• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej silnikowy do 1.6 EcoBoost w Fordzie Galaxy

Frogozord

Użytkownik
Samochód
Ford Galaxy (WA6) 1.6 EcoBoost 160 KM
Marka samochodu
Ford Galaxy
Budżet/ile litrów
350 zł/5 l
Styl jazdy
Silnik
1.6 EcoBoost - kiedyś z powerboxem, obecnie seryjny
Data produkcji
2011
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
Zbyt krótko mam to auto. Pobór podobno jest, ale niewielki - prawdopodobnie sporo poniżej 0,1 l
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W20/5W30, WSS-M2C913-D, ACEA A5/B5
Jaki olej masz obecnie
Castrol/Ford 5W20
Cześć i wszystkiego dobrego w nowym roku! :)

Niedawno kupiłem używanego Forda Galaxy z 2011 r. Wóz ma silnik benzynowy 1.6 EcoBoost, przez jakiś czas miał boxa tuningowego zwiększającego moc ze 160 do bodajże 175-180 KM, ale go wywaliłem (planowałem to tak czy owak, bo bardziej ufam zwykłemu chiptuningowi, zresztą i tak musiałem, żeby ASO zrobiło mi akcję serwisową układu chłodzenia).

Instrukcja obsługi dopuszcza stosowanie olejów 5W20 oraz 5W30. Obecnie zalany jest ten pierwszy (Castrol/Ford), ja jednak planuję użyć 5W30, ze względu na styl jazdy. Zależy mi też na czymś, co zostało zaprojektowane pod kątem przeciwdziałania spalaniu superstukowemu,

I teraz tak: według instrukcji obsługi auta, jeśli zdecydowałbym się na olej 5W30, to powinien spełniać fordowską normę WSS-M2C913-x (bodajże C, ale i tak najnowszą wersją tej normy jest D, więc to by mogło być). Tyle tylko, że w czasie gdy te auta produkowali, to wtedy LSPI się jeszcze raczej nikt za szczególnie nie przejmował - a norma API SN Plus weszła do użytku dopiero w 2017 r., 6 lat po wyprodukowaniu mojego auta. Z tego względu nie interesuje mnie w tym przypadku zwykły olej WSS-M2C913-D, jaki bez problemu mogę sobie wlać do mojego Mondeo z wolnossącym 2.0 z tego samego roku, bo one zwykle spełniają normę API SL lub SM.

Instrukcja dopuszcza użycie oleju niespełniającego ww. normy Forda, ale zgodnego z ACEA A5/B5 - i na tym się opieram, porównując różne produkty dostępne na rynku. Ostatnio wyhaczyłem, że kilku producentów oferuje też oleje, które jednocześnie spełniają normę M2C913-D, ale oprócz tego mają takie dodatki w składzie, że udało im się otrzymać oznaczenie API SN Plus lub wyższe - m.in. Midland oraz Mannol.

Odnośnie stosunkowo popularnego Millersa, to oleje spełniające normę M2C913-D mają normę API SL, a lektura tego forum i innych źródeł potwierdza, że te oleje nie przeciwdziałają LSPI. Jedyną opcją w przypadku tego producenta mógłby być olej 5W30 XF Premium LSPI - nie spełnia co prawda ww. normy Forda, ale jest to olej A5/B5 (czyli dopuszczalny). Klasa jakości API jest tu nawet wyższa - SP/SP RC. Stosunkowo niska wartość TBN.

Co do Motula, to ten standardowy olej przeznaczony do Fordów (Specific 913D) w zasadzie niczym się nie wyróżnia. Do Mondeo kupowałem go kilka razy i nie miałem uwag, ale jak porównuję parametry, to doprawdy nic specjalnego - podobnie jak np. Ravenol, który też często kupowałem. Przejrzałem ofertę obu marek i do Galaxy nie da się nic dobrać pod kątem przeciwdziałania LSPI. W ofercie Motula albo coś spełnia normę 913-D, ale nie ma podanej normy API, albo coś ma API SN Plus/SP RC, ale nie ma podanej normy ACEA. Ravenol jedyne oleje 5W30 ACEA A5/B5 jakie ma, to oleje API SL - więc również nie.

Poza Midlandem, Mannolem i Millersem, rozważam jeszcze Amsoil - jako OE 5W30 oraz jako Signature Series 5W30. Oba przeciwdziałają LSPI, oba to oleje ACEA A5/B5, natomiast żaden nie spełnia fordowskiej normy 913. Ciekawi mnie i cholernie kusi ten Signature Series, aczkolwiek trochę mnie niepokoi adnotacja w ulotce, że ma znacznie więcej detergentów od konkurencji. Wiem, że to nie lata 60. XX w., ale nie wiem, czy byłoby mądre zalewać go po raz pierwszy do auta z przebiegiem ponad 170 tys. km. Choć oczywiście i tak przed wymianą oleju będzie robiona płukanka (i tu dodatkowe pytanie - czy któraś jest jakoś szczególnie godna polecenia? Kiedyś w Peugeocie 205 użyłem Valvoline VPS Engine Flush, a w Mondeo Mk3 chyba Liqui Moly).

W moim prywatnym rankingu o pierwsze miejsce biją się Amsoil Signature Series i Midland Avanza 5W30 (ze względu na parametry bardzo zbliżone do oleju Ford-Motorcraft i spełnianie normy 913D, przy jednoczesnym spełnianiu kryteriów API SP).

Wybaczcie to rozpisanie się, ale wiem, że te silniki nie są idealne, więc chciałbym używać po prostu czegoś możliwie jak najlepszego. Czy coś z powyższych opcji będzie OK? A może lepiej wybrać inny olej?

Jeszcze drobna uwaga dotycząca warunków i stylu jazdy: na co dzień głównie warunki miejskie, ale stosunkowo często są trasy po 20-50 km. Styl jazdy na co dzień umiarkowany, ale czasem lubię przycisnąć i trzymać się górnych rejestrów obrotomierza - przy czym autostradami zwykle jeżdżę 120-140 km/h, rzadko szybciej. Te wysokie obroty to raczej podczas przyspieszania, wyprzedzania i tak dalej. :)
 
Założyłeś więc temat tylko po to, zeby ktos udobruchal Twoje ego i potwierdzil Twoja teorie. Nikt nie polecił 5W30 torebka taki kupiłeś. Logiczne 🥱
Polecił, choć może niebezpośrednio - pisząc, że na fordowskim 5W20 (a taki teraz mam) silnik wystawił kopyto i że używa 5W30 z formułą ograniczającą ryzyko występowania LSPI. Poza tym oilclub nie jest jedynym miejscem, w którym pytałem o olej do mojego auta.

W każdym razie ten Amsoil i tak jest najlepszym olejem, jaki to Galaxy by w życiu widziało. A że w wielu miejscach na forum napisane jest, że jeden sezon jazdy na innej lepkości (dopuszczalnej przez instrukcję) w ostatecznym rozrachunku i tak nic nie zmieni, to nie bardzo rozumiem, skąd od razu taki wnerw u niektórych forumowiczów - przecież mogę z powrotem przejść na 5W20 przy kolejnej wymianie, tak czy nie? :) Co innego gdybym planował zalać, no nie wiem, 5W50 czy jakieś 10W60 ale no kurde, jakoś nie napisałem nigdzie o tym, prawda?

Forum czytam, owszem - z dużym zainteresowaniem, ale jest tu tego tyle, że nie do wszystkiego jeszcze dotarłem, choć zaglądam tu od dłuższego czasu. Uspokójcie się trochę, przecież w razie czego nie przylezę do Was z oskarżeniami, że mi silnik zarżnęliście. :p Głównie zaglądam do działu z analizami olejów świeżych, ale produktów 5W20 jest tam bardzo niewiele. Natomiast te które są, mają wyraźnie wyższe indeksy lepkości od Amsoila SS 5W20 (zwykle okolice 165, Amsoil - 153), a i na forum, i w innych źródłach czytałem, że indeks lepkości to ważny parametr.

Zerknę jeszcze na status zamówienia, jeśli jeszcze nie jest wysłane to spróbuję wymienić na 5W20.

EDIT:

Wysłałem zapytanie do sprzedawcy. Jeśli mi to od razu wymienią, będzie 5W20. Jeśli nie, przejeżdżę sezon na 5W30.
 
Last edited:
indeks lepkości to nie wszystko, to jeden z wieeeelu maleńkich trybików w tej skomplikowanej maszynie jaką jest olej jako gotowy produkt. zresztą zobacz jak on jest obliczany. W oleju o małej rozpiętości między lepkością "zimową" a "letnią" tj. właśnie szczególnie w przypadku 5w20 on zawsze będzie mniejszy niż przy innych lepkościach. Nie jest to żadna wada, ani olej przez to nie jest gorszy, można nawet stwierdzić że będzie lepszy, bo zawiera mniej modyfikatorów lepkości i będzie bardziej odporny na zużycie "w czasie".
Patrząc na karty, jak już to zrobiłeś, to zobacz też że 5w20 ma mniejszy NOACK od 5w30, nie jakoś diametralnie, ale mniejszy, a to w przypadku bezpośredniego wtrysku, a w szczególności w ecoboostach ma bardzo duże znaczenie. Poczytaj więcej forum, szczególnie działy techniczne, a nie same analizy, których póki co nie umiesz interpretować.
Jest w Tobie potencjał, widać że masz otwarty umysł, nie zmarnuj tego w pogoni za cyferkami. Pozdrawiam
 
Dzięki :)

Sprzedawca mi odpisał, że nie ma żadnego problemu - dopłacę więc dychę i będzie 5W20. Zobaczę jaki będę mieć przebieg w tym roku, jeśli niewielki to przy kolejnym sezonie zmienię na coś tańszego - ale póki co, niech jest Amsoil. :)
 
Pan autor po ile od postu płaci forumowiczom w takim razie? :rolleyes:
 
Jest burza w komentarzach, polecam się zapoznać.
 
Jest burza w komentarzach, polecam się zapoznać.
To nie burza, to chmura mutagenna, przed otwarciem sekcji komentarzy powinno wyskakiwać okienko z ostrzeżeniem, że autor nie ponosi odpowiedzialności i kosztów leczenia na wydziale onkologii ;).

Sorry za offtop :)
 
Generalnie części tej burzy by nie było, gdyby czytelnicy czytali teksty ze zrozumieniem. Zwykle jest jednak tak, że ktoś np. przeczyta na odwal 1/3 i biegnie do komentarzy. A to sobie coś dopowie, a to dopytuje o coś co jest w tekście... Tutaj (w sensie na AB pod tym tekstem) to i tak jest jeszcze całkiem nieźle, czasem jest istne bagno.
 
Panowie, jeszcze jedno pytanie. No, dwa.

Ten Amsoil SS 5W20 już do mnie dotarł, ale dopiero wychwyciłem, że spośród norm ACEA podano jedynie A1/B1 (instrukcja z Galaxy zaleca A5/B5). Trochę poszperałem i z tego co widzę, to A1/B1 to norma pod silniki GDI, ale jest to (chyba?) olej mid-SAPS - czy to aby nie jest problem? Czytałem kiedyś, że ograniczanie ilości popiołów nie każdemu silnikowi służy. Tzn. ja się domyślam, że na minę mnie wpakowaliście :D Ale chciałbym to po prostu lepiej zrozumieć, a normy ACEA póki co uważam za nieszczególnie czytelne, w przeciwieństwie do API.

Poza tym dla 5W20 w instrukcji podano normę WSS-M2C948-B (bazującą chyba na ACEA C2) - nie mogę dorwać informacji, czy to już norma uwzględniająca LSPI czy jeszcze nie, przejmować się, że Amsoil tego nie spełnia? W zamian spełnia Ford WSS-M2C945-B1, WSS-M2C945-A, WSS-M2C930-A i WSS-M2C960-A1.
 
Last edited:
Normy ACEA uwzględniające testy LSPI to A7/B7 i C6.
Norma forda WSS-M2C948-B bazuje na ACEA C5.
Amsoil SS w każdej lepkości to full saps z formulacją "anty" LSPI. Mówią o tym normy API SN Plus i SP.
Normy ACEA A1B1 są już wycofane.

W skrócie - zalewaj tego Amsa 😁
 
Wszystko się zgadza jak wyżej kolega napisał, zaznaczę tylko żeby było jasne - WSS-M2C948-B nie uwzględnia LSPI.
Ford mimo że od kilku lat wiadomo o istnieniu zjawiska LSPI nie zaktualizował swoich norm dla silników ecoboost i nadal proponuje dla nich takie same oleje i normy jak w dniu ich produkcji, szkoda, bo potem nieświadomi użytkownicy wymieniają silniki za grube tysiące na własny koszt.

PS. Przejrzałem pobieżnie trochę komentarzy z podlinkowanego artykułu, jestem przerażony że dużo osób proponuje zalać tu 5w40, nie ważne jaki, byle 5w40. OMG.
 
Last edited:
1673436175883.png

🙃
 
Większość użytkowników tego silnika 1.6 eb stosuje 5w30 913d już przy 1.5 eb by Cie zlinczowali że zalales 5w30. Ja generalnie plecam millersa 5w30 lspi którego zalałem do 1.5 eb,a stosowałem już oleje ravenol 5w20 amsoil ss 5w20 i na millersie silnik pracuje najlepiej i nie pobiera oleju jak to miało miejsce przy 5w20
 
Czołem :) Przejeździłem rok na Amsoilu Signature Series 5W20, nadchodzi czas wymiany oleju. Co prawda ceny Amsoila chyba się nieco ustabilizowały na poziomie, który mnie jeszcze nie przeraża, ale bardzo interesuje mnie Eneos X Prime 0W20 - czy Waszym zdaniem nada się to do 1.6 EcoBoosta w Galaxy? Jest sporo zimnych startów, stąd przemawia do mnie skład i parametry Eneosa.

Pobór oleju w przypadku Amsoila wyniósł ok. 150 ml/1000 km, możliwe że teraz byłby odrobinę niższy, bo w międzyczasie auto dostało nowy separator oleju.
 
Ja będę na wiosnę zalewał tego Eneosa X-prime 0w20 do swojego 1.5 EB, myślę że się nada i u mnie zostanie już jako docelowy olej, bo parametry ma bardzo dobre, a wykonane analizy również to potwierdziły.
 
Back
Top