• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej napedowy B0 vs B7

Mam już drugi bak B0 (arktyczny) i jak co roku spala go ok 10% więcej.
Jak co roku idzie zima i spala więcej, sprawdź spalanie latem na B0 - test będzie bardziej miarodajny.
 
Ja testowałem swego czasu B7 vs B0 z Moya i roznicy w spalaniu nie było.
 
W takim razie B7 musialby być z zasady bardziej kaloryczny od B0, bo chyba bardziej trzeba go dopakować do spelniania zimowych kryteriow?

P. S. Określenie arktyczny nie jest tutaj czasami troche na wyrost? Po prostu, paliwo zimowe. Komu by sie oplacalo robic paliwa arktyczne na Polskę, gdzie minus 10 to juz rzadkość?
 
Podobno różnica jest taka, że paliwo arktyczne się robi na etapie produkcji, a zimowe wystarczy na etapie post-produkcji.
Sama kaloryczność nie wynika z bycia B0, czy B7, ale z węglowodorów parafinowych, których znacznie pozbywa się chcąc uzyskać ON arktyczny.
 
@joshua79 nawiazywalem do postu Karakala, gdzie on pisze, ze ma wieksze spalanie na zimowym B0 niz na zimowym B7.
Aby B7 stalo sie zimowe trzeba nad nim bardziej popracowac niz nad B0, a co za tym idzie w tej samej objetosci B0 bedzie mialo wiecej "ON" niz w przypadku B7, w ktorym jest potrzebna wieksza dawka dodatkow.
 
Last edited:
Jakiś czas temu czytałem, że Circle K odpuścił sobie dystrybucję arktycznego ON (które brał z Lotosu), bo Lotos...hmmm przestał istnieć tak jakby ze swoimi pomysłami w tym temacie włącznie.
 
Dalej przecież robią I Z-40, nic się nie zmieniło
 
Dalej przecież robią I Z-40, nic się nie zmieniło
Robić pewnie że robią, ale kto odbiera to już nie jest takie pewne jak rok, czy dwa lata temu. Jak już gdzieś wspominałem od czasu przejęcia terminali przez Unimot jest takie zatrzęsienie cystern, że już ciężko wywnioskować kto komu co wozi.
 
Podobno różnica jest taka, że paliwo arktyczne się robi na etapie produkcji, a zimowe wystarczy na etapie post-produkcji.
Sama kaloryczność nie wynika z bycia B0, czy B7, ale z węglowodorów parafinowych, których znacznie pozbywa się chcąc uzyskać ON arktyczny.
Przeżyje te pół litra więcej na setkę, za to mam do -22°C niezmętnione paliwo bez biododatkow.
 
@Karakal zamarzło Ci zimowe lub przejsciowe paliwo w ostatnich zimach/ostatnich 20 latach?
 
@sprajt2
Jezeli chodzi o diesla to jeszcze 12-15 lat temu byly sytuacje,ze wytracala sie parafina w okolicach -15;-12 stopni...
I malo ktora stacja paliw miala ten depresator na stanie,zeby na szybko kupic...
Ale od ok. 7-8 lat to juz naprawde szal-cial i nie ma problemow.
Inna sprawa,ze ja filtr paliwa tez zmieniam co druga wymiane kompletu filtrow i oleju.
 
W żadnym wypadku, ja odnoszę wręcz wrażenie, że w przypadku paliw zimowych, w paliwach premium większość stacji zaczyna przechodzić domyślnie na B0. Cyrkiel bankowo w premium ma B0, Lotosy w Dynamikach miały B0, także można zakładać - rzecz jasna do zweryfikowania - że MOL również w premium może mieć B0, Moya w Powerze też bardzo często, a wg. zapewnień pracowników nawet zawsze, występuje zimą w wersji B0. Na kolor paliwa nie patrz, bo dystrybutorzy, jak i odbiorcy czasami stosują swoje barwniki, jedynie zawartość FAME można stwierdzić na podstawie świadectwa jakości.
Kluczowe tu było: odnoszę wrażenie. Żadna ze stacji nie przechodzi domyślnie na paliwo B0. Już opowiadam z czego wynika to że można trafić w okresie zimowym na paliwo B0. Na bazach paliwowych estry są dodawane do bazy B0 przed samym nalewem. Jeżeli temperatura olej spadnie poniżej -5 stopni to wyłączają dozownik i leją same B0 (Nawet jeżeli estry mają odpowiednią temperaturę to przy temperaturze B0 poniżej -5 już tego po prostu nie wymieszasz. Znam temat ponieważ mam stację Orlenu i zajmuję się hurtowym obrotem olejem napędowym. Paliwa odbieram ze wszystkim baz w Trójmieście i Nowej Wsi koło Bydgoszczy. Też mi się czasami zdaży że odbierając Efectę albo Vervę dostaję bez FAME ale tylko w przypadku kiedy zachodzi wyżej wymienione sytacja lub zdażyło się nawet w okresie letnim z braku estrów. Więc tak jak ktoś wyżej napisał że np. na Moya paliwo może być B0 ale nie musi. Jedynym sposobem, żeby być pewnym że dostaniesz B0 jest kupienie go nie na stacji, tylko u hurtownika. Jest jeszcze jeden aspekt tego dlaczego na stacji prawie nigdy nie dostaniesz B0- nikt nigdy nie wypompowuje zbiorników do zera więc nawet jeżeli czasami zdaży się że na stacje przyjedzie jakaś partia B0 to zostanie ona i tak zmieszana z B7 która już w zbiorniku była. Do sytuacji z mieszaniem estrów z B0 w ujemnych temperaturach oleju dochodzi na bazach paliwowych które domyślnie mieszają estry na zimno. Co innego Rafineria Gdańska która miesza estry na ciepło i jest to najlepsza jakościowo B7 jaką w polsce możemy kupić (Tam nie dochodzi do sytuacji że wleją ci B0 zamiast B7 bo paliwo jest za zimne). Nie ma mozliwości odbioru B0 z Rafinerii Gdańskiej za wyjąztkiem IZ-40. Nikt nie dodaje do oleju napędowego żadnych barwników - są one tylko w opale i oleju przeznaczonym do kutrów.
Oczywiście, że kolor paliwa nam powie najwięcej o tym czy jest to B0 czy B7 (jeszcze nie spotkałem B7 która by była biała. Zawsze jest zółta, albo ciemniejsza albo jaśniejsza ale zawsze żółta). Jeżeli wlałbym rolnikowi który zamówił sobie B0, żółty olej to ostatni raz bym tam był.
Jestem nowym forumowiczem i przez to że niedawno zacząłem mocniej interesować się uszlachetnianiem do was dołączyłem i zgłębiam temat. Ze względu na to że moim zdaniem B7 jest to jeden wielki syf, bawię się w to tylko i wyłącznie na B0 na którym jeżdżę od kilku lat.
 
Witam
Wiem że jest kłopot z dostępnością diesla B0 na stacjach ale czy orientuje się ktoś gdzie na pomorzu mogę sobie zatankować takowe paliwo? Niestety nie mam dostępu do żadnego rolnika itp person aby użyczyć sobie trochę.
Z góry dzięki za pomoc.
Pozdrawiam
 
Jakiś czas temu czytałem, że Circle K odpuścił sobie dystrybucję arktycznego ON (które brał z Lotosu), bo Lotos...hmmm przestał istnieć tak jakby ze swoimi pomysłami w tym temacie włącznie.
Screenshot_20231130_220640_Chrome.jpg
Lotos to teraz Aramco i można bez problemu u nich dalej kupić IZ-40.
Post automatically merged:

Robić pewnie że robią, ale kto odbiera to już nie jest takie pewne jak rok, czy dwa lata temu. Jak już gdzieś wspominałem od czasu przejęcia terminali przez Unimot jest takie zatrzęsienie cystern, że już ciężko wywnioskować kto komu co wozi.
To masz rację. Baza Orlenu na początku tego roku stała się bazą Lotosu żeby po paru miesiącach stac się bazą Unimotu. Ciężko to ogarnąć wszystko kto od kogo co kupuje i dalej sprzedaje. Jak to mówią: kto w Polsce mieszka ten się w cyrku nie śmieje 😅
 
Jak to B0 wypada na świadectwach?
 
Pozbierałem świadectwa z zeszłego tygodnia dla porównania. Wrzucam do analizy. Zaznaczyłem na żółto liczby cetanowe i smarność jako dla mnie najbardziej istotne parametry. Napiszcie co o tym myślicie.
 

Attachments

  • Świadectwo jakości B0 Dębogórze 27.11.2023.pdf
    1,2 MB · Odwiedzin: 106
  • Świadectwo jakości B0 Orlen 28.11.2023.pdf
    1,2 MB · Odwiedzin: 94
  • Świadectwo jakości B7 Rafineria 28.11.2023.pdf
    759,9 KB · Odwiedzin: 83
  • Świadectwo jakości Efecta-Verva 24.11.2023.pdf
    2 MB · Odwiedzin: 94
Last edited by a moderator:
@JohnJohn świadectwa z Moya ON Power B0 są tu gdzieś pozałączane. Jak mi się przypomni to zrobię zdjęcie ON FF na Crabie, ale ta sieć to chyba jedynie w woj śląskim.
@PaganAlex te smarności to tak niemalże na granicy, prócz jednego wyjątku.
 
Back
Top