• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Prostowniki .. Jakie polecacie ? Jakie odradzacie :)

  • Thread starter Deleted member 2321
  • Start date
Dlatego zwykły prostownik najlepszy. Zawsze doładuje do końca. Akumulatory AGM też można transformatorowym prostownikiem ładować tylko trzeba kontrolować napięcie ładowania żeby nie było powyżej 15V bo można go uszkodzić .
Albo zasilacz laboratoryjny. Ma regulację prądu i napięcia. Ustawiasz np 14.2 V i po sprawie. Prąd także dowolnie ustawiasz. Metoda jednak dla cierpliwych - zasilacz to nie ładowarka, więc Ty wszystko kontrolujesz.
Post automatically merged:

@ozzy1979 czy mógłbyś opisać swój przykład w szczegółach - jaki aku, jakim sprzętem i wartościami prądu i napięcia?
Tu nie ma co opisywać, bo każdy przykład jest inny. Robisz dokładnie zgodnie z opisem. Ja to robiłem na jakimś chinolu 64 Ah. Ma 2 lata. Zwykły, obsługowy (z korkami) za 230 pln. Zasilacz laboratoryjny 15V/3A (na obciążeniu do 400 mA daje 15,6V). Podobnie pomogłem motocyklowemu - 14,4 Ah, też najtańszy chinol za 64 pln. Ten ma 3 lata. Tak samo postawiony na nogi, choć był w lepszej kondycji.
 
Last edited:
Ja tam użyłem ostatnio mojego cteka mxs 5.0 A czy zrobił gęstość to nie mam pojęcia akumulator bez dostępu do elektrolitu. Aku już był słaby oko czarne napięcie 12.3 przy -8 ledwo kręcił , a teraz kręci jak oszalały, Ładowany zwykły tryb + recond akumulator yausa 60ah przy okazji klemy potraktowane papierem i słupki ,pewnie mnie tu zjadą że nie można :)
 
Pomocnik ładowacza.
DC580.jpg

Ponieważ stosując prostowniki itp. bardzo mi brakowało chociażby minimalnego wpływu na proces ładowania, sprawiłem sobie małego chińskiego pomocnika. Wcześniej z ciekawości testowałem jakąś przetworniczkę step-up chyba i to mnie natchnęło, żeby poszukać czegoś bardziej all-in-one.
Do ładowania zasadniczego używam seny 12A, a jak potrzebuję posterować procesem w końcówce - wysycanie/float między senę a akumulator wpinam DC580.
Sama Sena z wykonu wybitnie chińska, o czym już wspominałem ale przy 12V, 6 z groszem A dała. (na przewodach chyba ze 30C było ...)
sena 12A at 12V.jpg
DC580 teoretycznie powinno wytrzymać 4A ale nie próbuję nawet tego sprawdzać.
Jego mankamentem jest, że w okolicy 1A wariuje - prąd zaczyna skakać 0,8-1,5A (poniżej stabilnego 0,9A i powyżej stabilnego 1A działa ok).
Z takich najprostszych spraw da się tym ograniczyć V/A, ustawić czas działania, napięcie wyłączenia.
Zwykle używam do podbicia napięcia powyżej 16,2V oraz ograniczenia do np. ~13,5V na koniec ładowania.

Tym czasem mój moll, 1,26 g/cm3 max ...
 
Siemka Panowie 😉 pytanko do Was musiałem zabrać się za ładowanie akumulatora z wiadomych powodów ... Pytanie do Was jak to ma dokładnie wyglądać. Chciałem wyciągnąć Aku ale nie mogłem odkręcić mocowania które go trzyma 🙈 i zrezygnowałem odpiąlem klemy i podłączyłem Eltrafa 15A ustawiłem pokrętłem 8A do ładowania gdyż aku jest 80 ah. Po jakiś 3 godz ładowania napięcie mam 15.8 V i rośnie a natężenie spada i jest w granicach 3A. Pytanie czy pilnować do napięcia 16.2 V i odłączyć go czy pokrętłem zejść pozycję w dół żeby nie przekroczyć tych 16.2 V ???
 
Nic nie kręć. Natężenie będzie spadać a napięcie rosnąć. Kontroluj temperaturę i ładuj.
 
Ok a ile go trzymać jeśli osiągnie te 16.2 V ???
Post automatically merged:

Obecnie jest tak.Ile go tak potrzymać ?
Post automatically merged:

Na dotyk sprawdzałem Aku to nie jest ciepły
 

Attachments

  • IMG_20211227_193018.jpg
    IMG_20211227_193018.jpg
    1,6 MB · Odwiedzin: 160
Last edited:
Ciężko jednoznacznie określić do kiedy. Jak akumulator przyjmuje prąd i nić sie nie dzieje to można czekać do 1A
Jak ładujesz na zewnątrz to i 16.5 może być mało.
 
Niby powinno się odłączyć po 2h jak nie zmienia się prąd ładowania.

Niektórzy twierdzą że trzeba trzymać 8h od 16.2v
 
W garażu mam ok5 stopni. Ładuje akumulator u 16.2V to mi rano przekroczył ale pobiera jeszcze 2.5A więć trzymam do jutra rana.
 
W garażu mam ok5 stopni. Ładuje akumulator u 16.2V to mi rano przekroczył ale pobiera jeszcze 2.5A więć trzymam do jutra rana.
Maksymalny prąd wysycania dla 80Ah to 4A, więc te 2.5A jest idealnie.
 
Ja ładuje 55Ah
Ale 2h temu sąsiad przyniósł 70Ah i go dałem pod Foxure. Jeden tryb motocyklowy potem tryb normalny a na koniec repair
 
Ok a ile go trzymać jeśli osiągnie te 16.2 V ???
Post automatically merged:

Obecnie jest tak.Ile go tak potrzymać ?
Post automatically merged:

Na dotyk sprawdzałem Aku to nie jest ciepły
Jeżeli zmiany prądu ładowania nie przekraczają 0,1A w trzech kolejnych pomiarach robionych co godzina, to akumulator jest naładowany.
I taka mała uwaga że16,2V przy tych temperaturach zewnętrznych to nie to samo co 16,2V w temperaturze pokojowej, więc spokojnie możesz potrzymać nawet do 17V :). Ale najważniejsze jest to co napisałem wcześniej. Należy wracać uwagę na prąd ładowania.
Post automatically merged:

Maksymalny prąd wysycania dla 80Ah to 4A, więc te 2.5A jest idealnie.
Prąd wysycania wg podręczników wynosi od 2% do 5% pojemności akumulatora. Przy 80 Ah to daje od 1,6 do 4A. Przyjmuje się że kompromisem jest 3%C czyli 2,4A. Generalnie im mniejszy prąd wysycania tym lepiej dla akumulatora, tylko pytaniem jest czy jest czas aby tyle czekać, bo wysycenie będzie trwać dłużej.
 
Last edited:
Moje 74Ah 3.8A zbyt mocno gotowało.
 
michalm83 umyj porządne akumulator. Czysta obudowa to podstawa. Jeśli jest zanieczyszczona występują mikro zawarcia co nie jest korzystne dla jego kondycji. Dla posiadaczy Akumulatorów firmy Zap które są określone przez producenta jako bezobsługowe mam dobrą wiadomość. Zajrzałem dzisiaj do swojego 6 - letniego Zapa Silvera i odkryłem że zaślepki są tak naprawdę korkami. Można śmiało uzupełniać poziom elektrolitu 🙂. Co ciekawe po sześciu latach i kilkunastu ładowniach w międzyczasie w akumulatorze nie trzeba było uzupełniać poziomu elektrolitu.
 

Attachments

  • IMG_20211229_094701_834.jpg
    IMG_20211229_094701_834.jpg
    2,9 MB · Odwiedzin: 173
O @michalm83 możesz dołączyć do strategów IUI ;). Faktycznie przydałoby się go przetrzeć.
Co to za bateria, że potrzebuje takiego traktowania?
 
Dzięki Panowie za wskazówki co do ładowania o które pytałem zrobiłem tylko obniżenie kiedy już szedłem spać czyli pokrętło na eltrafie zmniejszyłem do poziomu 16.2 V/1.5 A bo było 16.5 V/2.5 A i miałem obawy czy do rana bez kontroli będzie ok. Rano parametry ładowania stały na poziomie 16.3V/1.4 A. I dziś po 24 h od ładowania miernik napięcia wskazał 12.90 V. Także Aku chyba naładowany jak strzelba😃
 
Back
Top