Mała próbka dla Oleju S1. Olej generalnie składa się z trzech składników. Dodatków oraz bazy olejowej, która jest mieszaniną dwóch olejów, jednego rzadkiego (Dfast, szybka dyfuzja) oraz oleju gęstego (Dslow, wolna dyfuzja). Niektóre oleje dodatków w ogóle nie mają (GM, Millers i chyba Ford). Bardzo ciekawie wypada porównanie olejów zdegradowanych. Mianowicie widać wyraźnie, że baza olejowa staje się coraz rzadsza tzn. po przepracowaniu 1000 i więcej km, wsp. dyfuzji wyraźnie rośnie (a lepkości maleje). Wg moich szacunków olej 5W50 po 6 tys km spełnia klasę coś pomiędzy 5W40, a 5W50. Bodajże Amsoil po 1000 km również zrobić się o jakieś 10% rzadszy i pewnie jest mu bliżej do 5W20. Trochę obrazków. Naprawdę mam tego sporo. Analizę FT-IR zostawię na później.
Dopiero jak zaczniemy porównywać te dane z innymi olejami to okaże się, że niektóre w zasadzie się od siebie nie różnią, poza procentową zawartością detergentów. Do porównania muszę wziąć jeszcze oleje 5W40 i 15W40. Dodam, że ten 5W50 ma inną bazę olejową niż 5W30, podobny sygnał NMR ale zupełnie inne bazowe wsp. dyfuzji. Nie wiem ile mi wyjdzie stron z tych 8 próbek, pewnie ze 100. Muszę się skupić na tym czy chcemy porównywać skład chemiczny i lepkość czy też patrzeć jak te oleje się degradują z czasem. W planach reologia.
Post automatically merged:
Dopiero jak zaczniemy porównywać te dane z innymi olejami to okaże się, że niektóre w zasadzie się od siebie nie różnią, poza procentową zawartością detergentów. Do porównania muszę wziąć jeszcze oleje 5W40 i 15W40. Dodam, że ten 5W50 ma inną bazę olejową niż 5W30, podobny sygnał NMR ale zupełnie inne bazowe wsp. dyfuzji. Nie wiem ile mi wyjdzie stron z tych 8 próbek, pewnie ze 100. Muszę się skupić na tym czy chcemy porównywać skład chemiczny i lepkość czy też patrzeć jak te oleje się degradują z czasem. W planach reologia.
Attachments
Last edited: