• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Motul

  • Thread starter Deleted member 77
  • Start date
A to Blackstone jest jedyne? Bitog określą że jeżeli grance TAN/TBN sie skrzyżują olej jest do wymiany. PQIA określa min. TBN na 3 a oni też badają sporo olejów.
Pisałem wtedy tak samo jak teraz.
 
A mi nasuwa się inny wniosek - czy aby, analizy Polarisa są wiarygodne ... ?

W pale mi się nie mieści, żeby olej po 5 tys km był bardziej kwasem, niż zasadą i nadawał się do natychmiastowej wymiany ...
Post automatically merged:

Ale jaką granice ma TAN? ...
Olej do wymiany, gdy TBN=TAN?
No tak mniej więcej piszą, ale teraz odnieś te zalecenia do interwałów podawanych przez producentów - 20-30 tys km bez względu na parametry oleju.
np co 30 tys km zaleca wymiany Renault.
 
A to Blackstone jest jedyne? Bitog określą że jeżeli grance TAN/TBN sie skrzyżują olej jest do wymiany. PQIA określa min. TBN na 3 a oni też badają sporo olejów.

Pisałem wtedy tak samo jak teraz.

Nie jest jedyne ale ja w opisie polarisa widzę słowo klucz "NIEZNACZNIE" przy TBN i TAN. Ponadto lab określa przydatnośc oleju na podstawie analizy więc moje kompetencje w tym temacie raczej nie są tak wysokie aby negować zalecenia duzego znanego laboratorium. Skoro przy np. analizie gdzie TBN wynosił 2.5 zalecali spróbować wydłużyć interwał z 8 do 10K mil to jakąś zasaadność ta sugestia mieć musi.

Cytując twój link jest też na końcu dodane:

For cost reasons I didn’t get the TAN test done because the TBN is a more reliable method to determine the active additive remaining.
 
Ja nie wierzę że olej stracił już właściwości myjące po takim przebiegu. Albo źle interpretujemy tbn albo Polaris coś miesza
 
trzeba by kiedys wyslac ten sam olej do 2 roznych labow... wtedy jest szansa wylapac "mieszanie" labow... chetnie sie dorzuce do takiego pomyslu jakby bylo wiecej chetnych..
 
Ale przecież w Polaris wyraźnie napisali, ze TBN jest NIEZNACZNIE NISKI bo o ile pamiętam dopuszczają TBN do granicy 2 jako ok.
 
Ale wcześniej masz info o tym, że jednak granicą jest krzyżowanie się TAN/TBN, to że nie zrobił TAN bo mu szkoda kasy i TBN jest dla niego bardziej wartościowe nie zmienia postaci rzeczy.
Polaris określa to tak:
 
Ja po prostu wkleiłem cytat ze strony, którą sam linkowałeś i nie tyle, ze mu szkoda kasy co ja to rozumiem, ze TBN jest bardziej miarodajny do oceny zużycia oleju. Co potwierdza kolejny cytat z linku wyżej.

As a result, most laboratories do not require both a TAN and a TBN to make extended drain recommendations.


Skoro punkt krzyżowania został osiągnięty dlaczego Polaris napisał NIEZNACZNIE, zamiast napisać wprost, że stosunek TBN/TAN przekroczył granice?
 
Kolejnym znakiem zapytania jest dla mnie ten fragment ze strony blackstone The TAN (Total Acid Number), which is used for hydraulic and gear oil, is the other sugerujący jakoby nie używali tej metody dla olejów silnikowych
 
Zgadza się, TAN dla przekładni i przemysłu ocenia się inaczej. Oleje silnikowe mają inne dodatki. Tutaj jest nadal "normal" na zielono. Olej mocno dostał i dlatego i lepkość spadła i TBN a TAN w górę. Nic dziwnego. TAN ma granicę ok 6 więc wysoko aby zaczął wprost szkodzić.
Inaczej się ocenia TAN i TBN dla olejów full saps i mid saps. TBN 2 wg mnie jest granicą dla mid saps do wymiany oleju.
 
No czyli tak jak sądziłem ze strony Polarisa wszystko ok i świadomie oznaczyli TAN i TBN na zielono
 
Jeśli nie napisali wprost że do wymiany a tylko oznaczyli pewne wyniki tzn że do obserwacji.
Wątpię jednak że jeszcze na długo ten olej wystarczy skoro tak wygląda po 5500km z 1L dolewki.
 
Na długo to na pewno nie myślę, ze 7K to byłby maks niemniej olej przy tym przebiegu żadnych szkód nie narobił i dał rade. Jednak mimo wszystko osobiście szukał bym czegoś innego.
 
@wlyszkow z tego co piszesz to robienie TAN staje pod znakiem zapytania, bo o ile pamiętam patrząc na UOA nie widziałem takiego poziomu TAN (5 i więcej) w analizach na forach.
Wkleiłem linka jak podchodzi do tego Polaris.
 
Last edited:
@wlyszkow z tego co piszesz to robienie TAN staje pod znakiem zapytania, bo o ile pamiętam patrząc na UOA nie widziałem takiego poziomu TAN (5 i więcej) w analizach na forach.
Wkleiłem linka jak podchodzi do tego Polaris.
Kilka razy widziałem 6 ale to chyba zawsze były diesele z DPF z interwalem oem.

Generalnie TAN to dla mnie dodatkowa wskazówka do interpretacji jak utlenianie i nitracja, przydaje się.

Mnie bardziej martwi kiedy TAN rośnie w mid saps niż full saps bo w mid saps nie powinien, w końcu longlife.
 
Pytam, bo nie za bardzo mi się klei interpretacja relacji TBN/TAN gdzie większość materiałów (jeden wkleiłem) drugi tu:
informacja jest dość jednoznaczna, mamy kross obydwu wartości trzeba zmienić olej (nitracja/oksydacja swoja drogą). TAN wyższy czyli kwasowość przekracza zasadowość więc olej zaczął tracić (stracił) możliwość w kontekście neutralizacji itd.
Zastanawia mnie na jakiej zasadzie lab określa przy mniejszej wartości TBN że olej się nadaje.
 
Wydaje mi się że to stare podejście z ery minerałów i wymian co 3k mil.
 
Back
Top