• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Megane IV 1.2 TCe - nowa norma olejowa RN17

emigrant

Użytkownik
Samochód
Toyota Yaris III Hybrid 2015, Renault Megane IV 2016
Marka samochodu
Renault Megane IV
Budżet/ile litrów
4/6 litra(butla 5 litrowa) do 200 złotych
Styl jazdy
Silnik
1.2 benzyna
Data produkcji
2016
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W-40
Jaki olej masz obecnie
Elf OEM z ASO 5W-30 RN17
Cześć,

Dziś byłem na rocznym(4-tym) przeglądzie Meganki IV 1.2 TCe. Czy to jest normalne, że na tym przeglądzie wlali mi olej Elfa 5W-30? Wcześniej był wlewany Elf 5W-40 - tak mówi też instrukcja. Gość mi powiedział, że oni teraz posługują się nową normą RN17, która zastąpiła normę RN0700 i RN0710. Z tego co widzę, to nie ma Elfa 5W40 z normą RN17 tylko 5W-30. Pytanie co oni mi wlali dokładnie?

1. ELF EVOLUTION FULL-TECH R 5W-30
2. ELF EVOLUTION R-TECH ELITE 5W-30

Któryś z tych dwóch. Pytanie który? Od następnego roku mam zamiar przywozić swój olej. Wrócić do klasycznego Elfa 900 SXR 5W-40 z RN0710, czy już pozostać na 5W-30 z RN17? W ASO mogą nie wiedzieć jaka jest nazwa handlowa tego oleju 5W-30 z RN17 bo posługują się numerami/kodami oleju OEM w beczkach.

Czy FULL-TECH R 5W-30 i R-TECH ELITE 5W-30 można stosować zamiennie? Czym one w ogóle się różnią?
 
@emigrant To czy ma dodany ten modyfikator czy nie ma to już chyba tylko kwestia czy im wierzymy czy nie. Marketing mają mocny, i człowiek sobie czasami dużo dodaje "od siebie". Żeby nie było, nie jestem przeciwnikiem Millersa, to spoko oleje, a XF 5W40 C3 zalewam do Corsy 1.4. Po prostu podszedłbym z dystansem do tych obietnic, motorsportu i innych trackday'ów. Kolega do takiej Megane 1.2 Tce zalewa od dwóch wymian Castrol'a GTX 5W30 RN17 i zadowolony jakby czystym złotem silnik wypełnił :D
 
Zobaczymy za rok co mi się ubzdura. Póki co pluska się Ravenol w 1.2 TCe. I co? I nic. Olej jak olej. Akustycznie tak samo jak oleje o wiele tańsze. Ani lepiej ani gorzej niż Elf Evolution R-Tech Elite RN17 5W-30, czy Elf Evolution 900 SXR 5W-40 A3/B4. Pewnie za rok wleci Millers XF, albo ten EE z nanodrive. Bardziej mnie intryguje ten EE i będzie powrót do lepkości 5W-40, czyli fabrycznej(producent przewidział do tego silnika 5W-40 i 0W-40).

Co zauważyłem to Millersy, czy to XF, czy EE w lepkości 5W-40 mają bardzo niską temperaturę płynięcia -45 stopni. Na przykład Ravenol RNV(RN17) o lepkości 5W-30 ma -36 stopni. Po tym można coś wywnioskować? Millers ma lepszą bazę?
 
Zauważyłem, że część olejów różnych marek 5W-40 full saps A3/B4 ma zaktualizowany API do SN Plus i SP. Dla przykładu Ravenol Turbo VST https://www.ravenol.pl/product/ravenol-turbo-vst-sae-5w-40-usvo/

Klasa jakości:
  • API SN Plus, SP
  • ACEA A3/B4
Jeszcze pół roku temu ten olej miał API tylko SN. To tak można mixować stare normy z nowymi a nawet bardzo nową SP?
 
A co w tym dziwnego? Np. w przypadku dodatków Aftona można było zrobić upgrade z SL do SN
 
A3/B4 i SP w oleju dziwnie to wygląda. Skoro da się to tak pogodzić to po co lać do tego 1.2 TCe jakieś eko oleje C3, skoro silnik nie ma GPF'a. SP względem SN to sporo chyba się zmieniło. Do tego uwzględniona ochrona łańcucha rozrządu, anty-LSPI i coś tam jeszcze by się znalazło.
 
Last edited:
Tylko, że ten silnik nigdy nie wymagał oleju C3 i lepkości 5W-30. Producent silnika zaleca 5W-40 lub 0W-40. Czy to ma być A3/B4, czy C3 to chyba tylko wynika, czy dany model ma GPF, czy nie - żaden 1.2 TCe nie miał GPF. Dopiero silniki 1.3, czyli następca 1.2 wymagają olejów C3(RN17) i ma GPF.

Chyba jestem jedyny na forum, który do tego silnika leje 5W30 C3(RN17). Na forum jest kilka tych silników, czy to w Renówce, czy Dacia. Nikt nawet nie kiwnął palcem, żeby wyjść przed szereg zaleceń producenta i zalać 5W-30 C3 do tego silnika. Leją 5W-40, albo 0W-40. Za rok chyba zrobię to samo i wrócę do lepkości 5W-40 i tak już zostanie.
 
Last edited:
Ja mam zamiar zalać 5w30 C3, ale nie wiem czy tak zrobię, bo nie wiem mi dali w ASO ;)
Jutro będę wiedział czy dostałem elf-a 5w40 czy castrola 5w30 (przy zmianie oleju na 60tys w dusterze, gdzie olej był w ramach umowy, dałem swój olej 0w20 do zalania, a na olej który mi przysługiwał przywiozę bańkę - żeby wykorzystać w 1.2tce) bo znajomy ma to sprawdzić.
 
@R70 a nie można po prostu poprosić o RN17 FE w ramach umowy do Dustera? W stolycy to działa bez większych problemów, ba, nawet nalali Elfa RN-Tech 0W20 do VOA, ale ciągle nie mam chwili tego ogarnąć.
 
Nie niestety... 2 razy odmowa - Nawrot Długołęka :/
 
@R70 kiedyś zapytałem Renó.pl co w przypadku odmowy... odpisali, żeby im raportować takie sytuacje....
 
@imć ; dzięki, w takim razie opiszę sytuację.
edit:
z drugiej strony może będę to miał w pompie; to był ostatni przegląd w którym polej miałem w pakiecie. Przy 75tyś i kolejne już i tak są płatne - więc po prostu będę podawał co chcę.
 
Czy to ma być A3/B4, czy C3 to chyba tylko wynika, czy dany model ma GPF, czy nie
Dużo producentów przecież zaleca C3 do silników benzynowych w związku z katalizatorami trójdrożnymi itd. i GPF czasami nie ma tu nic do rzeczy.
 
@DaroZS To nawet ja o tym wspominałem. Tylko pytanie, czy tutaj rzeczywiście chodzi o dobro katalizatora, czy ekologię, żeby silnik mniej wypluwał sadzy na "trawkę" a sam katalizator bardzo dobrze sobie radzi z A3/B4 i nie ma to znaczenia, czy to jest C3, czy A3/B4.
 
@emigrant póki silnik nie zaczyna przepalać większych ilości oleju, to układom katalitycznym/oczyszczania spalin, raczej jest to bez większej różnicy, czy lejesz normę A czy C, a przynajmniej takie wnioski wyciągnąłem zalewając A5 i C2 u siebie w Mondeo TDCi, jak i C3 i A3/B4 u brata w A4 TDI, nie zrobiło to najmniejszej różnicy w częstotliwości regeneracji DPF-ów.
 
i sam w sobie nie wie czy filtr się zapyacha czy nie?
Każdy układ DPF ma czujnik różnicy ciśnień na podstawie którego oblicza zapełnienie filtra.
 
Tak informacyjnie, odgrzebałem faktury i ASO w 2019 wlało u mnie cytuję: RN17 FE OW20 ELF.
Ale na drugim kwicie (zlecenie czy cuś) napisali RN0710 ELF 5W40
:D
 
Nie możliwe. Pewnie jakiś błąd w dokumentacji. Do tego silnika raczej nie powinno się lać 0W-20. Producent silnika nie przewiduje takiej lepkości, nawet 5W-30 nie przewiduje już nie mówiąc o 0W-20. ASO do tych silników lało Elf Evolution 900 SXR 5W-40 na gwarancji.

Do 1.2 TCe z instrukcji serwisowej:
0W-40
5W-40
10W-40

Takie lepkości rekomendowane do tego silnika. Z tym 10W-40 to chyba kogoś poniosło w Renówce, albo Nissanie. Pytanie, czy takie lepkości jakoś korelują się z pierścieniem zgarniającym olej przystosowym tylko do takich lepkości? Czy, to nie ma kompletnego znaczenia?
 
Last edited:
Back
Top