• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Shear Stability - test ścinania oleju

  • Thread starter Deleted member 6544987
  • Start date
Mobil1 ESP LV 0W30 coraz bardziej mi się podoba
Tylko się potwierdza, że Exxon z linią Mobil1 to czołówka w tej branży.
Zastanawia mnie tylko jedno...co to jest za norma WSS M2C920A bo pierwszy raz coś takiego widzę, a i pośród aktualnych norm Forda czegoś takiego nie mogę znaleźć 🤔
 
@Triumphator wygląda to na pomyłkę, zamiast 2 powinno być 5, czyli - WSS M2C950A, ale dziwne jest to że na bańkach i stronie producenta też jest tak napisane...
 
@Jachu próbowałem się skontaktować z ExxonMobil Polska w tej sprawie, ale niestety formularz kontaktowy na ich stronie nie chce mi puścić wiadomości, która z jakiegoś powodu nie przechodzi przez filtr spamu ;). A chętnie bym tą sprawę wyjaśnił, bo sam Mobila bardzo lubię, a taka pomyłka, może wprowadzać w błąd wielu klientów.
 
M1 LV posiada też nietypowa normę MB229.61. W bevo jest tylko kilka olejów z tą aprobatą . Po za mobilem jeszcze jest Wolf oficjaltech 0W30 SP który z normą ford 950 A. Więc może coś jest na rzeczy.
Screenshot_20220215-172705_Samsung Internet.jpg
 
OK, czyli norma faktycznie istnieje i wygląda na jakąś wariację stosowaną równolegle do 913. Wiadomo, że tyczy się A5/B5 0W30, ale nie wiadomo których jednostkach miała zastosowanie, może to faktycznie jest jakaś wariacja normy 913 o bardzo wąskim zastosowaniu, dla jakichś arktycznych klimatów, jak np. daleki wschód Rosji?
Ford ma aprobatę UFO...są oleje które ją spełniają, ale nie ma samochodów, do których mają zastosowanie :D
 
Tylko się potwierdza, że Exxon z linią Mobil1 to czołówka w tej branży.
Jest też taki test:
Potwierdzili oryginalność oleju. Kilkanaście analiz UOA nie wykazało takiego spadku lepkości tego oleju, jak ten test...
 
Last edited:
To już nie będę narzekał, że ten olej jest do nabycia tylko w Rosji, Ukrainie i Egipcie 😉
 
W tym miesiącu już trochę za dużo tego rzucania hajsami było więc jest embargo na zrzutki do końca lutego. Tydzień bez zrzutki tygodniem straconym, ale jakoś wytrzymacie :p
 
Tak, to było do pominięcia :). Po stwierdzeniu oryginalności oleju i tylu analizach UOA (niektóre z sporym dodatkiem paliwa), zaczęli rozważać znaczenie testu/ przełożenie na rzeczywistość. Lepiej brać pod uwagę konkretny olej. Castrol Edge 5w30 ma fajne wyniki, 0w20 już gorsze. Shell na razie widać czym zróżnicował niższe serie, Extreme nie chce wyjść źle, Mobil 1 ESP też się trzyma we wszystkich lepkościach.
 
Jest tam coś w temacie SSI, że wrzuciłeś go do tego akurat wątku?
 
Nie oglądałem, ale stawiam, że poruszone jest zagadnienie dynamicznej utraty lepkości pod obciążeniem ścinającym.

EDIT
Zgadłem!!


EDIT 1
Jednak nie zgadłem.
To film wyjaśniający zagadnienie ścinania polimerów w oleju.
 
Last edited:
@soszo Konkretnie o SSI, to nie, ale w temacie Shear Stability. Jest test HTHS i drugi jakiś nietypowy (pierwszy raz widzę), z zupełnie innym sposobem na rozrywanie wiązań VM.
Z ciekawostek - porównanie polimerów typu STAR od Infineum oraz Lubrizola i spora różnica w wynikach ścinania.
Szukałem odpowiedniego tematu i ten wydawał mi się najwłaściwszy.
 
Last edited by a moderator:
No to dawaj jakieś streszczenie filmu, wnioski itp. Nie wszyscy są anglojęzyczni. Np ja nie jestem.
 
Nie wiem za bardzo jak to streścić, ale chyba najwięcej powiedzą wyniki testów:
1720309583477.png


Wyjaśnienia:
PRE/POST KRL - przed/po teście ścinania KRL
Pierwsze cztery pozycje to oleje prosto ze sklepu.
HPL NO VII 5W-30 - ich autorski olej o lepkości 5W-30, uzyskany bez dodatku VII
Kolejne osiem pozycji to mieszaniny olejów bazowych gr. III i PAO (wszystkie 8 cSt) z dodatkiem jednego z czterech rodzajów testowanych VII, do uzyskania lepkości 10,5 cSt 100C.

Co ciekawe w tym filmie test HTHS opisują jako "tymczasowe rozciąganie polimerów" a jedynie test KRL jako permanentne rozrywanie polimerów.
 
W razie czego można też na YT włączyć napisy z automatycznym tłumaczeniem na dowolny język.
Choć jakość tych tłumaczeń pozostawia sporo do życzenia.
 
Back
Top