To sobie przemnóż moment obrotowy z silnika przez przełożenia skrzyni będziesz miał moment na kołach, prędkość obrotowa Ci spadnie.
Tu coś na wzór na przykładzie Jeep Cherokee
moment obrotowy i moc
Przełożenia
Skrzynna automatyczna AISIN A340 AW4
I - 2,804
II - 1,531
III - 1,000
IV - 0,753
R - 2,393
Skrzynia redukcyjna NP 242
1,000 lub 2,720
Dyfry przód i tył
3,55
Prędkość w zależności od przełożeń i obrotów
Dobrać jeszcze rozmiar koła i gotowe, można się pobawić w obliczenia prędkości.
Mniejsze koła mniejsza prędkość, większe koła większa prędkość.
Siła przekazywana na podłoże też będzie zależna od wielkości koła ale moment obrotowy będzie taki sam.
Dodam jeszcze że moc jest taka sama dla danych obrotów, a zmieniając przełożenia na większe (bieg w dół) powodujesz iż zwiększasz siłę poruszającą samochód ale kosztem prędkości obrotowej kół. Inaczej to ujmując przełożenie przenosi moc bez zmian (pomijamy straty bo to nie apteka) ale zmienia proporcje momentu i prędkości obrotowej.
Moc jest wartością niemierzalną, na hamowni mierzy się moment obrotowy przekazywany na rolki, a moc zostaje oblicza uwzględniając obroty.