• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Pierwsza wymiana oleju przy jakim przebiegu

W mojej Hondzie którą dobija do 700 000 km i mam ja od nowosci pierwsza wymiana oleju w ASO była zgodnie z ich wytycznymi czyli po 20 000 km i jakos brak wymiany wczesniej nie skrocil zycia tego silnika
 
wymieniajac olej po np. 1000 km
Przede wszystkim po takim dystansie zaburzasz cykl "docierania", czy "układania się " silnika, który został przewidziany przez producenta.
Dyskutujemy o silnikach i częściach, które są produkowane na skalę masową, więc te wszystkie procesy są przebadane i ustandaryzowane.
Wbrew powszechnie panującej opini, masówka produkcyjna jest najlepszym wyrobem w ogóle.
Wynika to z dążenia do maksymalnej możliwej powtarzalności.
 
@poziom1989 źródło? A może być instrukcja/karta gwarancyjna? Przecież powinniśmy się trzymać instrukcji przy obsłudze olejowej.
Domyślam się że inżynierowie którzy chyba mieli jakiś wpływ na ustalanie interwałów, mają jakieś pojęcie jaki silnik skonstruowali.
 

Attachments

  • IMG_20230512_135735548.jpg
    IMG_20230512_135735548.jpg
    3,2 MB · Odwiedzin: 149
@wjarzab, tylko Suzuki teraz stosuje takie wymiany.
Dla przykładu, jak przyjechałem do Opla po 3700 km, sprzedawca mówił mi, żeby nie wymieniać, bo za wcześnie.
 
@SACZI
czyli mamy 4 opcje
1 - Suzuki robi ujowe silniki i ta wymiana jest potrzebna bo jest pełno syfu w oleju
2 - Suzuki robi dobre silniki, a inżynierowie się zapomnieli i nie zmienili interwałów
3 - Suzuki robi dobre silniki i ma w du.ie ekooszołomów i mimo wszystko zaleca wymiane po 1kkm
4 - Suzuki ma układ z Eneosem na dodatkowe hektolitry oleju (bo za usługę kasy nie biorą)

Ja w Vivaro normalnie zrobiłem wymiane po 1kkm (w serwisie), ale to było 10 lat temu
 
Suzuki robi dobre silniki i ma w du.ie ekooszołomów i mimo wszystko zaleca wymiane po 1kkm
Akurat mogliby cokolwiek sprzedać w Europie...
Poza tym Suzuki kupuję (na pewno kupowało) silniki od europejskich producentów, więc takich wspaniałych silników nie robią...
 
@SACZI Wedle mojej wiedzy, wzzystkie benzyniaki Suzuki są ich. Kupowali dizle: 1.3 i 1.6 od Fiata, 1.9 od Renaulta i 2.0 od Peugeota a wcześniej od Mazdy.

Taka ciekawostka. Suzuki Swace, które jest przebrandowanaą Toyotą Corolla też ma pierwszą wymiane oleju po 1kkm.

Aleśmy offtop zrobili w watku kolegi z Mazdy ;)
 
Jesteś człowiekiem bardzo dużej wiary w koncerny które maksymalizują zyski i oszczędzają na wszystkim, widziałem na własne oczy ciężarówki które po kilkuset km przebiegu wyświetlały komunikat niskiego ciśnienia oleju. Przy takich akcjach miska w dół i weryfikacja, zazwyczaj drobinki metalu zapychały zawór regulacji ciśnienia oleju. W oficjalnym komunikacie marki jako powód widniało -
" Zanieczyszczenie oleju we wczesnej fazie docierania silnika".
Na forum jest analiza z Renówki którą ujeżdżam do dziś. Wprawdzie to drugi olej wymieniany co 100kkm przebiegu. Ale chyba metalu za wiele tam nie ma. Może trochę miedzi. Osobiście nie znam przypadku aby ktoś miał taki problem jak opisujesz ale, a w serwie nie pracuję.
Kto chce niech wymienia kto nie chce niech nie wymienia. Każdy jak widać ma swoje argumenty.

Scania np ma obowiązkowy pierwszy przegląd po 15kkm ale bez wymiany oleju. Ot taka ciekawostka.
 
Last edited:
@soszo Z tego co kojarzę jeździsz starszą gamą T, a problem dotyczy Range T EVO ( najnowsza wersja z lampami ledowymi ). Silniki DE oraz TurboCompound, to tam występuje ten magiczny zawór OCV, który się zapycha opiłkami i spada ciśnienie oleju bo pompa olejowa jest o zmiennym wydatku, w starszej wersji "tetki" występuje standardowa pompa oleju. Analogicznie jest w Volvo, tylko tam te silniki występowały już sporo wcześniej. Temat jest świeży, ciągle odnośnie tego dostajemy nowe biuletyny techniczne.
Chętnie wstawiłbym tu biuletyn serwisowy dla "niedowiarków", ale niestety nie mogę ;)

Kto chce niech wymienia kto nie chce niech nie wymienia. Każdy jak widać ma swoje argumenty.
Tu masz rację każdy robi to co uważa za stosowne.

P.S Zajrzałem do twojej analizy z "tetki" - "Maxima CRX Eco 10W30 to olej serwisowy Renault Trucks produkowany przez Total."
No właśnie nie koniecznie, obecnie zależy od dostawy, wygrywa tańszy dostawca, zazwyczaj przyjeżdza dostawa z Shella, czasami Chevron widywałem też Mobila.
 
Last edited:
Ale suzuki ma pierwszą wymianę oleju po 1tyś km, czy pierwszy przegląd ? bo przegląd nie musi się równać wymianie oleju. Nie pamiętam przy którym samochodzie też miałem pierwszy przegląd przy 1tyś km, ale wcale nie wyło w jego zakresie wymiany oleju.
 
Ale suzuki ma pierwszą wymianę oleju po 1tyś km, czy pierwszy przegląd ? bo przegląd nie musi się równać wymianie oleju. Nie pamiętam przy którym samochodzie też miałem pierwszy przegląd przy 1tyś km, ale wcale nie wyło w jego zakresie wymiany oleju.
Wymianę oleju
 

Attachments

  • Screenshot_20230513-090423.png
    Screenshot_20230513-090423.png
    219,4 KB · Odwiedzin: 113
Wszystkie fabryki silników w Polsce, czyli i tej marki założonej przez Hitlera, i potentata dolnośląskiego i te z okolic produkcji malucha obciążają silnik na hamowni na specjalnym oleju, który potem wymieniają dla użytkownika końcowego.
Na germańskim oilclubie jest badanie Civica Type R na fabrycznym oleju po 10 000 - ja tam żadnych śladów nawet docierania nie widzę (a to turbo 320KM):
1683968915605.png
 
W tym materiale zastosowano delikatnie wyższą lepkość jako drugi olej, ale pakiet ten sam, więc raczej nie powinno to mieć wpływu na wynik. Choć lepiej gdyby zastosował taki sam olej, aby wynik analizy porównawczej był bardziej wiarygodny, ale to taki mały szczegół.

Fabryczne docieranie to tylko wstępne docieranie, a to nie to samo, co silnik w pełni dotarty i ułożony. Zresztą jest to pojęcie bardzo płynne, ponieważ zależy od kilku czynników, m.in. od tego jak przebiega proces docierania, w jakich warunkach, na jakim oleju oraz jak dobrze/dokładnie spasowany był silnik.
Silnik po remoncie może docierać się "inaczej" niż fabrycznie nowy, czy budowany pod większą moc.
Stosowanie olejów do docierania opartych na dużych ilościach zddp też generuje inne ilości pierwiastków metalicznych w UOA

Zresztą w wklejce z analizy z postu powyżej, również widać, że silnik mógł być jeszcze na dotarciu, ale nic nie wiadomo o warunkach w jakich był używany więc ciężko to ocenić.
 
Fabryczne docieranie to tylko wstępne docieranie, a to nie to samo, co silnik w pełni dotarty i ułożony
Nie do końca, ponieważ:
- przy pasowaniu na 2 setki po prostu nie może być materiału do starcia w procesie docierania, bo już by się zatarł silnik
- na cylindrach jest plateau honing, czyli wierzchołki rysek są stępione, aby zmniejszyć tarcie i chronić powłoki na płaszczach tłoka - zatem praktycznie pierścienie i cylindry już się nie docierają
 
W Reni mam dopiero 61kkm na fabrycznym oleju. Jeszcze ze 3 miesiące i zrobię UOA.
 
100001 czy 100100km mam ustawione na kompie.

Edit - nie trafiłem jest 100010km😉
 
Last edited:
producenci aut zalewają olej bliżej minimum żeby przy tysiącach egzemplarzy wygenerować oszczędności na premię dla dyrektora, prezesa itd. i mam uwierzyć że ci sami producenci wymieniają olej jeszcze w fabryce po "wstępnym dotarciu", naprawdę ???

filmików na yt z pierwszej wymiany oleju po 2,3,5 tysiącach jest multum, ilość zabrudzeń, resztek z obróbki zawsze od groma więc...
 
Więc nie wierz 😁

Przy okazji nie wierz też we wszystko co zobaczysz w internecie.
 
Back
Top