• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej do Leona 2 1.6mpi BSE 260 tys przebiegu, LPG

  • Thread starter Deleted member 14518
  • Start date
D

Deleted member 14518

Gość
Marka samochodu
Seat
Budżet/ile litrów
Potrzebuje 5l, chciałbym żeby był możliwie jak najlepszy za najniższa kwotę
Styl jazdy
Silnik
1.6mpi
Data produkcji
2007
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
0.3
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5w30
Jaki olej masz obecnie
Motul 5w40 xcess
Hej,
Jak w temacie szukam oleju dla swojego auta.
Ten silnik podobno lubi wypić olej, dlatego ludzie zalecają lac 5w40 a nawet 5w50 (chociaż producent pisze 5w30)
Poprzedni właściciel lał 5w40 quantum(nie wiem dokładnie?) ja zalałem po kupnie motul 5w40 xcess
Trochę go popija, ale dosłownie minimalnie - jakieś 0.3l/1000km. Dlatego myślałem o zastosowaniu valvoline maxlife 5w40

Podobno 5w40 tez jest lepszy do lpg (ale dokładnie to nie pamietam, cos z siarka i ołowiem i tym ze 1.6bse nie potrzebuje norm 5w30 tak naprawdę?)

Dodam tylko, ze auto stoi pod blokiem i czasami jeździ na krótkich odcinkach, pojawia się masło pod korkiem - wiec przez chwile myślałem ze może 5w30 tutaj by się lepiej nadał?

Auto ma ogólnie 260 tys przebiegu, ale miejskiego i na początku olej był wymieniany co 20-40 tys, myślałem żeby zrobić płukankę bo dość szybko olej zrobił się ciemny (po ok 1 tys km od wymiany) albo słyszałem ze motul xclean można zalać i potem ewentualnie płukankę żeby zobaczyć czy się nic nie zacznie dziać?

Ale ktoś gdzieś na internecie polecił to forum, żeby się dopytać „bo są jakieś polskie oleje” dobre jakościowo i w przystępnej cenie, co byście mi polecili?
Dzięki za odpowiedz
 
Gdyby tak było jak mówisz.
A u mnie w pks nowe zaz a10c z 2018r z przebiegami 230-320tys km bez wymiany oleju, lub jedną początkową i nic się nie dzieje.
 
Powiedz to mechanikom,albo dyrektorom,to odpowiedź że koszty itp.
A po drugie, tak też jest jak po 20-30 kierowcow jest do jednego wozu.
A nie,dwóch na stałe przypisanych do jednego
 
Dodam na koniec że silniki w tych zazach jeżdża na 10w40,a dolewki ewentualne są oleji nie wiadomego pochodzenia i lepkości, a silniki oleju nie przepalaja
 
Nie wiem ile poziom rozebrał silników, że takie rzeczy prawi. Obstawiam, że to czysta teoria.
 
Podejrzewam że przy interwałach 30 kkm to o czym pisze nasz moderator może mieć jakieś znaczenie. Jednak przy zachowaniu interwału 10-15 kkm i stosowaniu oleju spełniającego normę żaden olej nie narobi syfu w rejonie pierścieni.
 
@soszo ...


Żadna teoria, lecz po prostu przy tego typu olejach tzn. lepkich (pogorszenie punktu anilinowego, KBV), te oleje z reguły mają wyższe stężenie Ca, który również może powodować problemy pod wpływem rozpadu chemicznego tego typu detergentów, będą powstawać związki nierozpuszczalne w oleju, co widzimy często w postaci osadzającego się lakieru. Oraz oczywiście ZnDTP. Do tego dochodzi VM, wysoka masa cząsteczkowa. Jak się odpowiednio dobierze dodatki m. in. bezpopiołowe dyspergatory (związki N) lub jeszcze lepiej dodatkowo małe stężenie gr. V np. OSP (mało kto stosuje), POE, AN dojdzie do lepszej kontroli depozytów, odpowiedni mix VMs itp. to bardzo złożony temat. Ale każdy znający się nieco na tym ma tą świadomość, to również kwestia funduszy wiadomo. Oczywiście nie każdy będzie powodować tego typu problemy np. Mobil 1 0W-40, Amsoil Signature Series 0W-40 (jeszcze w wersji z dużym stężeniem Ca), lecz te przepisy są przetestowane pod tym kątem oraz odpowiednio zrównoważone składniki. A które będą? Po prostu bym omijał tanie SAE 5W-40 ACEA A3/B4. Nie mam pojęcia które konkretnie skoro jest tyle olejów na rynku. Pod API SN jest test silnikowy Sequence IIIH, kwestia samego wyniku czy dany olej przeszedł z zapasem czy ledwo, są konkretne limity. Tutaj dochodzi kwestia samego utleniania oleju, pomocny jest nie tylko sam mix AOs, lecz pomocne mogą być związki Mo oczywiście stosując odpowiednie stężenie, zaletą może być również sama mieszanina olejów bazowych tutaj np. GTL będzie się wyróżniać. Jeżeli już ktoś stosuje tego typu "tanie" oleje, to jedynie mogę polecić skrócić interwały dla bezpieczeństwa.
 
Krytycznie może być przy większości 5W-40 ACEA A3/B4.
Czyli ten lotos, którego zakupiłem?
Post automatically merged:

Chciałem się podzielić kilkoma spostrzeżeniami odnośnie omawianego silnika.
Użytkuje auto z takim silnikiem od 60kkm. Obecny przebieg na liczniku 280kkm.
Od chwili kupna auto brało olej. Po przejściu na olej 5w30 zaczął brać więcej oleju niż benzyny (jeździ na LPG)
Rozebrałem silnik, pierścienie olejowe zapieczone, schowane na równo z tłokiem.
Wymieniłem pierścienie, głowica do obróbki.
Od tego momentu leje 5w40 różnych marek.
Za każdym razem płukanka.
Nie dolewam ani 100ml między wymianami.
A często jeżdżę w trasy (4k obrotów)
Więc Panowie najważniejsze dla naszych silników to normalne interwały wymiany oleju 8-12kkm i regularne płukanie układu a to czy lejemy olej za 80 czy 140zł w tym silniku nie ma znaczenia.
Hmm Twoje auto pobiera chyba więcej oleju, ja dopiero przejechałem około 2000km i szczerze mówiąc nie wiem ile mi bierze, coś tam na początku wzielo jak wlalem 4.5 to dolalem resztkę do 5 i teraz w zasadzie mi nic nie wzielo (ale bagnet był uszkodzony wiec tez ciężko to dokładnie ocenić) i przestałem jeździć powyżej 4 tys obr
A myślisz ze dobrze by było chociaż nalać nafty w miejsce świec i zostawić żeby ewentualnie się „odpiekly”?
Olej bede zmieniał w sierpniu/wrześniu jeżeli mi nie będzie brał - jak będzie brał to mam dylemat
Mogę dolewać tego lotos synthetic 5w40 do motula xcess 5w40?
 
Last edited by a moderator:
@Uberas nie odpowiem Ci na to pytanie. Wiem jak to wyglada ze strony chemicznej i jakie oleje moga ewentualnie powodowac problemy. Nie mam zamiaru komentowac kazdego producenta...
 
@poziom1989 To nie rozumiem już, zadałem pytanie właśnie dlatego tu na forum i w większości mi poradzono lac tani olej bo nie ma różnicy a teraz się takie coś okazuje?
 
@Uberas to niestety nie do konca prawda. Ale stane w obronie tych polecajacych, bo ciezko stwierdzic na podstawie analiz ICP/FT-IR jaki zostal zastosowany np. VM (Viscosity modifiers), jezeli tam jest wagowo ca. 10%. Jak juz pisalem punkt anilinowy i wartosc Kauri-Butanolu sa slabe obojetnie czy to gr. III nawet nieco gorsze dla IV, sam detergent Ca moze powodowac problemy, moze dojsc do rozpadu i powstana zwiazki nierozpuszczalne np. CaSO, CaCO oraz dodatkowo powyzej wspomniany VM. Te zwiazki beda znacznie obciazac wlasciwosci dyspergujace oleju, tworza sie zwiazki zywiczne oraz azotowe. Ogolnie jak juz pisalem nie trzymalbym takich olejow zbyt dlugo w silniku.
 
@poziom1989 Czy lepiej w takim razie stosować oleje c3 w miejsce a3b4?
 
@Hubert1 W teorii tak, dlatego ja osobiscie dobieram olej dla siebie, gdzie jest Ca +/-1500 ppm, P max 800 ppm, najlepiej z Mo oraz B. Z duzym stezeniem AOs (przeciwutleniaczy) najlepiej mix fenolowego/aminowego, mieszanina olejow bazowych preferuje o nizszej lepkosci GTL/PAO, warto rowniez znac stezenie N (wlasciwosci dyspergujace). Ale podkreslam to moje osobiste preferencje!
 
Osobiste, ale maja sens. Kurde to może lepiej oddać lotosa i zaopatrzyć się w tego shella 5w30? Ale czy wtedy nie będzie pił oleju jak koledze? Może lotos plus płukanka co wymianę da podobny efekt?
 
Nie mozna odrazu z automatu twierdzic, ze kazdy SAE 5W-40 ACEA A3/B4 bedzie sprawiac problemy. Jak juz kupiles to zastosuj go :>
 
Ale kupiłem od razu 3 wymiany wiec teraz jeszcze mogę uciec
Czy mogę mieszać motula z lotosem na dolewki?
 
Last edited by a moderator:
Back
Top