• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Różnice w spalaniu auta na oleju 5W30 a 5W40?

Fajne to forum wasze bo można pogadać i się dowiedzieć wielu rzeczy :) jak pisałem na forum VW to nikt nie odpisuje ,,wymarle forum'' :)
 
Warunki na drodze nigdy nie są powtarzalne. Jedyna opcja to sprawdzić dwa oleje w laboratorium w kontrolowanych, takich samych warunkach.

Wypływ na ekonomię ma nie tylko lepkość kinematyczna, ale też dynamiczna (HTHS) Istnieją oleje lekko bieżne, które stawiają mniejszy opór pompie oleju.

Zwróć uwagę na jeszcze jeden aspekt, XW30 i XW40 to tylko przedziały lepkości. Może się okazać, że porównujesz oleje, których różnica lepkości jest minimalna (góra przedziału 5W30 vs dolny przedział 5W40)
 

Charakterystyka:Millers 5W30​


  • SAE klasa lepkości:…5W30
  • Ciężar właściwy przy 15 C…0,856
  • Lepkość kinematyczna przy 100 C…12,4 cSt
  • Lepkość kinematyczna przy 40 C…71,9 cSt
  • Indeks lepkości…172
  • Temperatura krzepnięcia…<-30 C
  • Temperatura zapłonu…>200C
  • Lepkość na zimno przy -30 C…6,600 cP
  • TBN mg KOH/g…6,66
  • HTHS (mPA.s)…3,58
Millers 5W40

  • Ciężar właściwy przy 15 C…0,848
  • Lepkość kinematyczna przy 100 C…14,1 cSt
  • Lepkość kinematyczna przy 40 C…85,9 cSt
  • Indeks lepkości…170
  • Temperatura krzepnięcia…<-36 C
  • Temperatura zapłonu…>200 C
  • Lepkość na zimno przy -30 C…6,600 cP
  • TBN mg KOH/g…7,44
 
Przebieg miałem potwierdzony w ASO także miał 100 tys w momencie kupna :) znaczy nie był krecony licznik :) Myśle ,że jakość oleju ma duże znaczenie też w eksploatacji. Jak to mówia ,,na oleju nie warto oszczedzać'' :)
Auta flotowe, w leasingu, wynajmie, mają określone przebiegi roczne , im mniejszy tym mniejsza rata leasingu.
Przed każdym serwisem robiona jest korekta licznika i w ASO jest przebieg po korekcie. Nawet salony swoje auta" jazda próbna" tak robią. Jakie moje zdziwienie gdy na Chorwacji koło Trogiru widziałem z Polski Toyotę Rav 4 z napisem Jazda próbna .... Narobią 100 tys i więcej a ustawią sobie 25 tys i po 3 latach sprzedadzą , a kto ich sprawdzi ?
Dlatego wprowadzono spisywanie liczników przy kontroli drogowej .
Taki proceder był też w Niemczech na porządku dziennym .
Więc to że ci ASO potwierdziło to jeszcze nic nie znaczy.
Ale daj ci Boże.
W Polsce wszyscy kręcą , dlatego kupiłem nowy.

Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
 
W Polsce wszyscy kręcą , dlatego kupiłem nowy.
Który spadł z lory bo kierowca nie zmieścił się pod wiaduktem i jest szpachlowany. Kto to sprawdzał przy zakupie ;)
 
Jeśli silnik ma ponad 200 tys km nalotu nie radzę zmniejszać lepkości .
Ja tak zrobiłem i na ekstremalnie gorącej autostradzie się zatarł , choć to nie było bezpośrednią przyczyną się dopomogło/przyśpieszyło.


Jeździłem na Milleres EE nano 5w40 i chciałem coś udowodnić sceptykom , wlałem 5w30 GM dexos 2 i przy 10 tys od wymiany silnik padł , a odrazu na oleju GM pracował jakby wiadro gwoździ się tłukło , na Milleresie była cisza i świetnie się kręcił.
Nie ej ci obniży spalanie a twój styl jazdy.
Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
Insignia cdti ?
 
Temat odblokowany, możecie dyskutować dalej, ale trzymajcie się tematu. O kartach produktów, burzach w silniku czy paliwach dyskutujcie w innych tematach.
 
Warunki na drodze nigdy nie są powtarzalne. Jedyna opcja to sprawdzić dwa oleje w laboratorium w kontrolowanych, takich samych warunkach.

Wypływ na ekonomię ma nie tylko lepkość kinematyczna, ale też dynamiczna (HTHS) Istnieją oleje lekko bieżne, które stawiają mniejszy opór pompie oleju.

Zwróć uwagę na jeszcze jeden aspekt, XW30 i XW40 to tylko przedziały lepkości. Może się okazać, że porównujesz oleje, których różnica lepkości jest minimalna (góra przedziału 5W30 vs dolny przedział 5W40)
Tak, to rowniez nalezy uwzgledniac np. opory wewnetrzne. Dlatego ten temat nie ma duzego sensu.

1621232852640.png
 
Kiedys jezdzilem na oleju 5w40, pozniej przeszedlem na 5w30... i na 5w40 nigdy nie mialem az tak malego spalania jak udalo mi sie osiagnac na 5w30. Natomiast raz zalalem zima 5w50 i silnik na zimnym klepal jak oszalaly. Wedlug mnie sa roznice w spalaniu zwlaszcza na zimnym silniku, gdzie roznice w lepkości olejow sa znaczne.
 
Samochód fabrycznie nowy Mitsubishi ASX 1,6 benzyna zalany olejem Eneos 0W20 spalanie w granicach 6,2 l /100 km .Po wymianie na olej Amsoil 5W30 spalanie wzrosło do 6,8 l/100km.Samochód codziennie pokonuję tę samą trasę.
Jedyna różnica po zmianie oleju to fakt ,że na oleju Amsoil kultura pracy silnika jest idealna.Jest cicho,miękko łatwy rozruch a na oleju 0W20 silnik terkotał jak w kosiarce do trawy. W drugim samochodzie fabrycznie nowy Renault Clio IV silnik 1,2 benzyna zalany olejem ElF 5W40 spalanie w mieście w granicach 9l/100km po wymianie na olej Elf 5W30 spalanie spadło do 6,5 l/100 km
 
Odnośnie pracy silnika jak "kosiarki" pisałem tutaj. A wracając do spalania, w tym Mitsubishi jeszcze jestem w stanie uwierzyć taką różnicę, chodź na to wpływa wiele innych czynników, nie tylko olej. Lecz w tym Renault to już lekka przesada...
 
Samochód fabrycznie nowy Mitsubishi ASX 1,6 benzyna zalany olejem Eneos 0W20 spalanie w granicach 6,2 l /100 km .Po wymianie na olej Amsoil 5W30 spalanie wzrosło do 6,8 l/100km.Samochód codziennie pokonuję tę samą trasę.
Jedyna różnica po zmianie oleju to fakt ,że na oleju Amsoil kultura pracy silnika jest idealna.Jest cicho,miękko łatwy rozruch a na oleju 0W20 silnik terkotał jak w kosiarce do trawy. W drugim samochodzie fabrycznie nowy Renault Clio IV silnik 1,2 benzyna zalany olejem ElF 5W40 spalanie w mieście w granicach 9l/100km po wymianie na olej Elf 5W30 spalanie spadło do 6,5 l/100 km
Mam i miałem ten silnik w Kadjarze i Qashqaiu zalany olejem w ASO w obu 5w40 Elf/ nissan Shell i tak dużego zużycia nie miałem . Tez jeżdżą po mieście i może zima przy częstych rozruchach i dużych mrozach zapędziły się oba w okolice 9,5
Tak na codzień to 7,4-7,8 lub mniej jak trasa
 
No ja jestem ciekawy czy będzie zauważalne jakieś mniejsze spalanie jak przejdę na 5w30😉w sumie to świece zapłonowe będę zmieniał to powinno spaść spalanie ze względu na nowe świece
 
Czytałem opinie ludzi którzy po wymianie świec obserwowali spadek spalania. Bo stare świece już nie są tak wydajne. Ale zobaczę jak przetestuje na swoim aucie to dam znac
 
Last edited by a moderator:
Swiece zaplonowe moga sie przyczynic w pewnym stopniu, przede wszystkim jak traca wydajnosc. Chodzi o "plynnosc" procesu spalania. Ale to nie nasz temat.
 
Dokładnie tak, po wymianie świec auto ma prawo przez krótki czas być bardziej zrywne itd. zanim komputer sobie w starszych wozach podobiera odpowiednio parametry i wszystko wróci do normy. Jak świece są na wyczerpaniu, to silnik nie pracuje optymalnie. W niektórych samochodach podany jest też moment dokręcenia świec, co ma znaczenie dla ich pracy.
 
Back
Top