• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Prośba o pomoc w doborze oleju - Peugeot 206 1.4 (TU3 JP)

Frogozord

Użytkownik
Samochód
Ford Galaxy (WA6) 1.6 EcoBoost 160 KM
Marka samochodu
Peugeot 206
Budżet/ile litrów
150 zł/4 litry, chętnie taniej
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
1.4 TU3 JP, obecnie bez katalizatora, ale będę pytać o montaż uniwersalnego
Data produkcji
2000
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
Nie wiadomo - samochód dopiero co kupiony
Jakiego oleju wymaga instrukcja
API SH/SJ, lepkości od 0W30 do 15W50 zależnie od regionu Europy. Przy proponowanych 5W30 jest gwiazdka z adnotacją: "Olej Economie d'Energie może być stosowany jedynie w silnikach dla niego przeznaczonych (od modelu roku 2000)" - no ale chyba spoko, skoro samochód jest z 2000 r.
Jaki olej masz obecnie
10W40, chyba Total
Cześć! Wczoraj kupiliśmy dla teściowej Peugeota 206 z benzynowym, 75-konnym silnikiem 1.4. To prosta jak budowa cepa jednostka serii TU. Samochód będzie kręcił się głównie po mieście i okolicach (robienie zakupów itd.), plus od czasu do czasu (raz-dwa na tydzień-dwa) krótka trasa (ok. 30 km). Do samochodu mam oryginalną instrukcję obsługi, która dopuszcza nawet lepkość 0W30 i właśnie o takiej myślę ze względu na głównie miejską eksploatację - jest sens czy nie? Auto było tanie i nie jest jakąś perełką, więc nie szukam czegoś w rodzaju Amsoila SS - po prostu czegoś w możliwie niskiej cenie, ale jak najlepiej dopasowanego do tego silnika i sposobu eksploatacji. Będzie robiona płukanka OilSynem Power Flush, bo po 23 latach pewnie jest co płukać.

Zgodnie z danymi z instrukcji, układ mieści 3/3,25 litra, więc chciałbym kupić 4. Wstępnie myślałem o jednej z najtańszych opcji 0W30, czyli Specol Spec Gold Synthetic, ewentualnie o wersji 0W40. Ale może lepiej pójść w 5W30 lub 5W40? Przy ostatniej wymianie jakiś barbarzyńca zalał 10W40.

Z góry dziękuję.
 
Uniwersalnego katalizatora nie zamontujesz, dlatego że w tym aucie jes on zaraz za kolektorem wydechowym przykręcony bezpośrednio do niego.
Do 2001 kat był w innym miejscu. Numer części 99.100, POLMOstrów.
 
Dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Chyba większość osób poleciło oleje o lepkości letniej 40 więc chyba w taką pójdę, ale przyznam, że zdziwiliście mnie nieco, że przy takim użytkowaniu prawie nikt słowem nie wspomniał o 0W - czy mogę z ciekawości spytać, dlaczego? Jest to dla mnie tym bardziej intrygujące, że dla Mondeo 2.0 o trochę podobnym profilu użytkowania (fakt, że auto nowsze, bo z 2011) polecono mi tu właśnie 0W30 zamiast zalecanego przez instrukcję 5W30, więc teraz usiłuję to zrozumieć. :D Przy ryzyku częstego niedogrzewania silnika 0W nie spełni lepiej swojej funkcji?
 
W Mondeo potrzebowałeś lekkobieżnego oleju A5/B5 (0/5w30). Tutaj w 206-tce masz starszą i prostą konstrukcję. 5w40 A3/B4 jest też tańszą opcją i o taką Ci chodziło :)
 
Jeśli chciałbyś jednak pójść np. w 0w30, to jest ciekawy, dość "tłusty" olej A3/B4 o tej lepkości, którego powinieneś dostać do 150 zł. Elf Evolution 900 FT
 
W naszym Peciku 206, 1.4 TU3A, 2006 przez dziesięć lat i ponad 100tyś. km, zamiennie stosowaliśmy Elf Evo 900NF lub Total Quartz 9000, 5W40. Wymiana co 8-12000km, bez płukanek. 45% gierkówka, 45% drogi gminne, 10% miasto powiatowe. Styl jazdy raczej spokojny, ale w razie potrzeby, było do odcinki. Filtry oleju zawsze Purflux. Silnik czysty i zdrowy, nie bierze oleju. Aktualny stan licznika 224tyś. km.
 
Ja bym lał
Shell helix ultra 5w30
Shell helix ultra 5w40
Totalna 5w40
Lotosa 5w40

Jak auto na krótkie dystansu i pod nogą emeryta to stawiał bym jednak na 5w30 A3
Tych z kolei nie ma dużego wyboru (acea A3 powoli odchodzi w zapomnienie na rzecz nowocześniejszych norm) w dobrej cenie masz tak naprawdę tylko Shell helix ultra z nowoczesnymi normami i na bazie GTL.
Jak cena ma być niższa to bierz totala 5w40 lub lotosa 5w40 (ten drugi najlepiej cenowo wychodzi w Selgros podczas promocji 4+1L)
 
Poszperałem, pomyślałem i zamówiłem Shell Helix Ultra 5W40 A3/B4. Już miałem brać Elf Evolution 900 NF 5W40, ale mam taką przypadłość że gdy widzę wyższą klasę jakości według klasyfikacji API to mnie kusi żeby wybrać to coś "lepszego". :/ :p (Elf ma API SL, Shell - API SN/SN Plus).
 
Last edited:
Back
Top