Gratki za pomysł z tematem
Co do wozów lelekpstrycznych to nie ma się co oszukiwać. Silnik elektryczny jest przyszłością i nie da się od tego uciec. Jest wydajny, czysty, cichy (no, relatywnie), prosty w budowie. Sam silnik elektryczny ma niewiele wad i kupę zalet. W końcu nie bez przyczyny zdecydowana większość lokomotyw na torach całego świata to lokomotywy elektryczne, albo spalinowe z przekładnią elektryczną (silnikiem trakcyjnym). Lokomotyw z przekładniami mechanicznymi jest jak na lekarstwo, nie wiem czy w ogóle ktoś jeszcze takie robi. Można powiedzieć, że silnik elektryczny jest tak samo sprawdzony i pewny oraz tani (a nawet tańszy) co spalinowy.
W sumie tematem powinno być "Baterie vs paliwa płynne i gazowe" bo to źródło energii budzi kontrowersje i jest przyczyną wysokiej ceny elektryków, a nie sam silnik któremu obrywa się przy okazji. No chyba że znajdują się miłośnicy głośnego brum, ale ich to można j...ć prądem właśnie (wybaczcie, ale jakoś nie wiadomo czemu lubię ciszę i spokój, zwłaszcza w nocy).
Natomiast siłowe wprowadzanie... koncerny wprowadzają to, co im się opłaca. Ok, zakaz rejestracji spalinówek, tylko przy nowych normach emisji silnik spalinowy będzie tak drogi, że różnicy w cenach nie będzie. A na dodatek koncerny wykorzystują braki jakie pojawiły się w czasach zero CoVid w Chinach i wywindowały ceny spalinówek z których już nie zejdą. Już teraz, jak porównać cenę mojej Kijanki z 2018 kiedy ją kupowałem, a z dzisiaj to cena podskoczyła o ~40%! (z 77 na 108 tysięcy).
Cała reszta to pochodna ulg podatkowych i różnych przywilejów dla elektryków, ale w bogatszych społeczeństwach te samochody się po prostu opłacają. Z ulgi znikną, ale pojawi się ekonomia skali, będą też nowe rozwiązania podobnie jak pojawiały się nowe rozwiązania w kwestii silników spalinowych. Widział ktoś ostatnio nowy silnik dolnozaworowy?
@ozzy1979 - tak, samochód elektryczny to tylko silnik elektryczny. Źródło zasilania może być różne: bateria, ogniwo paliwowe, silnik z baterią buforową (hybryda szeregowa), silnik z prądnicą (przekładnia elektryczna jak w lokomotywach) etc. Tak samo jak samochód spalinowy może być dieslem, benzyniakiem, może palić LPG, CNG, wodór, metanol...