• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Seat Altea 1.6 MPI + LPG

przemoo7

Użytkownik
Samochód
Seat Altea 1.6MPI
Marka samochodu
Seat Altea
Budżet/ile litrów
100-150/4.5L
Styl jazdy
Silnik
1.6 MPI + LPG
Data produkcji
2009
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
VW 502.00 / VW 504.00
Jaki olej masz obecnie
Motul 8100 X-Clean+ 5w30
Cześć, jaki najlepszy olej możecie mi polecić do tego silnika w tym budżecie? Jak często należy robić wymianę? Czy płukanka liqui moly do wymiany jest ok? Przebieg samochodu 120tys KM / 10tys rocznie.
Dodam że jak jest zimno, to przy aktualnym oleju skraplała mi się woda/robił się biały osad na korku i bagnecie (podobno te silniki tak mają), jak jest ciepło nie ma tego problemu.
 
Jeszcze takie pytanie, jak w porównaniu z Lotos Synthetic Plus 5w40 wypada Total Quartz 9000 Energy 5w40? aktualnie jest w tej samej cenie (~85zl)
Total wg kart jest bardziej lepki w 40 jak i 100. Total to taki grubasek. Szkoda , że analiz nie ma. Tak czy siak wolałbym Lotosa ale Energy 9000 jest spoko. Tylko jak to w zachodnich olejach. Nigdy nie ma się pewności czy to jest olej oryginalny. Z Orlenem i Lotosem póki co problem yen nie istnieje...
Post automatically merged:

Jeszcze takie pytanie, jak w porównaniu z Lotos Synthetic Plus 5w40 wypada Total Quartz 9000 Energy 5w40? aktualnie jest w tej samej cenie (~85zl)
Total chyba jest w 5litrowych baniaczkach. Lotos w 95% poza opakowaniem 1litrowym to 4litrowka. Wuec Lotos jest droższy przeliczając na litr.
 
Lotos sprzedawany jest też w opakowaniu 5l (4+1 na etykiecie) w pewnej sieci marketów, często mają promocje i 5l można kupić za 67zl, żadne leżaki magazynowe tylko produkcja z tego roku.
 
Wiem o tym. Ale przeważnie są 4litrówki. W moim sklepie Lotos 5w40 syntetic plus 85 - 90zł ,Total/Elf 5w40 5litrowy taka sama cena. Mobil 5w40 wyraźnie droższy jest bo koło 115zł. Shell chyba ciutke tanszy od Mobila.
 
Last edited by a moderator:
ostatnie pytanie przed zakupem - jak w porównaniu do Lotos synthetic plus 5w40 wypada Shell Helix HX8 5w40? znana sieć podniosła cene i od autoryzowanego dystrybutora shell jest ta sama cena - 94zl/5l
 
Przejechałem ok 5500km w zmiennych warunkach na Lotosie 5w40 - trasa, góry, korki, autostrady, miasto i krótkie dystanse. Czy to normalne że ubyło około 0,5l oleju i zrobił się czarny ? czy należy go już wymienić?
 
Last edited:
Zależy w jakim stanie masz silnik, brat ma Octavię 1.6MPI i na autostradach lubi łyknąć oleju (jeździł 5w30 i 5w40 za każdym razem to samo), więc być może u ciebie jest podobnie. Olej od razu zaczął ciemnieć czy stało się to dopiero w okolicach 5000km?
 
W okolicach 3000km miał niezmieniony kolor, teraz jest czarny, do tego widać też że zbiera się biało-żółty syf w oleju ze względu na wiadome problemy tego silnika - odprowadzanie pary, szczególnie przy krótkich dystansach.
 
Nie wiem jak to jest w tym silniku ale dopiero co skończyło się lato. Masełko pod korkiem o tej porze roku to chyba nie jest norma. I jeszcze nagłe zciemnienie oleju. Ja bym jakiś test na UPG zrobił. Płynu nie ubywa?
 
Co do masełka to chyba jedyne co możesz zrobić to sprawdzić odmę czy wszystko jest ok, we wspomnianej octavii mechanik coś wymieniał/poprawiał i podobno jest lepiej. Ciemnie oleju może być objawem obciążenia temricznego, co akurat odpowiadałoby twojemu opisowi.

Teoretycznie olej z lepszym NOACK powinien poprawić sytuację ale obawiam się, że źle zaprojektowanego silnika to nie uleczy.

Ja bym zastanowił się nad dwoma rozwiązaniami:
- grubsze 5w40 (np. Total Quartz 9000 Energy)
- Valvoline MaxLife 5w40 ("regeneruje" uszczelnienia, np te zaworowe)

Musiałbyś mieć podobne warunki żeby stwierdzić czy wyższa lepkość jakimś cudem pomaga, jeśli nie ma różnicy, to następnym razem zalać Valvo i obserwować pod kątem uszczelek/uszczelniaczy. Na pewno zdecydowałbym się na porządne płukanki (Archoil/Oilsyn).

Jeśli po wszystkim nie będzie różnicy to chyba będziesz musiał z tym żyć.
 
Nie wiem jak to jest w tym silniku ale dopiero co skończyło się lato. Masełko pod korkiem o tej porze roku to chyba nie jest norma. I jeszcze nagłe zciemnienie oleju. Ja bym jakiś test na UPG zrobił. Płynu nie ubywa?
jak robi się test na UPG?

Przez te 5000km ilość płynu chłodniczego zmniejszyła się ze środka normy do stanu minumum.
 
@soszo poszedł dobrym tropem, choć te silniki robią syf nawet jak płynu nie ubywa.

@przemoo7 wyszukaj testery UPG, grosze kosztuje.
 
Co do masełka to chyba jedyne co możesz zrobić to sprawdzić odmę czy wszystko jest ok, we wspomnianej octavii mechanik coś wymieniał/poprawiał i podobno jest lepiej. Ciemnie oleju może być objawem obciążenia temricznego, co akurat odpowiadałoby twojemu opisowi.

Teoretycznie olej z lepszym NOACK powinien poprawić sytuację ale obawiam się, że źle zaprojektowanego silnika to nie uleczy.

Ja bym zastanowił się nad dwoma rozwiązaniami:
- grubsze 5w40 (np. Total Quartz 9000 Energy)
- Valvoline MaxLife 5w40 ("regeneruje" uszczelnienia, np te zaworowe)

Musiałbyś mieć podobne warunki żeby stwierdzić czy wyższa lepkość jakimś cudem pomaga, jeśli nie ma różnicy, to następnym razem zalać Valvo i obserwować pod kątem uszczelek/uszczelniaczy. Na pewno zdecydowałbym się na porządne płukanki (Archoil/Oilsyn).

Jeśli po wszystkim nie będzie różnicy to chyba będziesz musiał z tym żyć.
Odma w tym samochodzie jest malutka i zbiera się na niej ten syf, 2x już ją czyściłem.

sam samochód ma 125tys przebiegu i wydawałoby się że nie jest bardzo zajechany.

olej zmieniony był przy stanie licznika 119500km z motula 5w30 x-clean+ razem z płukanką Liquy moly. na motulu jezdzilem 10tys km, syf też się zbierał chociaż bardziej zimą i nie było ubytku oleju.
 
zamówiłem ten tester UPG, sprawdzę.
jeśli okazałoby się że uszczelka jest uszkodzona to jaki może być koszt jej wymiany?
 
Poprawcie mnie jeśli się mylę, ale przecież te mpi to są silniki olejozerne. Poborem rzędu 0,5l na 5500 km bym się nie stresował a nawet trochę cieszył, że tylko tyle łyknął. Z nimi jest trochę jak z oplowskimi ecotecami - fajne proste motory, ale lubią wypić oliwy. Z ciekawości na następny interwał zalałbym specola 5w40, żeby porównać pobor lotos vs specol.
 
W moim 1,6 MPI przy delikatnej jeździe nic nie ubywa do 12 kkm. Piłowanie do 5000 obrotów na min plus autostrady to nawet pół litra wciągnął na interwał.

U innych „kolegów” z tym silnikiem przy ciężkiej nodze służbowego właściciela to pobór ok 2 litry na 30 kkm (bo flota wiec po co zmieniać olej No nie?)

@przemoo7 pokaż tę czarność oleju na białym papierze / ręczniku papierowym.
Mam Lotosa w tym silniku wiec mam porównanie :D.

Dla pocieszenia dodam, że koledze czarny też zrobił się po tysiącu, po 5 tys zmienił na nowy Lotos- czarny zrobił się znowu po tysiącu. Po 7 tys zmienił i skończył się temat ciemnienia.
 
Ja mam teraz lotosa w 4g18 Mitsubishi. Zrobione już 6000 i ma kolor słomkowy, poprzedni był specol i po 6000 był czarny jak smoła. Niestety zwiększył się pobór dolalem już 500ml, ale tu eksploatacja miała znaczenie (2000 km z tego to 4500-5000 obrotów w trasie)
 
Back
Top