• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej A3 z dobrym pakietem anty zużyciowym

Kuba

Użytkownik
Samochód
Mitsubishi Lancer 1.6 98km 4g18
Witam.
Znacie jakieś tanie oleje z dobrym pakietem anty zużyciowym? Np nasz Lotos 5w40 nie posiada molibdenu, specol niewielką ilość. Wiem że na olej patrzy się jako na całość, a nie na poszczególne składniki lecz oleje np za 150zl mają w składzie więcej pierwiastków.
 
Z molibdenem na poziomie 100ppm jest Orlen clasic 5W40, eurol SL i pewnie jeszcze wiele innych.
 
Pierwszy "wypas" jaki mi przychodzi do głowy to Mobil FS 0w40. Castrole Magnatec 5w40 mają bor i molibden.

Pytanie czy odpowiednie testy wykazałyby mniejszy ślad zużycia w porównaniu np do Lotosa.
 
Tego się nie dowiemy.. Wiadomo , że dana norma API zapewnia zużycie nie większe niż np 90um.. Ale czy olej z takim to, a takim pakietem ma realnie niższe zużycie to nie wiadomo. Chyba tylko Rock oil chwalił się realnym zużyciem w teście silnikowym na poziomie 13um przy dopuszczalnej normie 90um.
 
Generalnie też się zastanawiam na tym czy dodanie np. molibdenu zmniejszy zużycie silnika, skoro np. LM wypuszcza dodatek z molildenem i zachwala że buty wiąże i usuwa ciążę. Chwali się też tym że w olejach też go mają. Może też jest tak że A3 ma inne pierwiastki które chronią silnik a np C3 nie mogą ich mieć ze względu na ilość popiołu🤔
 
Olej to gotowa formulacja i nie ma to znaczenia czy ma molibden, czy nie.
 
@Zielony34 czyli nie ma potrzeby dodawać specyfików typu LM lub AR z molildenem lub borem? Skoro formulacja tego nie przewiduje. Generalnie silniki które jeżdżą na A3 to raczej nie wymagające konstrukcje, lecz myślę że pakiet obniżający tarcie by im nie zaszkodził.
 
Bo silnik musi być przystosowany do oleju zawierającego mniej min ZDDP.
Jeżeli tak nie jest, znacznie szybciej postępuje zużycie.
To właśnie dlatego często zwracam uwagę, czy dany silnik ma dopuszczenie stosowania olejów z normą ACEA Cx.
 
Chyba o tym pisał @SACZI:
Nowe dodatki chroniące przed zużyciem (anti – wear) mają zupełnie inną charakterystykę niż ZDDP i dlatego wymagają stosowania innych sposobów utwardzania powierzchni metali na częściach silnika (w tym właśnie wałkach rozrządu, krzywkach, itd.).

Takie nowe oleje nie są problemem dla silników nowoczesnych samochodów osobowych, ale jest bardzo prawdopodobne, że spowodują wiele problemów w silnikach wyczynowych, oraz silnikach samochodów klasycznych, youngtimerach, itd. - wszędzie tam, gdzie na etapie projektowania silnika nie przewidziano utwardzenia stali w sposób pozwalający na kompatybilność z nowymi dodatkami.
http://www.millersoils.pl/wp-content/uploads/2012/11/ZDDP-PL.pdf

Ale nie wiem czy nie dotyczy to czasem bardziej wiekowych silników.
 
Last edited:
Silniki które fabrycznie wymagały grubszych olejów mineralnych potrzebują odpowiednich dawek zddp. Normy ACEA są mało precyzyjne w tych kwestiach, a japońscy producenci nie stosują jasnych wytycznych, zwykle jest to na zasadzie "wlej co chcesz" byle API się zgadzało, a najlepiej to dedykowany olej z logiem producenta auta w którym jest "cudowny" jedyny słuszny skład. Często dopuszczalna jest A3 zarówno jak i A5 (a tutaj próżno szukać wysokich dawek zddp).
Ogólnie jest z tym straszny bałagan bo są oleje spełniające A3/B4 które mają tak wysokie, ilości Zn w składzie na tle konkurencji, że można się zastanawiać czy jest to bezpieczne w odniesieniu do konkretnego silnika. Zwłaszcza jak olej nie ma oficjalnych aprobat. Nie wydaje mi się aby należało obawiać się normy C3, zwłaszcza jeśli są dopuszczane przez producenta oleju do konkretnego silnika.
 
Z koreańskimi też jest ciekawie. W Kia mam A3, w bliźniaczym modelu Hyundaia z tym samym silnikiem A5, a wyszukiwarki olei głównie polecają C3 :D Kia/Hyundai nie mają własnych norm czym można by było się dodatkowo posiłkować.
 
czyli nie ma potrzeby dodawać specyfików typu LM lub AR z molildenem lub borem? Skoro formulacja tego nie przewiduje.
Kwestia indywidualna każdego użytkownika.

Generalnie silniki które jeżdżą na A3 to raczej nie wymagające konstrukcje
Dokładnie. Myślę, że dobrze dobrane interwały + płukanka przy każdej wymianie oleju i mamy klucz do sukcesu.

Mądrość z forum Civic
Ktoś mi kiedyś podsyłał "filozofię" z tamtego forum. Nie chce nawet komentować...
 
 
Będzie ciężko znaleźć A3/B4 z "lepszym" pakietem dodatków bo generalnie ta norma to taki dinozaur utrzymywany przy życiu chyba tylko dlatego że jeszcze sporo samochodów z tą normą na drogach. A nie bardzo jest sens ją zastępować, bo świat poszedł w zupełnie innym kierunku nawet w olejach fullSAPS.

Tanie oleje A3/B4 które dobrze chronią to w sumie wszystkie :) Ale jak ktoś koniecznie chce mieć egzotyczne metale to wspomniany wyżej Eurol (bor/molibden), Gulf Formula G (bor), Lotos Synthetic Plus (bor/potas), Orlen Platinum Classic (molibden), Shell Helix Ultra (bor/molibden).

@Hubert1 - tak, ma znaczenie. W obie strony. Normy C mają zupełnie inne wymogi nawet w odniesieniu do podstawowych parametrów. Także, jak pisał @SACZI zawartość dodatków i ich wpływ na metale w silniku jest inny w C i A3. Jedno nie jest wprost zastępowalne przez drugie.
 
@tomek evo faktycznie eurol wygląda dobrze jeśli chodzi o dodatki. Dzięki.
@jerseyAdmin dzięki za propozycje.
Co do norm w japońskich konstrukcjach to ja mogę się jeszcze kierować normą API chyba jeszcze M lub nowsza a jak wiemy niektóre oleje Cz spełniają normę API SN czyli teoretycznie mogę takie lać?
Generalnie do starych silników japońskich co nie wlejesz to pojedzie. Ale jak widać na przykładzie norm API to nie ma znaczenia czy olej jest A3 czy C3
 
Back
Top