• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Motul

  • Thread starter Deleted member 77
  • Start date
Crossover BN/AN dla nowych formulacji olei PCMO nie znajduje zastosowania.

Zdaniem Polarisa...
1580338892100.png


Co do ocen, mają wypracowany model, który jest odzwierciedlony poprzez skalę kolorów.
Nie używają bezwględnej wartości minimalnej jak np. Blackstone.

Tak jak słusznie wskazuje @wlyszkow, AN jest przydatny do monitorowania, ale w przypadku oceny oleju silnikowego BN uznają za ważniejszy.
 
Pytam, bo nie za bardzo mi się klei interpretacja relacji TBN/TAN gdzie większość materiałów (jeden wkleiłem)
Ten, który wkleileś również wspomina, że odniesienie TBN do TAN badano w przeszłości i, że aktualnie nie ma konieczności badania obydwu i większość labow bada tylko TBN do określenia przydatności oleju.
 
Czyli Panowie, jak interpretować teraz tan d po tbn?
Kiedy olej trzeba bezwzględnie wymieniać?
 
Czyli nie przejmujemy się tan i nie szukamy punktu, gdy tan=tbn?

A czy w sytuacji, gdy eksploatujemy samochód na długich interwałach {20 tys +) nie jest to szkodliwe dla silnika?
Bo taka krotkotrwala sytuacja (tan >tbn) moim zdaniem nie będzie szkodliwa dla silnika, czyli przy interwałach, powiedzmy 10 tys km.
 
Jak napisałem w jednym z wątków,że na oilclub.ru zalecają średnio skracać interwał oleju do 6/7/ tyś to kilka osób było mocno zdziwionych o czym ja piszę,a tutaj dla wielu '' ikona'' :) Motul powinien być wymieniony w takim własnie interwale.
 
Last edited:
To ile wytrzyma olej nie zależy tylko od oleju ale także auta oraz sposobu użytkowania. Popatrz na znienawidzonego Castrola po 30k km. Popza tym, że jest już mocno utleniony to jakieś mega tragedii nie ma.
 
Ok,mi chodzi o to,że wymiana oleju po 7 tyś km nie jest czymś kosmicznym.
 
Nie chce mi się toczyć kolejnej batalii o trybie LL. Ta analiza ma szerszy kontekst, że zmian w trybie LL było kilka ( od nowości auta), że auto było użytkowane w trybie tylko trasy, że charakter jazdy spokojny itd. Historia ma ciąg dalszy bo mam kontakt z userem tego auta. Od czasu tej analizy, do tej pory były co najmniej trzy zmiany innego oleju z AR9100 w skróconych interwałach. W trybie LL Castrol był zlewany i miał normalny kolor oleju zużytego ciemny brąz/brunatny, obecnie za każdym razem idzie płukanka AR2820 i zmiana oleju i leci czarny olej, czasami bez klarowności. Silnik oleju nie bierze, tryb tras się nie zmienił, charakter jazdy też nie, różnice są natomiast w temp. na maxidocie - teraz są niższe. Auto ma w tej chwili ponad 200 kkm. Wszystko ori. Imho jest tyle syfu nagromadzonego w tym silniku po tym trybie że nadal wymaga krótszych interwałów i płukania aby te zaległości wyczyścić. Opinia serwisu od ludzi którzy mają duże doświadczenie w Vagach jest podobna, skrócić interwały i płukać nadal. Jest też druga strona medalu, ale imho pozytywna, serwis stosuje i ten olej do innych aut i AR dodatki też, ten konkretny przypadek ich przekonał. Takich historii znam więcej, ale nie chce mi się toczyć pustych gadek z ludźmi którzy nie mają pojęcia o tym co robi tryb LL z silnikiem i nie chodzi o markę oleju ale o sam tryb. Przyjmuję za to argument jeden- mają to gdzieś bo auto leasing/najem albo kupione na krótko więc niech się martwi przyszły właściciel.
Castrol był jednym z pierwszych który miał olej do trybu LL (współpraca z VAG) i jest w necie wiele zdjęć silników po nim w tym trybie. Drugą kwestią jest że ta marka jest najchętniej podrabiana - więc nie wiadomo co kto lał, jak używał auta i jak zmieniał olej. Takie historie urastają do rangi legend, a nikt nie wie jak wyglądał konkretny przypadek i mamy wnioski jakie mamy. VOA tej marki pokazują że oleje nie odbiegają niczym (po za dodatkiem tytanu) od reszty z tej normy (c3/504/507).
Do adminów, jeżeli uznają że offtop niech kasują.
 
@cytrynowiec, o jakim samochodzie piszesz?

Co do tego Motula, to sam nie wiem ...
Ja markę darzę "sympatią"...
@adam bogusz, w jaki sposób eksploatujesz samochód?
 
nie chce mi się toczyć pustych gadek z ludźmi którzy nie mają pojęcia o tym co robi tryb LL z silnikiem
No dobra, Twoja wypowiedź ma się nijak do wątku, ale może czas na stworzenie topica nt LL.

Odpowiadając, co robi tryb LL i w ogóle co to jest LL?
Wydaje mi się, że ja użytkuję samochód w takim właśnie trybie, bez względu na to, że olej zmieniam wg własnego "widzimisie", czyli co 10 tys km.
I tak, w 1 miesiąc i 4 dni, żywotność oleju wynosi 89%, a dystans przejechany ~1100km.
Daje to interwał wg komputera 10 tys km ... !!
Spada w tempie zastraszającym!
Do maja 2019r, interwał wg komputera wynosił 17-19 tys km, bo pokonywałem 2x35km dziennie.
Teraz 2x17, ale do tego kilka 2-3km podjazdów.
Więc ten LL moim zdaniem po prostu u mnie działa!
Opel pisze, że olej wymieniać co 30 tys km, co rok lub wg wskazań kompa - co będzie pierwsze.
Odrzucam zalecenia typu co 2 lata i/lub co 30 tys km.
 
Czytaj uważnie, napisałem to w kontekście analizy o której była mowa, dwa napisałem, że jeżeli admini uznają że to offtop niech kasują. Tyle.
 
Syfu nie neguje TAN bliski 6 i TBN poniżej 2 już robią swoje ale z analizy widać, ze nawet po 150k km trybu LL zużycie metali w silniku znikome jak na nalot 30K km na Castrolu gdzie przeważnie wróży się katastrofę przy tym oleju i interwałach 30K km. Analiza niby miała być przestrogą ale dla mnie wyszło w sumie, ze nie taki diabeł straszny jak go malują oczywiście w tym konkretnym przypadku bo każde UOA należy rozpatrywać indywidualnie :)
 
Metal moze byc oklejony w syfie. Dopiero analiza oleju po dodaniu plukanki może prawdę ujawnić...
 
Miałem Astrę J 1.7 po flotową po LL na olejach GM dwie wymiany i dalej Castrol 5W30 C3. Sześć wymian co 30kkm, tak było wg książki. 45tys km rocznie robiła. Nie zaglądałem do wnętrza silnika, nie było potrzeby. Problemów olejowych nie zauważyłem. Kupiłem ją przy przebiegu 191kkm. A przy mojej jeździe żywotności oleju wystarczało na ok 12tys. Wszystko zależy od sposobu użytkowania.
Może UOA z ciężarówki zrobić? Na razie mam 61kkm na oleju jeszcze z 3 miesiące i będzie wymiana :)
 
Metal moze byc oklejony w syfie. Dopiero analiza oleju po dodaniu plukanki może prawdę ujawnić...
To trzeba zmodyfikować metodologie analiz. Jedna próbka przed płukanką (bo nam się inne parametry nie będą zgadzały po płukance), jedna próbka po płukance no i oczywiście warto by przebadać filtr bo też mógł coś wyłapać zaklejony syfem i tak dla każdego oleju z silnika z wiekszym przebiegiem, w którym może być syf wyłapujący nam zanieczyszczenia metaliczne. Już pomijam fakt, że jak faktycznie cząstki metali przywierają do osadów to po jednym porządnym płukaniu możesz wymyć cząsteczki z kilku poprzednich wymian i dodatkowo wpływ będzie miał czas płukania i użyta płukanka. Bardzo miarodajny wynik ;)
 
Last edited by a moderator:
Back
Top