• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Megane IV 1.2 TCe - nowa norma olejowa RN17

emigrant

Użytkownik
Samochód
Toyota Yaris III Hybrid 2015, Renault Megane IV 2016
Marka samochodu
Renault Megane IV
Budżet/ile litrów
4/6 litra(butla 5 litrowa) do 200 złotych
Styl jazdy
Silnik
1.2 benzyna
Data produkcji
2016
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W-40
Jaki olej masz obecnie
Elf OEM z ASO 5W-30 RN17
Cześć,

Dziś byłem na rocznym(4-tym) przeglądzie Meganki IV 1.2 TCe. Czy to jest normalne, że na tym przeglądzie wlali mi olej Elfa 5W-30? Wcześniej był wlewany Elf 5W-40 - tak mówi też instrukcja. Gość mi powiedział, że oni teraz posługują się nową normą RN17, która zastąpiła normę RN0700 i RN0710. Z tego co widzę, to nie ma Elfa 5W40 z normą RN17 tylko 5W-30. Pytanie co oni mi wlali dokładnie?

1. ELF EVOLUTION FULL-TECH R 5W-30
2. ELF EVOLUTION R-TECH ELITE 5W-30

Któryś z tych dwóch. Pytanie który? Od następnego roku mam zamiar przywozić swój olej. Wrócić do klasycznego Elfa 900 SXR 5W-40 z RN0710, czy już pozostać na 5W-30 z RN17? W ASO mogą nie wiedzieć jaka jest nazwa handlowa tego oleju 5W-30 z RN17 bo posługują się numerami/kodami oleju OEM w beczkach.

Czy FULL-TECH R 5W-30 i R-TECH ELITE 5W-30 można stosować zamiennie? Czym one w ogóle się różnią?
 
@emigrant wytyczne tak, ale nie do końca. Na przykład mój Espace powinień jeździć na 5W30 bo tak twierdziło ASO pokazując mi podobny wydruk. Napisałem do producenta, mam odpowiedź, używam 0W20, nikt nie robi zagadnienia. Renault odpisuje żwawo, więc nie szkodzi zapytać.
Nie interesuje mnie za bardzo zdanie Centrali. To tacy sami gamonie jak ASO. Samochód wyjechał na 5W-40 i do takiej lepkości wracam w czerwcu.

BTW, pochodziłem dziś po salonie. Strasznie w tych nowych renówkach śmierdzi w środku od tandetnego plastiku i materiałów. Wsiadam do tego najnowszego Espace E-Tech a środku totalna tandeta i smród jak w najtańszej Daci. To była raczej bogato wyposażna wersja a plastiku po butelkach nawalone, że głowa mała. Do Dacia podszedłem. Dacia to już nie samochód, to stan umysłu i też w środku smród. Wydaje mi się, że Łada 1300 ponad 30 lat temu miała lepsze w środku materiały wykończenia.
 
Nie interesuje mnie za bardzo zdanie Centrali. To tacy sami gamonie jak ASO. Samochód wyjechał na 5W-40 i do takiej lepkości wracam w czerwcu.

Dokładnie tego samego jestem zdania, że silnik powinno się zalewać tym co ma wpisane w oryginalnej instrukcji i tym co było lane od początku. Nie rozumiem tej dzisiejszej niechęci wobec olejów 5W40. W czym niby 5W30 ma być lepszy?
 
W czym niby 5W30 ma być lepszy?
Raczej tego już się nie dowiesz. Naganiacze niskich lepkości, albo usuneli tu konta, albo uciekli stąd, gdzie indziej.

5W-40 na tym forum jest spostrzegany jako coś starego i nierozwijanego. Chyba nie do końca jest to prawdą. Są 5W-40 w klasie jakości C3. To nie jest stara formulacja. Niektóre oleje 5W-40 C3 mają specyfikację/normę Porsche C40, która jest z 2020 roku, więc bardzo świeża i olej przeszedł test na LSPI i ochronę łańcucha rozrządu. Mają MB 229.52, która jest z 2018 roku, więc też dość świeża, gdzie olej przeszedł test na LSPI. Wcale olej nie musi mieć API SN+, czy SP, żeby był anty-LSPI. Norma/specyfikacja może wymusić na oleju formulacje pod anty-LSPI mimo, że ACEA C3 nie uwzględnia testów na LSPI. Taki olej można uznawać za "nowoczesny".
Za to dla mnie trochę konrowersyjny jest 5W-40 A3/B4 z API SP. Dla mnie to się nie klei.
 
Last edited:
W ramach ciekawostki dodam (bo może nie każdy wie), że nawet ostatni forumowy hit analiz, czyli Eneos X Prime, także pojawił się w wersji 5W40 SP/C3. :) (oraz 5W30 SP/C3, ale nie sprawdzałem danych, czy mocno się różni parametrami od dotychczasowego 5W30).
 
Back
Top