• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Optymalna lepkosc w stosunku do temperatury otoczenia oraz oleju

Weżmy dla porównania oleje 5w30 z normą 504/507 bo to rozkminiam. Przykłaowo Rowe ma ccs w -30 na poziomie 6000, Fuchs lub Texaco Havoline Pro Ds lepkość na poziomie 4900/5000. Czy takie Rowe będzie lepszym olejem dla łańcucha czy te oleje z mniejszą lepkością?
 
Panowie, odnośnie szybszego docierania nowoczesnych olejów lekkobieżnych do węzłów tarcia odległych od pompy oleju, w warunkach zimnego uruchomienia silnika; sytuacja z takim szybszym dotarciem ma miejsce w dwóch przypadkach: fabrycznie nowego, uruchamianego pierwszy raz silnika oraz silnika po remoncie generalnym.
A trzeba powiedzieć, że nie jest tak końca, bo kluczowe węzły tarcia są smarowane na etapie montażu.
Już po każdym następnym uruchomieniu, olej znajduje się w całym silniku, bo zostaje on tam, po prostu po zgaszeniu silnika i nie spływa cały. Więc powiedzmy, że te pierwsze ok.15 sekund, węzły tarcia pracują smarowane, jeszcze zimnym (z pompy też jest pompowany zimny na początku) olejem który tam był w momencie uruchomienia. Mówi się potocznie, ze olej ...W40 "wolniej spływa" i daje grubszy film olejowy niż ...W30 czy ...W20.
Zatem, czy współczesne oleje ...W40 nie chronią dobrze przy uruchamianiu zimnego silnika? Chodzi o naszą szerokość geograficzną i standardowe użytkowanie samochodu.
 
@Bochcio musimy przyjąć że nie wiemy jaka mamy polarność w danym oleju więc zawsze brać olej z najniższym ccs. Największe zuzycia silnika i generowanie metali następuje podczas zimnego rozruchu silnika
 
Mam pytanie, dla czego producent silnika poleca (rekomenduje) np. olej o lepkości 5w-30, dopuszcza też 5w-40 ale już o lepkości 0w-30 lub 0w-40 nic nie wspomina.. Czym to może być spowodowane jeżeli wiadomo że ów silnik to nowoczesna konstrukcja stosunkowo ciasno "spasowana"..
???
 
Zależy od dynamiki jazdy w mieście i przede wszystkim od tego jak mocno ciśniemy w trasie. Dlatego napisałem przy szybkich przelotach autostradowych. Nie sądzę aby ktoś przy nawet całkiem dynamicznej jeździe w mieście miał wyższą temperaturę niż goniąc 160-180 km/h autostradą. U mnie w mieście temp. powyżej 100 stopni to widzę bardzo rzadko i chyba tylko jak temp. zewnętrzna jest ponad 30 stopni. W sumie w mieście mamy jednak ograniczenia prędkości i najczęściej jedziemy tak jak inni albo stoimy. Mało jest okazji aby sobie mocniej depnąć zresztą diesle lepiej czują się podczas jazdy w trasie niż sprintów spod świateł.
 
Autostrada 200km/h - 98-99 stopni
Miasto średnio dynamicznie - 103-104 stopnie
Tak jest u mnie
 
Ja jeszcze nie miałem okazji jeździć tym autem w upały.
Do tej pory: na drodze krajowej 90C pojawia się po ok 20km
Na autostradzie 140-150km/h olej najwięcej miał 93 stopnie
Miasto, rzadko kiedy dobijam do 90C
 
Autostrada 200km/h - 98-99 stopni
Miasto średnio dynamicznie - 103-104 stopnie
Tak jest u mnie
No to mnie zaskoczyłeś. Jedak nie sądzę aby w przypadku tego diesla też tak mogło być. Jaką masz temp. oleju przy przepisowych? 140 km/h oraz przy 100 km/h ?
 
200 kmh w Niemczech jest przepisowe.
Temperatury różnią się u mnie o dwa, trzy stopnie maks i przy wolniejszej jeździe schodzą do ok. 96
 
Jak piszecie różnica w tamp. Oleju między przejazdami miejskimi a autostradą jest niewielka to jest kilka stopni, jesteście pewnie że wpływa ona aż tak bardzo na lepkość oleju ?
 
Sorry za brak interpunkcji heh, ale nawiązując do waszej rozmowy o różnicy temperatur oleju między jazda miejska a autostradą, jestem ciekaw czy te kilka stopni różnicy znacząco wpływa na lepkość oleju ?
 
Podczas szybkiej jazdy autostradowej w dieslach temp. oleju kształtuje się zwykle w przedziale 100-110 stopni. W mieście jest to 90-100 stopni. Jak wiadomo im wyższa temp. oleju tym niższa lepkość. Kilka stopni nie robi większej różnicy ale między 90 a 110 stopni to już różnica jest znacząca i tutaj zastosowanie oleju o wyższej lepkości "bazowej" może mieć uzasadnienie. Znając dokładne wartości lepkości dla poszczególnych olejów w temp. 90 i 110 stopni będzie można lepiej określić jak lepkość ma większy sens przy danym sposobie użytkowania.
Trzeba tez pamiętać, ze bardzo duży wpływ na lepkość maja temperatury zewnętrzne i zupełnie inaczej temperatury wyglądają w zimie przy 0 stopni a zupełnie inaczej w lecie przy +30. Różnice niby niewielkie bo ktoś powie, ze 5 czy 10 stopni nie ma znaczenia ale czasami jednak to znaczenie ma.
 
Jeep żony Grand Cherokee 3.0 diesel 2018, olej tylko 5w40 a temp. oleju ciezko doprowadzic powyżej 100 stopni. Lepkość oleju przede wszystkim pod konstrukcje motoru.
 
No właściwie w mojej BMW f30 n47 też jest mi ciężko osiągnąć temp powyżej 100st., Nawet przy dynamicznej jeździe w lecie
 
Wszystko zelży od użytkowania. Wątpię aby przy jeździe 1h autostradą z prędkością 180-200 km/h dało się utrzymać temp. poniżej 100 stopni w 2.0D by BMW tym bardziej w letnim upale.
 
BMW 320D N47-(temperatura powietrza +20st)-jazda po mieście ok.30km - temperatura oleju 101 - 103 st , podobna odległość autostradą 140-150km/h temp. 97-99st. Olej SHELL AM-L.
 
Back
Top