ich oleje pluskają się w samochodach Dakarowych. Zakładam, że znają się na rzeczy. Nie znalazłem żadnych kontrowersji z ich olejami. Dużo właścicieli Lexusów z dużymi silnikami V6, czy V8 leje ich 0W-20 EE Performance. Dziwne, że ich oleje tutaj na forum praktycznie nie istnieją. Ani nikt o nich nie mówi ani nie używa.

Ravenol - tutaj nie wiem, czy to bardziej marketing, czy jechanie na tym mitycznym PAO, który ma też wady i chyba mało kto o tym wie. Nie umieją poprawnie zaprojektować butelki która cieknie w czasie transportu to mam wątpliwości, czy umieją robić dobre oleje. Ktoś tutaj na forum chyba pokazywał środek silnika po DXG Ravenola i zrobił się gnój. Tak jakby "zważył" się olej w silniku. Czy to wina samego oleju, czy coś innego to nie pamiętam tematu.


Rozbawiło mnie dziś to nagranie. Nie lubię typa, negatywny gość, ale czasami udało się coś obejrzeć z braku laku...
 
Bo nie jest Ravenolem 🙃
 
Niby 1.3 TCe taki "dopracowany", czyli następca 1.2 TCe a wypalają się zawory... Niby wina wtrysku według gościa, ale do czegoś takiego nie powinno dojść. Samodestrukcja silnika dość nowego... 🤣

 
Back
Top