• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Saab 9-5 I 2004 2.0t 136kW 400tys, LPG

TomekP

Nowy użytkownik
Samochód
Saab 9-5 I Vector kombi 2004 2.0t 136kW, LPG
Marka samochodu
Saab 9-5
Budżet/ile litrów
250PLN 4L
Styl jazdy
Silnik
2.0t 136kW
Data produkcji
2004 maj
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
Mobil 1 SAE 0w30 GM-LL-A-025
Jaki olej masz obecnie
MOTUL 8100 X-CLEAN EFE 5W30
Instalacja LPG
Obecnie zalany, pilnuję wymian co 10tys.
MOTUL 8100 X-CLEAN EFE 5W30 - 4L, pełny syntetyk, po płukaniu silnika.
Wcześniej 10W40 ELF półsyntetyk
Jedni mówią gęściej inni W40 albo mineralny
Co myślicie i jaki byłby optymalny?
 
Last edited:
Przy 400k km przebiegu to pełne prawo ma ten silnik zużywać olej. Najpewniej puszcza już turbina i ją w pierwszej kolejności należy zweryfikować. Przy stosowaniu LPG warto używać olejów do tego dedykowanych. Nie warto już tam lać jakiegoś świetnego oleju, bo to się mija z celem. Ja u siebie stosuję Motul Specific CNG/LPG 5W40, też z powodzeniem możesz go wlać, lub jeżeli jest gorzej dostępny, to jakiś inny i pilnować stanu, oraz regularnej wymiany. 10W40 też głupim pomysłem nie jest ale jakieś dobrej jakości, spełniające normy. Inne firmy, które robią oleje do LPG to Fuchs, Orlen, RevLine, Mannol jest tego sporo. Dlaczego warto, bo LPG stawia przed olejami konkretne wymagania i olej z dopasowanym składem dodatków, jest bardziej optymalnie eksploatowany.

Co do wycieków, to trzeba je usunąć i tyle. Dodatkowo sprawdź drożność odmy, bo jeżeli jest zatkana, to może właśnie ciśnienie wypychać uszczelnienia. Na razie jak nie ma spadków mocy, ciśnienie sprężania jest ok, to nic nie sugeruje, że auto nadaje się do wymiany silnika. Jeżeli mechanik stwierdził, że "coś dmucha" to w 1 kolejności sprawdź właśnie odmę.
Post automatically merged:

Skąd wziąłeś to 0W30? Z instrukcji? Dziwne. Daj sobie w tym silniku spokój z eko wynalazkami i zalej porządny 5W40. Z górnej półki na PAO masz Ravenol VST 5W40, Meguin Super Leichtlauf 5W40 czy Extreme AMG 5W40. Z dobrych i niedrogich olejów polecić mogę Eurol Super Lite 5W40 ale nasz Specol czy Lotos tez dadzą radę.
To nie jest eko wynalazek, tylko olej, który w tym silniku jest dopuszczony do użytku w 1 okresie jego użytkowania. Olej A3, nie A5, czyli HTHS powyżej 3,5.
 
Czyli silnik konstrukcji Saaba. Póki co, diagnoza którędy są ubytki i to zniwelować. Później można myśleć dalej.

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
Silnik to wspólna konstrukcja GM i Saab i jeśli dobrze pamiętam toleruje dość spory zakres klas lepkości od 0W30 do 5W40.

Po mocy wnioskuję, że @TomekP ma silnik 2.3t B235E, który dość znacznie różni się od Z20NET. 5W50 to przesada. Jeśli dużo jeździsz po mieście na krótkich odcinkach to zastosowałbym 5W30. Jeśli robisz też duży przebieg w trasie to Meguin Super Leichtlauf 5W40.
Nie, to Saabowy silnik z angielskimi korzeniami. Miałem Aero prawie cztery lata, znam ten silnik na wylot.

Nic 'cieniej' jak 0W40 nie lać. Ciekawe czy już po remoncie ten silnik.
 
@Kaban Miałem Z20NET (B207L) czyli rozwinięcie B205 i biorąc pod uwagę własne doświadczenia oraz zalecenia producenta podtrzymuję, że optymalny będzie ELF Evolution 900 FT 0W30 (lub jego odpowiednik pod marką Total).
 
Kolego @TomekP zdejmij proszę głowicę i pomierz tuleje cylindrowe oraz pierścienie, a później zdejmij miskę olejową i sprawdź stan panewek oraz czopów na wale - musimy określić zużycie jednostki aby precyzyjnie dobrać olej ( ͡° ͜ʖ ͡°)
 
@Kaban Miałem Z20NET (B207L) czyli rozwinięcie B205 i biorąc pod uwagę własne doświadczenia oraz zalecenia producenta podtrzymuję, że optymalny będzie ELF Evolution 900 FT 0W30 (lub jego odpowiednik pod marką Total).
B207 to nie jest ani trochę rozwinięcie B205. Miałem nietanie zegary w słupku i przelałem kilkanaście różnych olejów przez ten silnik. Sama przesiadka z Amsoil SS 5W50 na 0W40 dała ok 0,3bara ciśnienia na jałowych mnie co biorąc pod uwagę, że mało któy egzemplarz utrzymuje ponad 1.0 to jest ogromna wartość. 5W50 było dla niego zbyt 'ciężkie', podbierał go spore ilości. Najlepiej sprawował się na 0W40 ale ja miałem inny termostat olejowy niż ma seria.

Jeżeli obecny właściciel tego nie robił to podstawą jest sprawdzenie stanu panewek, wymiana oringów smoka. Ile tam rozrządu zostało, stan turbosprężarki. Bez takiego przeglądu szkoda kupować na ten wóz OC.
 
@Kaban Miałem Z20NET (B207L) czyli rozwinięcie B205 i biorąc pod uwagę własne doświadczenia oraz zalecenia producenta podtrzymuję, że optymalny będzie ELF Evolution 900 FT 0W30 (lub jego odpowiednik pod marką Total).
Rozwinięciem silnika mozna nazwać np M54 w stosunku do M52TU ze stajni BMW, gdzie większość części pasuje bez dorabiania pilnikiem, ale porównanie B205 od Saaba z oplowskim Z20NET, to trzeba być chyba niewidomym. Tam nic do niczego nie pasuje, silnik konstruowany zupełnie od nowa przez innego producenta.
 
Zdziwiłbyś się ile rzeczy nie pasuje między 3UZ i 1UZ, ale to wciąż jest ewolucja tego silnika. Z20NET/B207 był zbudowany wspólnie przez GM i Saab. ECU to przecież wciąż Trionic tylko nowszy.
 
@Kaban

No ale jakim cudem auto zużywało mniej bardziej lepkiego 5W50 niż mniej lepkiego 0W40 i co 0,3 na jałowych obrotach. W instrukcji serwisowej do tego silnika jest napisane jakie ma być ciśnienie, żeby panewki były smarowane właściwie. Jaki to ma sens, co piszesz, bo szczerze nie rozumiem.

Wracając do tematu:
ten silnik znosi 0W30 5W30 5W40 0W40, a olej 5W50 to też nie problem. Stara konstrukcja, luźne pasowanie silnika, turbina. Ważne to jest, że ma on już 400k, zużywa 400/1000 i ma założone LPG, a nie co jest czego roziwnięciem, ani wasze doświadczenia, bo jak to przełożyć na prawidłowy dobór.

Dodam też, że wlewanie w tym momencie do tego silnika 0W30 to już nie jest dobry pomysł, ale nie dlatego, że producent nie przewidział, ale dlatego, że zużywa olej i silnik ma już spory przebieg. Najbardziej degradujące dla silnika jest gdy olej nadmiernie się spala i miesza przy tym z paliwem. Dlatego, to jest podstawa, aby w przypadku takich leciwych konstrukcji, która już ma większe luzy pasowań jak nowa jednostka, doszczelnić możliwie komorę. Sprawdzić Turbo, usunąć wycieki. Olej 0W30 podniesie spalanie oleju prawdopodobnie, zarówno w przypadku luzu osiowego turbiny, jaki i nieszczelności pierścień cylinder. To są powody, bo silnik i pompa spokojnie utrzymuje ciśnienie na oleju 0W30 to jasne. Jak ktoś się nie zgadza, to chętnie posłucham argumentów, ale że ja miałem i jeździłem, to ludzie przecież to nie argument.
 
@feecle Ty wiesz ilu producentów aut stosuje pod maską ecu Boscha, albo Simensa? Jeśli mamy na tej podstawie porównywać silniki, to ja się chowam do jamki.
 
B207 to nie jest ani trochę rozwinięcie B205. Miałem nietanie zegary w słupku i przelałem kilkanaście różnych olejów przez ten silnik. Sama przesiadka z Amsoil SS 5W50 na 0W40 dała ok 0,3bara ciśnienia na jałowych mnie co biorąc pod uwagę, że mało któy egzemplarz utrzymuje ponad 1.0 to jest ogromna wartość. 5W50 było dla niego zbyt 'ciężkie', podbierał go spore ilości. Najlepiej sprawował się na 0W40 ale ja miałem inny termostat olejowy niż ma seria.

Jeżeli obecny właściciel tego nie robił to podstawą jest sprawdzenie stanu panewek, wymiana oringów smoka. Ile tam rozrządu zostało, stan turbosprężarki. Bez takiego przeglądu szkoda kupować na ten wóz OC.
Rozrząd wymieniony 03'17 przy 335tys
Turbo wymienione 08'18 przy 350tys
 
B207 to nie jest ani trochę rozwinięcie B205. Miałem nietanie zegary w słupku i przelałem kilkanaście różnych olejów przez ten silnik. Sama przesiadka z Amsoil SS 5W50 na 0W40 dała ok 0,3bara ciśnienia na jałowych mnie co biorąc pod uwagę, że mało któy egzemplarz utrzymuje ponad 1.0 to jest ogromna wartość. 5W50 było dla niego zbyt 'ciężkie', podbierał go spore ilości. Najlepiej sprawował się na 0W40 ale ja miałem inny termostat olejowy niż ma seria.

Jeżeli obecny właściciel tego nie robił to podstawą jest sprawdzenie stanu panewek, wymiana oringów smoka. Ile tam rozrządu zostało, stan turbosprężarki. Bez takiego przeglądu szkoda kupować na ten wóz OC.
Rozrząd wymieniony 03'17 przy 335tys
Turbo wymienione 08'18 przy 350tys
 
No dobrze, ale co to ma do rzeczy. Olej mniej lepki, tworzy niższe ciśnienie na obrotach jałowych. Było w zakresie przewidzianym przez producenta samochodu czy nie było? Bo nie rozumiem, co chcesz powiedzieć.

2 kwestia, jeżeli Twoje auto więcej brało, 0W40 od 5W50, to ja się pytam dlaczego, jak to się stało, przecież teoretycznie powinno być odwrotnie. Właśnie z tego powodu, że te pierścienie, m in miały mniejsze obciążenie. Dla Twojej wiadomości, bo wyciągasz źle wnioski i jeszcze sugerujesz nimi innych użytkowników - jeżeli oleju bardziej lepkiego od mniej lepkiego zużywał więcej, to nie dlatego, że się pierścienie uginał pod tym olejem i go wpuszczały do cylindra, aby się spalił, ale przez to, że taką właściwość prezentował ten konkretny olej, który w tym konkretnym silniku SAABa zastosowałeś. Jest to totalnie bez znaczenia dla zapytania osoby, która się radzi i nie, nie wszystkich olejów 5W50 będzie znikało więcej, od olejów 0W40. W przytłaczającej ilości przypadku będzie zupełnie odwrotnie. Ty trafiłeś na olej, który, albo był tak zaprojektowany i miał więcej lotnych komponentów/mniej trwałych, które po sobie pozostawiły miejsce, albo źle wykonałeś pomiar, albo więcej jeździłeś na krótkich odcinkach, albo w tym akurat wypadku, kupiłeś bardzo trwałe 0W40, które pomimo zużycia, miało bardzo nikłą odparowalność składników lotnych. Zużycie oleju w silniku, jeżeli jest w normie, zupełnie nie świadczy o niczym Jednego oleju, zużywa więcej, drugiego mniej, nadal oleje będą dobrze zaprojektowane i będą spełniały swoje funkcje. Tyle. O to mi chodziło, bo twierdzenie samo w sobie, wlewaj 0W40, bo 5W50 więcej bierze, to bzdura i sugeruje, że raczej ,zamiast brać się za odpowiedzi do zadanych pytań, powinieneś pytać - a dlaczego ja tak w tym silniku słuchajcie miałem, że tak i tak.

Pozdrawiam ;)
 
Back
Top