• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Oleje w ASO

To skąd wśród mechaników opinia, że takie przechodzenie z oleju gęstrzego na rzadszy może doprowadzić do rozszczelnienia silnika?

A jeśli ktoś serwisuje w ASO auto 10 letnie z przebiegiem 200 tys km to dalej będą lać olej 0W30 bo innego nie ma?
 
A niby czemu nie jak silnik sprawny.
 
@Krysw malo ktory mechanik ma pojecie o srodkach smarnych, prawde piszac...nie poznalem jeszcze takiego. I gestosc srodkow smarnych jest z reguly podobna, mierzona w 15°C lub 20°C, miesci sie w okolicach 0,850 g/cm³. Tutaj jest mowa o lepkosci i zaznaczam, ze to sa mity.
 
Mamy jednen wyjątek na forum ;)

@Krysw - owszem, od początku do końca życia silnika powinno się lać taki olej, jaki zaleca producent. Zużycie fizyczne silnika nie zmienia właściwości materiałowych ani układu smarowania. Jeżeli zużycie jest na tyle duże, że trzeba je "leczyć" wyższą lepkością oleju to silnik już dogorywa i po prostu przedluża mu się agonię zanim zbierze się środki na zakup nowego samochodu albo remont główny silnika.
 
A jeśli ktoś serwisuje w ASO auto 10 letnie z przebiegiem 200 tys km to dalej będą lać olej 0W30 bo innego nie ma?

Dlaczego innego nie ma? Do auta po gwarancji zaleją olej jaki Ci się podoba.
 
Ale mi bardziej chodzi o to, że do tej pory producent zalecał 5W40, który był lany cały czas - aż do niedawna - kiedy to na rynku pojawia się olej Long Life III FE 0W30 i okazuje się, że teraz "zalecany" jest ten rzadszy.

Wątpliwości potęguje fakt, że wymiana oleju na rzadszy zbiega się z końcem gwarancji na auto oraz opinie wśród znajomych mechaników jakoby "niedopuszczalnym jest zmiana oleju na rzadszy" bo to w perspektywie może przynieść same straty niż korzyści.
 
Następnym razem przywieź swoją oliwę, unikniesz niespodzianek, albo jak już po gwarancji to daj sobie spokój z ASO i zmień olej gdzie indziej. Na pewno będzie taniej ;-)
 
Ale mi bardziej chodzi o to, że do tej pory producent zalecał 5W40, który był lany cały czas - aż do niedawna - kiedy to na rynku pojawia się olej Long Life III FE 0W30 i okazuje się, że teraz "zalecany" jest ten rzadszy.

Wątpliwości potęguje fakt, że wymiana oleju na rzadszy zbiega się z końcem gwarancji na auto oraz opinie wśród znajomych mechaników jakoby "niedopuszczalnym jest zmiana oleju na rzadszy" bo to w perspektywie może przynieść same straty niż korzyści.
Jeżeli Twój Leon jest z 2016r, to od początku zaleceniem były dwie normy VW, 504 i 502. Ta pierwsza występuje w lepkości 0w30 i 5w30, ta druga najczęściej 0/5w40. Natomiast "znajomych mechaników" potraktuj z przymrużeniem oka, bo powtarzają banialuki zasłyszane z dziada pradziada.
 
Kia ma jako całość (KMP) podpisaną umowę z Orlenem i w ASO leją tylko oleje Orlen z tego co wiem. Podejrzewam, że KMP ciśnie ostro dealerów albo wręcz zastrzega w umowach żeby nie podpisywali umów z innymi dostawcami. Ale marka to jedyna "stała", bo rodzaj oleju to już które ASO jak tam chce. Jeden leje F, inny XD, jeszcze inny XJ - co komu pasuje, byle olej pasował do jak największej ilości serwisowanych silników :)
I tak i nie, kumpel z pracy w wakacje odebrał z salonu Marvel nową RIO i jakie bylo moje zdziwienie jak przyniósł pierwszą FV za wymiane oleju po chyba 2000km a tam był Lotos K/FE a na szybach wiadomo Orlen.
Pewnie mieli swoje zapasy na magazynie.
 
Seat Leon ST, r. 2016, kombi, typ: 5F

Auto pokonuje bardzo krótkie dystanse - głównie jazda w cyklu miejskim. Aktualny stan licznika - 98 tys. km.

Samochód od początku serwisowany w ASO. Podczas pierwszej wymiany oleju w pojeździe (serwis Long Life) ASO wymienia olej na ten o klasie lepkości 5W30.

Od tego momentu to znaczy od pierwszej wymiany oleju zrezygnowałem z serwisu Long Life i przeszedłem na okres stały czyli wymiana oleju maks co 15 tys. km lub raz w roku.

W związku z powyższym ASO przy każdej kolejnej wymianie oleju wlewa olej o klasie lepkości 5W40 (2 razy) - oryginalny VW.

Ostatnia wymiana oleju w ASO to wlanie oleju 0W30, a konkretnie oleju - Long Life III FE 0W-30 (olej, który miał premierę w tym roku).

Czy wg Was - forumowiczów orientujących się w tematyce olejów lub ogólnie - mechaniki samochodowej - ponowna zmiana lepkości oleju - tym razem na rzadzszy - przy założeniu, że samochód pokonuje w roku bardzo krótkie dystanse w cyklu miejskim i wymiana oleju odbywa się w okresach stałych - jest zgodna "ze sztuką"?

Mam na myśli to czy zmiana oleju z 5W40 na 0W30 nie wpłynie negatywnie na silnik i nie obniży jego ochrony - przede wszystkim w okresie letnim gdy temperatury przekraczają 30 stopni.

ASO wymieniło olej o tej specyfikacji bez konsultacji ze mną tłumacząc to tym, iż oleje 5W30 i 5W40 zostały już wycofane ze sprzedaży i zostały tylko 0W30 i 0W20.

Co o tym myślicie?
To dlaczego jak ja pisałem do ASO w tej samej sprawie czyli zmiany oleju 5W30 na olej 0W20 to wszyscy odpisali to samo ,,nie zaleca się zmiany oleju z wyższej lepkości na niższą czyli 5W30 na 0W20 bo nie wiadomo jak zachowa się system smarowania i silnik " a pisałem o ile dobrze pamiętam do 8-10 ASO na terenie całej Polski i to kilka miesięcy temu.Co się zmieniło w ciągu tych kilku miesięcy?? @jerseyAdmin i inni znają temat.
 
Bo w ASO VAG mają dziwną teorię, że przejście z normy 504 na 508 jest niedopuszczalne. Co by się miało stać nie wiem, ale tak jest zapisane w ich wymogach i koniec.
 
Serwisy PSA oferują oleje dedykowane przez producenta, czyli Total. Na dzień dzisiejszy podstawowymi olejami są TOTAL Quartz Ineo First 0W30 oraz TOTAL Quartz Ineo ECS 5W30, a niebawem z uwagi na wprowadzanie do sprzedaży aut hybrydowych gama rozszerzy się o olej TOTAL QUARTZ INEO FIRST 0W-20.
Serwisy PSA mają w ofercie budżetową linię Eurorepar w związku z czym płacisz za Total a dostajesz niewiadomo co
 
Bo w ASO VAG mają dziwną teorię, że przejście z normy 504 na 508 jest niedopuszczalne. Co by się miało stać nie wiem, ale tak jest zapisane w ich wymogach i koniec.
504 to 5w30 a 508 5w20
 
Serwisy PSA mają w ofercie budżetową linię Eurorepar w związku z czym płacisz za Total a dostajesz niewiadomo co
To zawsze się może zdarzyć. A z części oraz olejów Eurorepar nie korzystałem, proponują je głównie do starszych aut.
 
To dlaczego jak ja pisałem do ASO w tej samej sprawie czyli zmiany oleju 5W30 na olej 0W20 to wszyscy odpisali to samo ,,nie zaleca się zmiany oleju z wyższej lepkości na niższą czyli 5W30 na 0W20 bo nie wiadomo jak zachowa się system smarowania i silnik " a pisałem o ile dobrze pamiętam do 8-10 ASO na terenie całej Polski i to kilka miesięcy temu.Co się zmieniło w ciągu tych kilku miesięcy?? @jerseyAdmin i inni znają temat.
O tym właśnie piszę. W ASO do niedawna nie zalecali aby zmieniać olej na ten lepkości niższej od tego, który był do tej pory nalewany. Przypominam, że olej zmieniono z 5W40 na 0W30 - a konkretnie na ten.


Post automatically merged:

O tym właśnie piszę. W ASO do niedawna nie zalecali aby zmieniać olej na ten lepkości niższej od tego, który był do tej pory nalewany. Przypominam, że olej zmieniono z 5W40 na 0W30 - a konkretnie na ten.


Acer66 - Ty masz jeszcze na poczcie odpowiedź z ASO, o której wspominasz?
Post automatically merged:

Jeżeli Twój Leon jest z 2016r, to od początku zaleceniem były dwie normy VW, 504 i 502. Ta pierwsza występuje w lepkości 0w30 i 5w30, ta druga najczęściej 0/5w40. Natomiast "znajomych mechaników" potraktuj z przymrużeniem oka, bo powtarzają banialuki zasłyszane z dziada pradziada.
Owszem - niemniej jednak lepkość i zamiana oleju z gęstszego na rzadszy jest powodem moich wątpliwości.
 
Niezmienianie lepkości to wynik poziomu mechaników w ASO. Niektórzy są dobrzy, reszta jest taka sobie. W Kii koledze nie chcieli wlać Mitasu bo "jakiś rzadki jest", a mi PMO C2 bo C2 to tylko do diesla i oni nie zalecają (mimo, że w instrukcji jak byk jest 0/5W-30 C2 :D).

Więc zalecenia ASO traktowałbym z przymrużeniem oka, za wartość "nadrzędną" brał informacje z książki obsługi, chociaż i tutaj w wypadku niektórych marek można (się było) sparzyć.

Normy VW zazwyczaj mają jakiś zakres lepkości, jeżeli można zalewać dwie normy, to można, jak pisał @Kaczorek79 zalewać oleje w różnych lepkościach. W ASO pewnie skończyły się starsze oleje, a że może zalewać nowsze to teraz "zalecają" taką lepkość jak mają na stanie jeżeli taka też pasuje do silnika.

@Krawiec.diy - swoje zapasy, albo podpisaną długoterminową umowę z Lotosem która jeszcze nie wygasła. Jak podpisali na 10 lat (na przykład) to mogą jeszcze trochę na Lotosie pociągnąć bo KMP z Lotosa na Orlen przesiadła się chyba w 2017.
 
Owszem - niemniej jednak lepkość i zamiana oleju z gęstszego na rzadszy jest powodem moich wątpliwości.
Zupełnie bezpodstawnie w przypadku tego silnika.
 
Ja już nie mam wątpliwości - najlepszy olej do twojego wozu jest taki, jaki aktualnie ma na składzie ASO... 😁😁😁
 
Podsumowując - zmiana lepkości oleju z 5W40 na 0W30 nie wpływa na pracę i zużycie silnika, a opinie mechaników, że nie zaleca się tak robić to mity?

Zatem, który wg Was olej należy lać do nowych silników - biorąc pod uwagę, że producent dopuszcza oleje o klasie lepkości 0W30, 5W30, 5W40?

Jkie w końcu oleje uchodzą za te o klasie premium?

Czy po okresie zimowym zalecacie powrót z oleju 0W30 na 5W30 lub 5W40?
 
Oleje 0W30,5W30 5W40 to oleje wielosezonowe na zimę i lato .Nie zmieniamy ich wraz zmianą pór roku.Stosujemy je według ogólnych warunków klimatycznych i eksploatacyjnych samochodu pod uwagę bierze się oba czynniki.Tak to można ogólnie określić ( patrz załącznik).Ale resztę to już dobiera użytkownik bo tylko on wie jak samochód jest lub będzie użytkowany.Ja bym to określił tak.
Mieszkasz w regionie gdzie klimat jest chłodny i są dokuczliwe zimy a autem jeżdżę normalnie to leję 0w30 (np.kraje skandynawskie , Polska).
W klimacie umiarkowanym przy tych samych warunkach jazdy leję 5W30 (np.Polska,Niemcy) .
A w klimacie ciepłym leję 5W40 ( np.południe Włoch ,Grecja )
Różnica jest taka że oleje 0W30 w stosunku do 5W30 5W40 mają więcej dodatków niskotemperaturowych .Nie mamy w Polsce tak srogich zim aby zasadne było stosowanie oleju 0W30 ale nic też nie stoi na przeszkodzie aby na nim jeździć. Na nasze warunki olej 5W30 jest bardziej optymalny , latem temperatury oscylują w granicach
+ 25>+30*C a zimą -25*C to raczej rzadkość.Natomiast olej 5W40 to raczej w ten region Europy gdzie wysokie temp.są codziennością +35*>40 lub do silników pracujących pod obciążeniem , można lać jak jeździsz ciągle autostradami lub pod obciążeniem teren górzysty Zakopane,Bieszczady gdy silnik dostaje ognia .Co nie znaczy ,że nie możesz lać 5W30 bo to ,że mieszkasz .....też nie jest wyznacznikiem ważne jak ten silnik eksploatujesz czy dajesz mu ognia czy jeździsz spokojnie .Dlaczego wiec taka rozpiętość lepkości oleju podaje producent i instrukcja a dlatego że auto jest produkowane i dla Polaka i Włoch i Araba ( różne strefy klimatyczne ale i na różne warunki eksploatacji( jazda emerycka,trochę sportowa i górskie wycieczki)
 

Attachments

  • klasy lepkości.png
    klasy lepkości.png
    41 KB · Odwiedzin: 349
Back
Top