@jerseyAdmin odnośnie kwestii "wpływu dodatków na metale" możesz to uzasadnić? Masz na myśli obróbkę końcową np. "azotowanie"? W starszych silnikach raczej nie stosowano takich metod utwardzania elementów. Rodzaj użytego stopu? Materiał użyty do panewek? Inna chropowatość powierzchni, i jej współpraca z dodatkami AW? Przydałyby się jakieś konkrety.
Dla mnie to trochę wolna interpretacja. Trochę jak "mądrości" z forum Hondy odnośnie negatywnego wpływu małej zawartości siarki w oleju na gniazda zaworowe. Nikt nie ma na to dowodów. Ja się uczyłem, że złogi związków siarki powodują wzrost temperatury i osłabiają tylko strukturę metalu, co jest z oczywistych powodów wysoce niekorzystne.
Co do zawartości molibdenu to już dawno udowodniono, że nie wpływa w sposób istotny na zmniejszenie zużycia powierzchni w silniku. Lepsze efekty uzyskuje się z wykorzystaniem związków ceramicznych.
Zna ktoś chociaż jeden przypadek wolnossącego silnika benzynowego z wtryskiem pośrednim, który ucierpiał z powodu stosowania oleju z normą C?