• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Różnice w spalaniu auta na oleju 5W30 a 5W40?

Niezauważalne.
Normy mówią, że olej ma zapewnić "oszczędność" w zużyciu paliwa minimum 2%.
Mowa o normie Dexos1 gen2 5w30,ale porównując to do oleju referencyjnego 15w40.
 
Niektórzy producenci np. Shell deklarują niższe zużycie paliwa ale jeśli dobrze pamiętam, to dla lepkości 0W40 i to w odniesieniu do konkretnej normy, a nie innych olejów o tej samej lepkości. Generalnie różnica może być między olejem 0W20, a 5W50 na tyle widoczna, że będzie powtarzalna i dzięki temu możliwa do uchwycenia ale nie gdy lepkość w temperaturze roboczej różni się o 2-3cSt, a taka to różnica między 5W30, a 5W40. Przy dużych różnicach w lepkości jak wyżej, to może się to przekładać na tempo osiągania optymalnej temperatury roboczej przez olej i przy eksploatacji na krótkich odcinkach może mieć to jakiś tam wpływ na ekonomikę paliwową ale nie przy tak małych różnicach. Większe zasługi w oszczędzaniu paliwa będzie mieć obecność dodatków sprzyjających mniejszym oporom, jak molibden czy bor, niż sama lepkość.
 
Ja mam u siebie zalanego Millersa EE Longlife 5W40 z nanocząsteczkami i teraz będe zmieniał na Millersa EE Longlife 5W30 z nanocząsteczkami. W sumie tak z ciekawości pytam czy można będzie zauważyć jakieś rożnice w spalaniu benzyny :) Wiem ,że napewno troszkę szybciej będzie się nagrzewał i zimą jest troche lżejszy na silnika :)
 
Jeśli silnik ma ponad 200 tys km nalotu nie radzę zmniejszać lepkości .
Ja tak zrobiłem i na ekstremalnie gorącej autostradzie się zatarł , choć to nie było bezpośrednią przyczyną się dopomogło/przyśpieszyło.


Jeździłem na Milleres EE nano 5w40 i chciałem coś udowodnić sceptykom , wlałem 5w30 GM dexos 2 i przy 10 tys od wymiany silnik padł , a odrazu na oleju GM pracował jakby wiadro gwoździ się tłukło , na Milleresie była cisza i świetnie się kręcił.
Nie ej ci obniży spalanie a twój styl jazdy.
Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
 
Last edited by a moderator:
Pytasz bo szukasz oszczędności?
 
Nie,tak z ciekawości jakie macie doświadczenia w tej kwestii :) Oczywiście nie jeżdzę na interwałach longlife tylko normalnych rok/10-12 tys max
 
Wiem ,że napewno troszkę szybciej będzie się nagrzewał i zimą jest troche lżejszy na silnika
Ani jednego, ani drugie. Różnicy w spalaniu też nie zauważysz.
 
Jeśli silnik ma ponad 200 tys km nalotu nie radzę zmniejszać lepkości .
Ja tak zrobiłem i na ekstremalnie gorącej autostradzie się zatarł , choć to nie było bezpośrednią przyczyną się dopomogło/przyśpieszyło.

Jeździłem na Milleres EE nano 5w40 i chciałem coś udowodnić sceptykom , wlałem 5w30 GM dexos 2 i przy 10 tys od wymiany silnik padł , a odrazu na oleju GM pracował jakby wiadro gwoździ się tłukło , na Milleresie była cisza i świetnie się kręcił.
Nie ej ci obniży spalanie a twój styl jazdy.
Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
Autko kupiłem jak miało 100tys przebiegu teraz mam prawie 110 tys i wczesniej był olej 5w30 zalany :)
 
@Bodex bez urazy ale piszesz farmazony z tym przechodzeniem na mniejszą lepkość. Z 11 czy 12 lat wstecz przechodziłem z 15w40 na 10w40 i to bez płukanki. Jak bym wtedy wiedział tyle co teraz to bym zszedł na 5w40. Auto miało licznikowo 360kkm i nic się nie stało. Interwał olejowy stosowałem 15kkm. Pobór 0.5 L.
 
kiedyś w aucie fabryczne był 10W40 i 15W40. i był uzywany tez 5W40 i zimą odpalał ale przy 0W40 prawie przy 0 stopni nie mógł odpalić mimo nowy akumulator Moll. Najlepiej pdpalił przy minuś 30 stopni na valvoline durablend(czarna butelka).
 
Dawno temu, w latach 2008-2013 miałem Fiata z silnikiem 1.6 16V, najpierw jeżdżony na Selenia 20K, potem ja lałem tylko Shell 10w40, który miał KV40-92 cSt, KV100-14,1 cSt. W pewnym momencie zimą, gdzie temperatury na dworze przez kilka dni utrzymywały się na poziomie -15 st zmieniłem olej na Shell HU 5w40, który miał w tamtej formulacji KV40-81 cSt, KV100-13,4 cSt. Po zmianie różnica kolosalna przy porannym rozruchu, trzeba by być głuchym, żeby nie usłyszeć różnicy w kręceniu rozrusznikiem.
Pomiędzy 5w30, a 5w40 różnice mogą być mniej zauważalne, wszystko zależy od konkretnych olejów, nie tylko lepkość odgrywa tu rolę. To tak w kwestii dużych mrozów i oporów wewnętrznych silnika. Przy spalaniu wielkiej różnicy nie ma, jest w zasadzie niezauważalna, bo na jednym baku wystarczy kilka razy więcej wyprzedzić auto i już po oszczędności.
 
Widziałem testy na mrozie na olejach rożnych lepkości i nawet pomiedzy 5W30 a 5W40 była roznica. 5w30 był bardziej płynny mimo ze też 5-tka na poczatku jak 5w40 :)
 
Tak jak @Zielony34 słusznie pisze, to że w probówce, pojemniku na mocz, czy innym słoiku olej wykazuje większą płynność nic nie wynika. Uruchamiasz silnik, który instant ma 800-900obr./min. pompa nabudowuje ciśnienie kilku barów zanim przekręcisz kluczyk do końca. Tu nie ma nawet co porównywać do kołysania naczynia z oliwą w rękach. Ja czekam, aż będą filmiki na YT porównujące tempo kapania oleju z 3 piętra, taka sama będzie ich użyteczność.
 
To może nie ma przykładzie samochodu, a motocykla. Jeżdżąc tym samym motocyklem na olejach 10W40, lub 15W50, w powtarzalnych letnich warunkach, różnice w spalaniu jak najbardziej są zauważalne i jest zachowana powtarzalność w spalaniu na poziomie 0.5-0.7l/100km.
I tak, jak sezon na 10W40 kończę że średnim spalaniem na poziomie 5.5-6l, tak na 15W50 poniżej 6l nie udało się zejść.
 
Nie porównuj śliwek do gruszek. Pytanie autora wątku dotyczyło różnicy w lepkości 5W30/5W40, stosowanej w samochodzie. Olej 15W50 ma wyższą nie tylko lepkość zimową ale też letnią. O motocyklach nie mam pojęcia i nawet nie próbuję się na ten temat wypowiadać. Wiem natomiast, że olej smaruje w nich nie tylko silnik ale też skrzynię, jest chłodzony powietrzem, a zaplanowana żywotność silnika motocyklowego jest przeciętnie dużo niższa niż samochodowego, a co za tym idzie trwałość/zużycie/charakterystyka materiałów - inna.
 
No to podaje Ci różnicę pomiędzy 40 a 50, jaka różnicę robi, czy jest to 10W czy 15W użytkując motocykl praktycznie tylko w trasie i w temp. w zasadzie tylko powyżej 20 stopni? ;)
I żeby nie było, obydwa oleje są tego samego producenta, tej samej serii produktów.
 
Back
Top