• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Moc kontra moment obrotowy

Posty wyrwane z zamkniętego wątku więc może być trochę bałaganu. Mimo, że to dział off topic proszę trzymać się tematu.
 
42ageh.jpg
 
A ja naiwny myślałem, że będziemy rozkminiać zagadnienia mocy silnika, momentu obrotowego, mocy czy momentu przenoszonego na koła. Miały być wzory, wykresy, niutonometry, kilowaty a tu co? Fabia jest nie do zabicia na forum więc i na autostradzie da sobie radę.
 
Ale nikt nie pisze o skrzyni biegów....przełozenia jego i główne...Bo to tez ma wplyw na wydajnosc...wniesienia itd...
 
To sobie przemnóż moment obrotowy z silnika przez przełożenia skrzyni będziesz miał moment na kołach, prędkość obrotowa Ci spadnie.

Tu coś na wzór na przykładzie Jeep Cherokee
moment obrotowy i moc

power.jpg


Przełożenia
Skrzynna automatyczna AISIN A340 AW4
I - 2,804
II - 1,531
III - 1,000
IV - 0,753
R - 2,393
Skrzynia redukcyjna NP 242
1,000 lub 2,720
Dyfry przód i tył
3,55

Prędkość w zależności od przełożeń i obrotów

gears.jpg


Dobrać jeszcze rozmiar koła i gotowe, można się pobawić w obliczenia prędkości.
Mniejsze koła mniejsza prędkość, większe koła większa prędkość.
Siła przekazywana na podłoże też będzie zależna od wielkości koła ale moment obrotowy będzie taki sam.
Dodam jeszcze że moc jest taka sama dla danych obrotów, a zmieniając przełożenia na większe (bieg w dół) powodujesz iż zwiększasz siłę poruszającą samochód ale kosztem prędkości obrotowej kół. Inaczej to ujmując przełożenie przenosi moc bez zmian (pomijamy straty bo to nie apteka) ale zmienia proporcje momentu i prędkości obrotowej.
Moc jest wartością niemierzalną, na hamowni mierzy się moment obrotowy przekazywany na rolki, a moc zostaje oblicza uwzględniając obroty.
 
Last edited:
Biegi zmieniaj wyżej. To 16V krótkoskokowy.
Jaki to ma związek tak szczerze?

Temat ciekawy, jak patrzę to moje graty raczej z tej starej szkoły
83x90 a drugi 83x93,2, 24V i 20V
Za to fabia to kwadrat 76,5x76,5

Ciekawe dlaczego tak robią obecny projektanci?
Silnik krótkoskokowy ma wyższą sprawność?

Taki romet 2T jest wybitnie nie kwadratowy np. patrząc na skok tłoka w porównaniu do średnicy.
 
Mniejszy skok tłoka pozwala na osiągnięcie wyższych prędkości obrotowych, mniejszych jego prędkości liniowych i dzięki temu mniejszych sił bezwładności w skrajnych punktach.
Mniejsze siły bezwładności = mniejsze reakcje w łożyskach.
 
Back
Top