• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Płyny chłodnicze

Według manuali, w EA211 nie trzeba używać żadnych procedur na odpowietrzenie. Korka spustowego nie ma, ale żeby spuścić jak najwięcej płynu, trzeba zdjąć węże na szybkozłączach z obu chłodnic (są dwie chłodnice na pasie czołowym). Ogólnie przez potrójny układ chłodzenia jest tam bardzo dużo płynu, podają ponad 10 L. Będę robił u siebie wymianę niebawem, to zobaczymy ile tego zleci. Po napełnieniu podepnę interfejs i wymuszę pompę elektryczną, żeby szybciej odpowietrzyć. Tam jest też normalna pompa mechaniczna, która chodzi zawsze z silnikiem, a elektryczna uruchamia się tylko podczas zbyt wysokiej temperatury, albo po zgaszeniu silnika po mocniejszej jeździe, żeby turbo chłodzić.
 
która chodzi zawsze z silnikiem
Ja wyczytałem na forum skody, że do momentu osiągnięcia 87 stopni i otwarcia termostatu, owszem chodzi, ale nie pompuje.

Cyt:
"W silniku 1,2 TSI w celu ograniczenia zużycia energii czy paliwa a przez to i emisji CO2 zastosowano odłączaną mechanicznie pompę układu chłodzenia, która w fazie ogrzewania silnika do temperatury 87 st.C nie pompuje płyn w obiegu. Doprowadzenie cieczy chłodzącej do bloku silnika i głowicy zamyka przysłona sterowana podciśnieniem."

podają ponad 10 L
Dla 1,2 w Rapidzie jest to około 8 litrów, z tego co wyczytałem.

elektryczna uruchamia się tylko podczas zbyt wysokiej temperatury, albo po zgaszeniu silnika po mocniejszej jeździe, żeby turbo chłodzić.
To akurat wiem.
W aucie z 1985 miałem już taką pompę, co po zgaszeniu latem się załączała i pomagała na postoju jeszcze studzić silnik.

Według manuali, w EA211 nie trzeba używać żadnych procedur na odpowietrzenie
Na to liczę, że uda się to ogarnąć samemu w własnym zaciszu.

Będę robił u siebie wymianę niebawem, to zobaczymy ile tego zleci.
Odezwę się w wiadomości prywatnej za jakiś czas.
 
@Janciak123 W Rapidzie były 1.2 zarówno EA111 i EA211. Ten pierwszy na łańcuchu był chyba do końca 2015r klepany i w nim jest pompa z przesłoną oraz 7,7 L płynu. Jak jest nowszy EA211, to 10 L płynu i pompa zwykła + elektryczna.
 
W tym co ja serwisuje jest na bank EA211 na pasku.
Czyli 10litrow i normalna pompa bez przesłony.

Dzięki za informacje i miłego wieczoru
 
To nie jest tak że wybieramy jeden z G11,G12,12+,G13 i nie ma to znaczenia czy to auto za 10tys czy za 1mln.

Jeśli już mowa o normach VAG, to G12 jest typowym płynem OAT (bezkrzemianowym) i nie nadaje się on chyba do wszystkich aut BMW począwszy od lat 90-tych, po dzisiejsze modele, ponieważ w BMW są stosowane płyny IAT.
@Kaczorek79 Trochę źle zadałem pytanie, posłużyłem sie normami vw gdyż sa one najczęściej używane aby określić rodzaj płynu (podział na IAT, OAT i HOAT.) do moich samochodów Lancer cs i peugeot 307 leję G12 czyli OAT. Jako że płyn chłodzący nie jest jakąś wybitnie skomplikowaną mieszaniną to staram się kupować te tańsze typu K2, Borygo, Petrygo itp. w cenie ok 40zł za 5L. Jak czytam niektóre wpisy na forach internetowych to zaczynam sie zastanawiać czy faktycznie płyn za 100zl za 5L jest dużo lepszy niż te tańsze, Ty Jako mechanik pewnie widziałeś przy wymianie rozrządu jak wygląda pompa wody którą sam zakładałeś klientowi 5lat wcześniej i zalałeś układ tanim płynem chłodzącym. Czy faktycznie jest taka różnica ze na tanim płynie pompa w korozji, a po tym z inteligentnymi molekułami jak nówka sztuka z fabryki?;)
Do tej pory myślałem że jak wymagany jest OAT to leje jakiś tani i jest ok i nie ma znaczenia jaki samochód, jak wymagany IAT to leje G11 4max z ic i już.
A w internetach piszą że jak tani to już koniec świata, samochód sie zjebie i kaplica. Jak to wygląda od strony osoby która już nie jedno widziała na oczy?
 
Kulery z K2 mogą być, mam przetestowane na setkach aut przez naście lat. Grunt, to co jakiś czas wymieniać, a nie trzymać płynu po 6-8 lat. Korozji już sporo widziałem, były też takie silniki (zalany płyn G12, czyli OAT z 5 letnim okresem przydatności), w których właściciel jeździł od poprzedniej wymiany rozrządu np 6 lat, po czym ja żeby wymontować pompę wody musiałem użyć 1,5 kg młotka i długiego przecinaka. Po kilku minutach prania w taką pompę pękała jej obudowa i ukazywał się wirnik zarośnięty, niczym śruba okrętu leżącego na dnie Bałtyku o czasów II Wojny Św.
Z tanich płynów mogę szczerze polecić Kulera, w swoim aucie kiedyś wymieniłem na taki i była rewizja termostatu po 3 latach. Czyściutko w środku.
 
Wie ktoś może czy w PL można dostać płyn P-HOAT taki typowy do japończyka praktycznie wykonanych w 100% z stopów aluminiowych?

Glysantin sugeruje G30 czyli typowy G12, ale tu jest kwas 2-EHA, brak fosforu. W takim Zerex Asian jest wyraźnie napisane "phosphated organic acid additive technology; contains no silicates, borates, 2- ethylhexanoic acid (2-EHA), amines or nitrites"

Porównując parametry testowe: G30 - korozja aluminium +4.0/3,3 mg (przybranie na wadze), pompa wody 9/10 (10 bez erozji) a Zerex Asian - korozja aluminium - 0/1 mg, pompa wody 10/10 (10 bez erozji).
Niestety Zerex Asian nie osiągalny u nas, w USA tani. Wydaje mi się że płyny oem typu Honda/Toyota/Nissan też przeszły na OAT, bo np. nie ma już płynu Honda Type 2....
 
Last edited:
Sprawdź Bizol Asia lub Ravenol HJC z tego co pamiętam do mojego Nissana pasowały tylko te dwa.
 
Wie ktoś może czy w PL można dostać płyn P-HOAT taki typowy do japończyka praktycznie wykonanych w 100% z stopów aluminiowych?

Glysantin sugeruje G30 czyli typowy G12, ale tu jest kwas 2-EHA, brak fosforu. W takim Zerex Asian jest wyraźnie napisane "phosphated organic acid additive technology; contains no silicates, borates, 2- ethylhexanoic acid (2-EHA), amines or nitrites"

Porównując parametry testowe: G30 - korozja aluminium +4.0/3,3 mg (przybranie na wadze), pompa wody 9/10 (10 bez erozji) a Zerex Asian - korozja aluminium - 0/1 mg, pompa wody 10/10 (10 bez erozji).
Niestety Zerex Asian nie osiągalny u nas, w USA tani. Wydaje mi się że płyny oem typu Honda/Toyota/Nissan też przeszły na OAT, bo np. nie ma już płynu Honda Type 2....
Jeśli chodzi o Hondę to ja zalałem ten Ravenol HTC, spełnia normę HONDA OL999-9011 (type 2), HJC mam zalany w Hyundai I30.
1639135750639.png
 
Last edited:
Prestone robi fajny płyn do Azjatów,ale u nas nie do dostania.

1639138611596.png
 
No faktycznie Ravenol HJC i Bizol Asia jedyne osiągalne płyny z japońską formułą.

Jeszcze większe są jaja z wiecznymi płynami VW, przez lata był G12 OAT, 2006-2008 zmienili na G12++ Si-OAT następnie w 2012 na G13 Si-OAT z 20% gliceryną, potem koło 2013r wrzucili woreczki z silikatem do zbiorniczka (czyli ten G13 okazał się nie taki trwały?), po paru latach woreczki się rozpadały i blokowały nagrzewnicę na amen, wiec znowu wsadzili zwykłe zbiorniczki i wymyślili G12 evo PSi-OAT, ciekawe jak bardzo ten płyn okaże się wieczny. Najlepsze jest to, że na butelce oem jest data ważności, a po wlaniu robi się wieczny.
 
Last edited:
Mam w Mazdzie Ravenola HJC 😄
 
@Sebastian_M26 Ja to chyba wyleję ten G13 i wleję zwykłe G12. Jak zmieniałem rozrząd to wlałem G13 bo ta gliceryna, "nowa technologia" itp. itd. a potem się dowiedziałem o cudach z woreczkami, którego u siebie nie stosowałem i teraz cholera wie czy tam po tych kilku latach nie zacznie się odkładać kamień i rdza. Chyba bezpiecznie będzie się go pozbyć, solidnie przepłukać i powrócić do G12...
 
@STREAM-HD
Na zbiorniku wyrównawczym płynu chłodniczego powinieneś mieć napis jakiej klasy płynu należy użyć. Najpewniej będzie to G12. Czyli optymalnym wyjściem będzie zastosowanie płynu w klasie G12 lub G12+, przy czym tych drugich jest większy wybór.
Najlepiej przepłukać układ chłodzący.
 
Wlej G40 Glysantin. Gryzłem testy G12 G12++ G13 G12 evo. Najlepiej jest przetestowane G40 czyli G12++, na różne stopy amelinium i jego spawy, 2-3mg korozji, podczas gdy G12 evo (G65) ma tylko zapis <10mg. Oczywiście trwałość do 5 lat.
 
Witam panowie stoje przed wyborem do mojego auta płynu chłodniczego... obecnie jest jakiś różowy a że to VW to sam już nie wiem co mam wybrać a więc VW Golf V 1.6 MPI BSE 2007 jaki tam kupić płyn ? niby pisze g12 ale z biegiem czasu VW zmieniał zdanie itp i jakiej firmy....
 
G12++ chyba najlepiej zbadany na stopy metali płyn, minus oznacza przyrost wagi test GLYSANTIN !!!

G12++.jpg

Post automatically merged:

G12evo nie wydaje się być zły... oczywiście GLYSTANTIN !!!
G12evo1.jpg
G12 evo2.jpg
 
Last edited:
Back
Top