• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Optymalna lepkosc w stosunku do temperatury otoczenia oraz oleju

@Misiek, a jaki typ chłodnicy posiadasz ? Olej-powierze czy olej-woda ?

Jeśli drugi, to masz spory atut w zakresie szybkości nagrzewania.
Kolejny wzrost możesz zyskasz nie uruchamiająć systemu wentylacji na początku pracy silnika ;)

Niska lepkość ma swoje plusy jak i minusy, jak pisze @poziom1989. Tutaj nie ma nic za darmo.
Tak długo jak nie prowadzisz pomiarów swojej jednostki, skupiając się na niskich lepkościach i związanymi z tym założeniami a pomijając inne, Twoje zyski mogą okazać się teoretyczne.
 
@Misiek, a jaki typ chłodnicy posiadasz ? Olej-powierze czy olej-woda ?

Jeśli drugi, to masz spory atut w zakresie szybkości nagrzewania.
Kolejny wzrost możesz zyskasz nie uruchamiająć systemu wentylacji na początku pracy silnika ;)

Niska lepkość ma swoje plusy jak i minusy, jak pisze @poziom1989. Tutaj nie ma nic za darmo.
Tak długo jak nie prowadzisz pomiarów swojej jednostki, skupiając się na niskich lepkościach i związanymi z tym założeniami a pomijając inne, Twoje zyski mogą okazać się teoretyczne.
Olej- woda- ulokowana jest pomiędzy głowicami,
Ja z kolei zawsze byłem typem testera a czytając amerykański wątek w USA pomimo gigantycznych rozpiętości klimatycznych większość jeździ na 5w20/30 i co najlepsze wymieniają olej co 7.5-10tyś max. Od małych karakanów do potężnych v8 :p
Teraz pytanie, czy to u nas ta "świadomość" olejowa jest taka zamknięta na nowe technologie czy to w USA są kosmitami :D
 
W USA obowiązuje CAFE ;) (apropo xW20 i xW30)
Okresy wymian mają tam różne.
Jednym z tamtejszych standardów jest również 3k mile OCI ;)
 
W USA obowiązuje CAFE ;) (apropo xW20 i xW30)
Okresy wymian mają tam różne.
Jednym z tamtejszych standardów jest również 3k mile OCI ;)
Troszkę poczytałem o tym "CAFE" i w sumie jest to zrozumiała polityka w momencie gdy większość samochodów pali po 15l+, z drugiej zaś strony nie słyszy się że silniki masowo padają. Ktoś tu na forum pisał odnośnie tego, że najważniejsze aby olej był i był w dobrej kondycji
 
W tamtym obszarze też zdażają się problemy i uszkodzenia silników. Z różnych przyczyn. Cześć z nich zapewne jest inna w statystycznym rozkładzie niż u nas.
 
@cytrynowiec - a dlaczego nie? W sensie jak zimą spadnie poniżej tych -7 czy tam 8 stopni to lipa, ale w dodatnich temperaturach? Na gorąco będziesz miał to samo co dowolne inne xW-50. Poza tym 20W-50 i 20W-60 to często oleje do jazdy wyczynowej, na estrach albo specjalnie krakowanym HC czy w końcu PAO więc też mają ciekawe właściwości w niskich temperaturach. W mojej Kijance to kwestia gwarancji której nie mam zamiaru tracić. Jakbym miał już po to bym na zimę takiego Motula, Fuchsa czy RedLine 20W-50 mógł zalać.

Co do USA to biorąc pod uwagę jak bardzo rozwinięty jest BITOG i że oni tam też szukają lekarstwa na całe zło to oni swoje problemy z olejami i silnikami też mają. Nie nasze okolice, inne oleje i silniki to się tego tak nie obserwuje.
 
Zaklei pierścienie w związku z mniejszym przepływem a i turbo potrzebuje takowego na wysokim poziomie w tak nowoczesnych silnikach. Pompa oleju może i da radę ale wydajność jej imho spadnie.
 
Odnośnie depozytów to w dużej mierze jakość zastosowanych baz olejowych oraz dodatków.

I to oczywiste, że lepkość zależy także od konstrukcji silnika.
 
Panowie, spotkaliście się pewnie teorią, że oleje o dużej rozpiętości SAE np. 0W40 czy 5W40 są jakoby mniej stabilne, bo olej bazowy jest tu dopakowany np. depresatorami "w dół" i innymi polimerami "w górę". Wyznawcy tej toerii wskazują oleje 5W30 czy 10W30, jako lepsze i bardziej stabilne. Byłbym rad, pewnie nie tyko ja, poznać opinię tutejszego grona.
 
Stabilnosc lepkosci ? Faktem jest, ze oleje o lepkosci SAE 0W-40 potrzebuja z reguly wiskozatora w ilosci ca. 12%, natomiast 5W-40 ca. 8,5%. Ale sa roznej jakosci, kiedys byl bardzo popularny test odpornosci na scinanie*. Prawda jest takze, ze oleje o lepkosci np. 10W-30/40, posiadaja mniej wiskozatora. Lecz to glownie ma znaczenie w silnikach wysilonych, pracujacych w ciezkich warunkach. Uzytkujac pojazd w "cywylizowany" sposob, w szczegolnosci w odpowiednich interwalach, nie powinnismy sobie zawracac tym glowy. Ale sa rowniez stosunkowo drogie bazy olejowe o wysokiej lepkosci np. mPAO, gdzie mozna w teorii zrezygnowac z wiskozatora lub bardzo mala ilosc.

Odnosnie PPD uwazam, ze takze nie ma duzego znaczenia, poniewaz w naszej szerokosci geograficznej nie panuja tak niskie temperatury. Np HC04 posiada temperature plyniecia w okolicach -15°C, natomiast PAO04 -70°C.




*tutaj napisalem nieco wiecej na ten temat: https://www.oil-club.pl/index.php?threads/meguin-super-leichtlauf-driver-0w-40.126/page-3#post-17779
 
Last edited by a moderator:
Tak pokrótce, nie jest jakaś tam teoria z podążąjącymi za nią zwolennikami.
Naturalna cecha olejów multigrade od początku ich istnienia. Istnieją mechanizmy chwilowej utraty stabilności, stałej utraty stabilności.
Odporność użytego VI na warunki ma znaczenie jak i jego ilość.
 
Bardzo dużo zależy tu od użytej bazy olejowej i akurat w tym wypadku pzrewaga PAO nad HC jest niepodważalna bo bazy PAO w "naturalny" sposób zapewniają bardzo dobre parametry w szerokim zakresie bez potrzeby użycia przesadnie dużej ilości "sztucznego wspomagania". Przy mocnej bazie bym się nie martwił gorzej jak mamy dużą rozpiętość na słabych bazach i dodaną dużą ilość "wspomagaczy".
 
Panowie kto potrafi odpowiedzieć na pytanie jak CCS ma się do łańcuhca rozrządu, a dokładniej do napinacza. Jaka lepkość będzie lepsza w tym przypadku, 0w, 5w?
 
W naszej szerokosci geograficznej to nie ma duzego znaczenia czy wybierzesz SAE 0W czy 5W.
 
No tak, tylko czy olej olepkości 5W30, czy 0w30 będzie dla napinacza bardziej optymalny. Czy napinacz szybciej się "nabije" i naciągnie łańcuch na 5w30 czy 0W, czy to bez znaczenia?
 
Trzeba konkretne oleje porównać. Ale według mnie różnice będą minimalne.
 
Back
Top