• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Motul

  • Thread starter Deleted member 77
  • Start date
D

Deleted member 77

Gość
Załączam wyniki analizy zużytego oleju w moim samochodzie. Olej to Motul X-Clean 5w40. Poprzedni uwzględniony w analizie to OEM BMW 5w30 LL04, natomiast Motul wlany był już na silnik po chipie.
Wszelkie komentarze bardzo mile widziane.
WW-MINI-Z-126628-Sev1-page-001.jpg
 

Attachments

  • WW-MINI-Z-126628-Sev1.pdf
    177,7 KB · Odwiedzin: 394
Last edited by a moderator:
Zużyciowo bardzo dobrze. Niewiele żelaza, minimalne ilości Cu.
Pod tym względem olej spełnia swoje zadanie.
Jeżeli ta oliwa Ci odpowiada, analiza mówi: możesz stosować dalej ;)


Zastanawia mnie jednak spadek lepkości poniżej dolnej granicy dla SAE40 (12.5 mm2/s), mimo praktycznie braku paliwa w oleju.
Czyżby olej po prostu się "mechanicznie" zużył i lepkość poleciała w dół?
Jeżeli dobrze kombinuję, oznacza to słabą jakość bazy olejowej ...


PS
Trzeba stworzyć odpowiedni pod_dział dla Motula.
 
Baza na pewno nie jest najlepsza bowiem robiłem test zamrażania, jest tu na forum i Motul ten wypadł najgorzej z konkurencji Orlen 5w40 c3 i Shell ultra 5w40

ps czy któryś z adminów mógłby przenieść tenwątek w odpowiednie miejsce? Przepraszam, ale nie potrafiłem założyć pod wątku
 
Najlepiej wrzucać obrazki a nie pliki wtedy wszytko jest od razu widoczne. TAN większy niż TBN więc już po oleju, coś mi też nie pasuje to utlenianie i nitracja, jakoś takie podwyższone. A potas to skąd?
 
Z tym TAN większym od TBN to bym nie byl taki pewny, ze po oleju. Niektóre laby uznają TBN na poziomie 2 za ok, a nawet blackstone suceruje wydłużenie interwałów do granicy TBN 1
 
Wedlug mnie ten spadek lepkosci jest spowodowany w duzej mierze z wymieszaniem ze starym olejem.
 
tzn stary olej to nie jest ten z poprzedniej analizy, która jest tam zamieszczona. ale nie twierdze, że tak przyjąłeś. Poprzedni olej to też było 5w40 (tak, wiem, mogło też być już o klasę lepkości niżej, choć nie musi)
 
Ze starym olejem, ten ktory zostal w silniku. Dobrze by bylo gdybys wiedzial ile zostaje mniej wiecej.
 
z tego co sobie bardzo orientacyjnie mierzyłem (bo producent nie podaje napełnienia suchego vs serwisowego) to powinno zostawać ok. 350 ml. Ale też to takie pomiary na oko, bo bagnet mam elektroniczny a on nie jest zbyt precyzyjny i max pokazuje nawet gdy w silniku brakuje 250 ml
 
A pytam dlatego, że takie wartości zużycia założyłem baz sprawdzania, dla 10 tys km.
W takim razie ocena zmienia się o 180*!
Szukaj innego oleju!

PS
Coś mi z ocenami TAB vs TBN w tych analizach nie leży ...
Czy my aby na pewno dobrze spadek parametrów interpretujemy?
Bo jest zbyt duża rozbieżność między naszą interpretacją, a zaleceniami producentów.
Wychodzi, że powinniśmy oleje zmieniać co 2-3 tys, żeby TBN był na poziomie 50% wartości wyjściowej; tak zakładam, około 4.
 
dokładnie, to też mi dało do myślenia z tym TAN vs TBN
 
Ale jaką granice ma TAN? Juz o to pytałem w innym temacie to nastala cisza. Blackstone dla olejów silnikowych nie mierzy TAN, a swoje sugestie opiera na TBN. Na BITOGu wiele analiz gdzie TBN na poziomie 2 uznawali na ok, a minimum dla nich to 1. Polaris chyba poniżej 2 uznaje, za granice.
 
i należy dodać, że olej został odświeżony litrową dolewką
 
Back
Top