• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Shear Stability - test ścinania oleju

  • Thread starter Deleted member 6544987
  • Start date
@tomek evo A ten Shel HX8 5w40 w czym jest gorszy od Eurola, albo naszego Lotosa? Z analizy wynika że jest to HC+GTL, posiada TBN ponad 12, gdzie Eurol 10, temperatura płynięcia tak samo lepsza w Shellu. Dużo molibdenu



Sam tego Shella zaproponowałem na początku, ale chyba na tym forum jest mało popularny
Ten też Shell wydaje się całkiem dobrym produktem. Jedyna analiza tego Shella jaka znam (made in Russia i tamten produkt może się różnić od tego z przeznaczeniem na Rynki EU) pokazuje, że jest tam inny pakiet dodatków powiedziałbym lepszy pod nowsze silniki. Shell jest jak najbardziej ok jednak nie jest tańszy od Eurola a tym bardziej od Shella a tamte oleje bardziej pasują mi "pakietowo" do tego silnika. Shell jest na forum jedną z najbardziej popularnych marek.
 
@tomek evo co rozumiesz pod określeniem pasuje "pakietowo"? :)
Nawalone Cynku, Fosforu i Wapnia i do tego jeszcze Molibden. :) W takim silniku to się sprawdza. W innym niekoniecznie jest to optymalne rozwiązanie. Z powodu specyfiki pakietu nie wymieniłem tu np. jednego z moich "ulubionych" olejów Specola Golda 5W40 bo uważam, że zastosowany tam pakiet nie jest optymalny dla tego silnika. Penrite HPR czy Meguin (i pewnie wiele innych olejów bo to przecież stara sprawdzona receptura) też mają mocno nawalone tymi dodatkami pakiety.
 
@tomek evo, ale Ty dalej swoje.
Nasze analizy zupełnie nie pokazują jakie rodzaje związków metali są zastosowane w olejach.
Twierdzenie, że 200ppm Mo dale lepsze własności przeciwzużyciowe niż 60ppm jest błędem, jak nie nadużyciem.
1643748787640.png

Jak widzisz, co najmniej 2 rodzaje Mo. Każdy daje inny efekt. A ten pierwiastek ma działanie przeciwzużyciowe (dokładnie, redukuje współczynnik tarcia), wspomagające ZnDDP, AO, przeciwdziała LSPI, ...
Kolejna sprawa, dodatki muszą ze sobą współgrać, bo jeżeli tak by nie było, można by łopatami sypać do oleju Mo, ZnDDP, B, ...

1643750013404.png


Lepkość - próbowałem Ci powiedzieć, że nominalne parametry zbyt wiele o oleju nie mówią, choćby w kontekście testu Shear Stability.
Pisaliśmy wielokrotnie, że ważniejsze jest zachowanie na dystansie całego interwału, a nie ilość Mo, %PAO, lepkość i cała reszta.
I wreszcie, nawet olej z dodatkiem "soku z gumijagód" nic nie zdziała, jak silnik nie będzie dobrze skonstruowany i wykonany.
To wszystko musi tworzyć całość.
 
To może być rosyjska produkcja. Wynik był sprawdzany przez lab. Dowody są jakie widać, niech każdy oceni sam.
Nie ma co robić dyskusji teoretycznej i powtarzać "lepkość oleju nie ma znaczenia, tylko klasa lepkości" bo jest sporo danych w internecie, są badania VOA, UOA tych olejów, testy ścinania.
Jak się to wszystko czyta to jakieś wnioski można wysnuć i wiedzieć kiedy można skorzystać z karty produktu np: można kupić Mobila, którego lepkość będzie bliska karty na bardzo dobrej powtarzalności produkcji (wiemy co kupiliśmy), a można sobie kupić Mannol, jak mają być estry to nie ma, jak ma być molibden to nie ma, jak ma spełniać 229.50 to nie spełnia nawet 229.30 (test ścinania), a jak ma być c3 to ma za dużo wapnia (tutaj już trochę loteria co kupiliśmy).
 
Patrząc nawet na analizy z naszego podwórka, nie mam nic do zarzucenia Shellowi. Stabilna marka i tak, nie patrzymy na dolne, czy górne granice lepkości, tylko konkretnie na SAE. Trzyma ten parametr, to nie ma nad czym się rozwodzić.

@Marconi według mnie Rosjanie powinni napisać do przedstawiciela Shella w Rosji w takiej sytuacji, podać datę produkcji itp. Następnie opierając się o nr. partii otrzymać tzw. certyfikat jakości, który jest załączony do każdej partii. I nie wierzę, żeby Shell wypuścił na rynek taki olej, który nie spełnia wymogów SAE J300. Jak widzimy opierając się np. o ASTM D7109 Shell po 90 cyklach uzyskał świetny wyniki tzn. 0,21 cSt mniej KV100°C, jestem ciekaw jaki wynik uzyskałby np. Eurol.
 
jestem ciekaw jaki wynik uzyskałby np. Eurol.
Też jestem tego ciekawy.
W ogóle Shear Stability wydaje się znacznie bardziej wartościową informacją, niż te wszystkie lepkości, indeksy, TBN/TAN itd
Pokazuje w jaki sposób olej się zachowuje w trakcie eksploatacji, pod obciążeniami ścinającymi.
To informacja, której nie otrzymujemy o oleju w podstawowym zakresie analizy, jaką wykonujemy.
 
@SACZI jak i wiele innych. Wielu by chcialo tutaj oceniac jakosc oleju na podstawie ICP lub nawet TDS (nie MSDS chodz czesto mylace). Malo kto np. uwzglednia stezenie N w oleju, a to rowniez bardzo istotne, jakiego typu bezpopiolowe dyspergatory czy AO (przeciwulteniacze). Czy zastosowany VM (wiskowizator), a jest kilka rodzajow, niektorzy stosuja mix kilku, majac np. wlasciwosci dyspergujace czy jako PPD (Pour Point Depressants) oraz oczywiscie SSI (Shear Stability Index), ktory slusznie i madrze @Zielony34 zauwazyl. Oczywiscie niestety nie jestesmy wszystko wstanie zweryfikowac.
 
@Zielony34 widać, że nie czytałeś bo po części tak zrobili (wszystkich komentarzy też nie czytałem). Mają świadectwo tej partii i tam jest wynik delikatnie ponad 12,5 , jeśli dobrze rozumiem uznali, że to wszystko na granicy błędu. Wynik ścinania dobry, ale lepkość tego oleju jest niska i lepiej mieć tego świadomość. Eurol będzie miał pewnie wynik ścinania gorszy spełniając 229.30, ale lepkość ma wyższą i tyle. Bardzo ciekawe te testy, mają już po kilka olejów w różnych klasach lepkości, potwierdza się w nich jakość Mobila, badzo dobre wyniki ma Extreme, Shell gorsze ale nadal dobre, Mannola test pokonał.
 
Przeglądam sobie ich testy i taki Mannol posiada aprobate MB229.5 a jego lepkość spadła dużo bardziej niż Shella


Extreme AMG tutaj prawie zerowy spadek lepkości, a marka dosyć kontrowersyjna
 
Jestem ciekaw czy to jest bez różnicy ze olej wyjściowo ma w 100*C - 12.6/8 czy 16?
Nie ma znaczenia ze jeden po przejechaniu <połowy interwału (patrzac po analizach) spadnie z sae40 a drugi nadal będzie trzymał górna granice?
Czyli jeżeli procudent auta zaleca 5w40 to taki zalewamy i nie interesuje nas kompletnie czy olej spadnie z tego sae40?
i tak, nie patrzymy na dolne, czy górne granice lepkości, tylko konkretnie na SAE. Trzyma ten parametr, to nie ma nad czym się rozwodzić.
 
To nie znaczy że produkt jest marnej jakości .
To jest tak kontrowersyjny produkt, że moim osobistym zdaniem, jest rozsądne 2x się zastanowić, zanim się go zastosuje.


Jestem ciekaw czy to jest bez różnicy ze olej wyjściowo ma w 100*C - 12.6/8 czy 16?
A rozmawiamy o formulacjach wyścigowych, czy cywilnych? Bo to jest zasadnicza różnica.


Nie ma znaczenia ze jeden po przejechaniu <połowy interwału (patrzac po analizach) spadnie z sae40 a drugi nadal będzie trzymał górna granice?

Ale nie wiesz, czy w twoim przypadku dany olej sobie nie poradzi. Myślę, że 99% olejów przebadanych i certyfikowanych spokojnie da sobie radę z odpowiednio dobranym interwalem do charakteru użytkowania samochodu. Stąd często świadomi użytkownicy forum zwracają uwagę, aby być ostrożnym w stosunku do olejów niszowych, do których nigdy pewności nie ma.
 
Też jestem tego ciekawy.
W ogóle Shear Stability wydaje się znacznie bardziej wartościową informacją, niż te wszystkie lepkości, indeksy, TBN/TAN itd
Pokazuje w jaki sposób olej się zachowuje w trakcie eksploatacji, pod obciążeniami ścinającymi.
To informacja, której nie otrzymujemy o oleju w podstawowym zakresie analizy, jaką wykonujemy.
Wiem, że to co innego ale na 4-kulowym Eurol wyszedł całkiem nieźle bo 0,53. Co do Shear Stability to wg. info jakie mam to łapie sie na MB 229.5. Probleme braku tej normy jest jak już wcześniej pisałem noack, którego górna granica dla tej normy to 10.0 a Eurol minimalnie ją przekracza (swoją drogą widziałem analizy olejów, gdzie noack w badaniu przekraczał 10.0 a aprobatę MB 229.5 olej miał) .Mogę zapytać przez importera o dokładny wynik tego testu dla Eurola Super Lite 5W40 ale nie gwarantuje, że wogóle dostaniemy jakąś odpowiedź.
 
@soszo, jest o co kopię kruszyć.
Warunkiem "zaliczenia testu" jest utrzymanie lepkości w swojej klasie z tym, że 229.3 wymaga 30 cykli, 229.5 - 90, więc 3x.
Więc "wystarczy", że olej po teście wylegitymuje się lepkością 12.51 cSt, która "poleciała" np z 16 i test teoretycznie zaliczony.
W praktyce najlepsze oleje tracą do 0,3cSt, średniaki nie więcej jak 1.5 cSt.
Post automatically merged:

Probleme braku tej normy jest jak już wcześniej pisałem noack, którego górna granica dla tej normy to 10.0 a Eurol minimalnie ją przekracza
Eee, coś mi tu kręcisz ...
Jaki jest sens utrzymywać starą, dzisiaj już nieaktualną normę, skoro wystarczy kosmetyka i olej dostaje 229.5?
Dla "kumatych" wygląda to znacznie lepiej.
 
Ale eurol sl w badaniach zużytego oleju u ruskich wypada lepiej niż lotos elf czy motul(w tym to strasznie poleciała lepkość na sae30) spełniają niby mb 229.5 a eurol trzyma sae 40.
Więc jak jest z tymi normami bo pakiety dodatków widać że są inne dla tych norm mb
 
@Hubert1, na lepkość z UOA składa się wiele czynników.
Utrata lepkości w wyniku naprężeń ścinających nie jest jedynym czynnikiem.
Nie możesz na to tak patrzeć.
 
Warunkiem "zaliczenia testu" jest utrzymanie lepkości w swojej klasie z tym, że 229.3 wymaga 30 cykli, 229.5 - 90

Dla xW40 ma to jakieś sens ale dla xW30 to jest chore. Rozumiem, że z np KV100 +12 może spaść do 9.5 i jest ok?
 
Dla xW40 ma to jakieś sens ale dla xW30 to jest chore.
A niby dlaczego coś z takimi wytycznymi jest nie tak?
Taka interpretacja SS jest w normie MB i tyle.

Rozumiem, że z np KV100 +12 może spaść do 9.5 i jest ok?
Dokładnie o tym mówi norma: "stay in grade".
Oczywiście "MY" możemy zupełnie inaczej interpretować wynik badania SS, ponieważ jest to po prostu KV100 po teście.
SSI już ten wynik ubiera we wskaźnik odnosząc go do lepkości przed badaniem (wyjściowej):
1643964064107.png
 
Back
Top