Pisałem już o tym . Dane są wyczytane z ogólnych info i MSDS ,między nimi też są różnice .
Gdyby W40 i W30 były średniaki w widełkach , to już by stały w szafie ,bo GTL mnie ciekawi .
Toyota - trzymam się 5W30 a nie zalecanego 0W20 ,tym samym nie chciał bym zalać coś wyżej ,bo i po co .
Nissan - zalecane 5W30 to wymysł, więc wolał bym trzymać się 5W40 . Specyfika taka ,że krótkie odcinki co może skutkować paliwo w oleju . W podstawach jest dobry tekst ,który wyjaśnia wartość w 100C względem rozcieńczenia oleju paliwem i utrzymania tego po W .
https://www.e-autonaprawa.pl/artykuly/8718/znaczenie-lepkosci-oleju.html
"Niektórzy producenci mają tendencję do wprowadzania większego marginesu bezpieczeństwa w swoich recepturach, ustawiając docelową lepkość KV 100 pośrodku poszczególnych klas, a lepkość wysokotemperaturową (HTHS) znacznie powyżej dopuszczalnej wartości minimalnej. Inni starają się przesuwać granicę tak, aby maksymalnie zredukować zużycie paliwa.
Na przykład, 5W-40 z KV100 = 14,5 cSt jest odporny na rozcieńczenie paliwem o 4–5%, nie spadając przy tym z klasy. Podobny produkt, przyczyniający się do oszczędności paliwa, przy takich samych parametrach ( 5W-40 o KV100 = 13,0 cSt) przy zaledwie 2% rozcieńczeniu paliwem spadnie o jedną klasę. W związku z tym, bezpieczniej jest stosować wyższą klasę niż rekomenduje to producent silnika, ale nie warto używać olejów rzadszych niż zalecane."
Nie ma tu słowa o wahaniach , a te mogą być w górę i w dół . Gdyby dane były średnie to plus odchyłki i jeszcze by jakoś było ,a skoro dane są blisko zmiany klasy to już jest gorzej . W Toyocie paliwa w oleju raczej nie będzie ,ale w Nissanie szybciej i już loteria . Wolał bym by w 5W30 100C było na dole ,a w 5W40 100C na górze ,tak by było super .