• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Optymalna lepkosc w stosunku do temperatury otoczenia oraz oleju

Czym kontrolujesz temp oleju podczas jazdy?
Ja mam pewną apke plus OBD2 adapter i na adapterze pokazuje mi przeważnie podczas jazdy po drodze między miastowej ok 96st. Natomiast na zegarach po jakichś 30km równo 100 praktycznie bez zmian ?😁

Dodam ten sam olej plus ar9100
 
Panowie, wy jakby nie było macie trójki, więc te 200kg więcej silnik musi zawsze napędzić, stąd może wynikać większa temperatura w mieście. Też używam apki bimmer-tool.
 
Panowie, Bimmery nie mają pompy oleju o zmiennym wydatku? Moja n53b30 na autostradzie nie przekroczy 100st, wręcz spada do 86-9x stopni. Jezdzac spokojnie zawsze mam ponad 103-105stopni.
 
Opel Astra H 2.0T po chipie na 234konie, w końcu zamontowałem czujnik temperatury oleju ze wskaźnikiem, trasa 25km, temp oleju 105 stopni, temp na dworze 25 w południe, 14.5 wieczorem, prędkość srednio 140km/h autostrada, czujnik zamontowany został w bloku silnika w kanale olejowym

Olej swiezy, meguin super leichtlauf 5W40 goły bez dodatków
20200508_234911.jpg
 
@Kaban Chyba każde współczesne auto jest wyposażone w taką pompę. O ile oczywiście nie jest prostym 1.0 60KM.
 
@Adrianuss90 temperatura jak i umiejscowienie czujnika optymalna. Interesujące było by, jeżeli by ktoś przetestował różne lepkości w podobnych warunkach i następnie zarejestrował panujące temp.
 
Ja taki test wykonałem. Oleje to 0w30, 5w30, 0w40, 5w40. I mid i full sapsy. Taka sama trasa testowa, warunki pogodowe zbliżone. Może będzie to dość rozczarowujące, ale jeżeli była różnica temperatur to 1, może 2 stopnie maks. Jedyne co zrobiło różnice to bardzo szybkie schodzenie z temperatury po katowaniu w mieście i wyjechaniu na obwodnice i miało to miejsce na Orlenie z serii Pro 5w40 C3. Reszczie olejów zajmowało to dłużej czasu, ale ostatecznie dobijały do niższych temperatur.
Oleje, jakie brały udział w "testach":
0w30 Penrite API SL BMW LL01
0w30 Shell ECT BMW LL04 (nie C2/C3!)
5w30 OE BMW LL04
5w30 Orlen V
0w40 Millers
0w40 Motul
5w40 Lotos Turbodiesel (C3)
5w40 Lotos (A3/B4) z Archoilem 9100 i bez
5w40 Orlen Max Expert C3
5w40 Orlen Pro C3
5w40 Specol Gold
 
Proszę. Nr 3. Temperature sensor coolant / oil.
521C2733-D571-454A-9A21-ADEF8D87AE88.png
 
W takim razie on mierzy równocześnie temp. płynu chłodniczego. Nie znam tej konstrukcji silnika, ale podejrzewam, że to będzie mieć bezpośredni wpływ na temp. oleju. Więc wynik nie do końca adekwatny. Pewnie z tego powodu nie zauważyłeś znacznych różnic.
 
Swoją drogą dlaczego temperatura na innej lepkości miała by nie być podobna? Ludzie często powtarzają, żeby nie lać 10W60 bo będzie "niedogrzany" to mi się wydaje może być trochę mitem bo olej nie tyle będzie niedogrzany co będzie maił zbliżoną temp. do np. 5W40, a co za tym idzie przy tej samej temp. dużo wyższą lepkość.
 
Być może, brak umiejętności opisania zjawiska z taką gracją jak Ty to zrobiłeś, skutkuje zapisem o niedogrzaniu.
 
@adam bogusz ten czujnik, co pokazałeś, mierzy tylko płyn chłodzący. W doładowanych silnikach BMW temp oleju idzie z czujnika poziomu w misce.
@Kaban za spadek temp na autostradzie ma wpływ regulowany przez ECU termostat. W mieście silnik chodzi na 105-110, przy bucie spada do 77, a za tym powoli zbija się temp oleju, powoli, bo większa bezwładność temperaturowa. Regulowane wydatki w pompie oleju niewiele wpłyną na temp.
 
@Kaczorek79 możliwe, jednak info brałem z realoem, nie wiem czy się mylą :)

czujnik poziomu jest w misce, owszem, wzmianki jakoby mierzył temp nie ma, ale fakt, hella np. takie produkuje, więc trop dobry

jeżeli bierze z miski to chyba moja badania tak na marne nie poszły ;-)
Zrzut ekranu 2020-05-9 o 11.38.19.png
Zrzut ekranu 2020-05-9 o 11.36.59.png
 
Kilka lepkości już miałem od 0w20 do 5w30 ale imho zależności temp. oleju wynikają nie tylko z lepkości ale także ze składu oleju czy użytych baz / dodatków. Z 0w30 od Shella AV-L temp. oleju szybko rosła do pewnego poziomu ale też szybko spadała. Z Eurol FS 0w30 wolniej rosła ale też wolniej spadała . Z 0w20 Eurola z kolei potrafiła być niższa o kilka stopni niż ogólnie na 0w30 czy w trasie czy miasto, ale finalnie nie osiągała wyższych temp. niż 0w30. Obecnie na Extreme GTI mimo małego przebiegu przy +20C ciężko złapać 100C oleju , a jak już to sporadyczne i w ogóle temp. oleju wolno rośnie. Z AR9100 porównawczo poziomy temp. oleju zbliżone do olejów solo, natomiast mix 9100/9200 czy samo 9200 dawały redukcje temp. o kilka stopni. Standardowo w trasie do 160-180 km/h olej ma 106-108C za to do 140kmh 102-105C. Miasto może 101C. Na pewno szybsze skoki w góre temp. oleju powoduje dynamiczne przyspieszanie/zwalnianie czy to w mieście (od świateł do świateł) czy na autostradzie bo ciężarówka wyskoczyła i trzeba hamować 180-100 a potem z powrotem mocno przyśpieszyć.
Najwyższe temp. u mnie to 121C i tylko może 2-3 razy się tak zdarzyło. Mam praktycznie cały czas maxidot ustawiony na temp. oleju stąd dość częste różne obserwacje.
Na koniec powtarzająca się obserwacja że przy szybkiej gdzie nagle trzeba było mocno zahamować, po zatrzymaniu temp. oleju mocno rosła do góry - powiedzmy ze 101 do 105/106 i za chwilę - kilka sekund zaczęła opadać. To zjawisko było szczególnie wyraźne na Shellu AV-L 0w30.
 
U mnie po wielogodzinnej, szybkiej jeździe na autostradzie najszybciej wychładzał się Mobil fs 0w40. Jeśli chodzi o samą temperaturę to wskaznik temp. oleju nawet podczas trudnych warunków autostradowych zbliża się do połowy ale jej nie osiąga. Wg specjalistów od C5 mk1 jest to bardzo dobry objaw, a sama połowa to 115 st. tyle, że przykład @adam bogusz pokazuje, że z uwagi na sposób pomiaru czasem ciężko porównać wyniki różnych samochodów. Rekord jaki miałem to ok 116-117st ale to po pałowaniu wieloryba na zakrętach w okolicach gór Sowich/Walimia przy 36st w cieniu. Kolega mi nie wierzył, że nawet pontonem da się sprawnie chodzić po zakrętach ;)

Co do jazdy w korkach i temperatury oleju, wszystko zależy od tych korków, np u mnie w mieście normą jest długie stanie bardzo blisko wydechu poprzedzającego auta (walka o każdy centymetr, żeby nie zostać zawalidroga na skrzyżowaniu) + krótkie cykle świetlne + du.y wołowe za kierownicą szukające biegu jak już dawno świeci się zielone :) W takich warunkach temp. oleju też zbliża się do połowy, co wg instrukcji jest normalnym zjawiskiem. Oczywiście układ chłodzenia, wentylator I i II bieg sprawne.

Szybsze wychładzanie mogę zaobserwować jeśli na światłach nie ma przede mną innych samochodów, lub jest większy luz. Ostatnio nawet kontrolowałem za pomocą Lexii jak zachowują się komponenty uk. chłodniczego w trakcie jazdy i wszystko przebiega tak jak przewidział producent.
 
jak to zrobiłeś? Gdzie zamontowałeś czujnik? Jakie koszta?
Mechanik wkręcił mi redukcje hydrauliczną w blok silnika i w nią czujnik temp.
Koszt czujnika ca. 8-10euro, kabel 8euro 10m, wskaznik 30euro, robocizna nie wiem bo były jeszcze inne zdjęcia robione
Jak dobrze zapamietałem wczołgując się pod samochód w tym miejscu jest kanał olejowy gdzie został czujnik zamontowany
 

Attachments

  • z20ler1.jpg
    z20ler1.jpg
    937,3 KB · Odwiedzin: 271
Back
Top