No dobrze, ale co to ma do rzeczy. Olej mniej lepki, tworzy niższe ciśnienie na obrotach jałowych. Było w zakresie przewidzianym przez producenta samochodu czy nie było? Bo nie rozumiem, co chcesz powiedzieć.
2 kwestia, jeżeli Twoje auto więcej brało, 0W40 od 5W50, to ja się pytam dlaczego, jak to się stało, przecież teoretycznie powinno być odwrotnie. Właśnie z tego powodu, że te pierścienie, m in miały mniejsze obciążenie. Dla Twojej wiadomości, bo wyciągasz źle wnioski i jeszcze sugerujesz nimi innych użytkowników - jeżeli oleju bardziej lepkiego od mniej lepkiego zużywał więcej, to nie dlatego, że się pierścienie uginał pod tym olejem i go wpuszczały do cylindra, aby się spalił, ale przez to, że taką właściwość prezentował ten konkretny olej, który w tym konkretnym silniku SAABa zastosowałeś. Jest to totalnie bez znaczenia dla zapytania osoby, która się radzi i nie, nie wszystkich olejów 5W50 będzie znikało więcej, od olejów 0W40. W przytłaczającej ilości przypadku będzie zupełnie odwrotnie. Ty trafiłeś na olej, który, albo był tak zaprojektowany i miał więcej lotnych komponentów/mniej trwałych, które po sobie pozostawiły miejsce, albo źle wykonałeś pomiar, albo więcej jeździłeś na krótkich odcinkach, albo w tym akurat wypadku, kupiłeś bardzo trwałe 0W40, które pomimo zużycia, miało bardzo nikłą odparowalność składników lotnych. Zużycie oleju w silniku, jeżeli jest w normie, zupełnie nie świadczy o niczym Jednego oleju, zużywa więcej, drugiego mniej, nadal oleje będą dobrze zaprojektowane i będą spełniały swoje funkcje. Tyle. O to mi chodziło, bo twierdzenie samo w sobie, wlewaj 0W40, bo 5W50 więcej bierze, to bzdura i sugeruje, że raczej ,zamiast brać się za odpowiedzi do zadanych pytań, powinieneś pytać - a dlaczego ja tak w tym silniku słuchajcie miałem, że tak i tak.
Pozdrawiam