jerseyAdmin
Administrator
- Samochód
- Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Takie badania jak wpływ lepkości na ochronę to raczej jednorazowe, kwestia tworzenia i utrzymania filmu olejowego. Właśnie ciekawe było to że bez względu na ciśnienie smarowania i temperaturę ciasno pasowane silniki bez względu na lepkość miały równie stabilny film olejowy. Rzecz jasna to wszystko było na jednym silniku, przy konkretnej wydajności magistrali olejowej, na dodatek to był motocykl czyli silnik chłodzony powietrzem, a nie płynem, inne materiały, inne pasowania. Tam brano pod uwagę chyba luzy od 0,01 do 0,1 mm przy czym 0,1 to już był "luz", a np. starsze R6 BMW mają zakładane luzy od 0,25 do 0,37 w zależności od cylindra i silnika.
Trudno powiedzieć jak zachował by się inny silnik, nie mówiąc o silniku samochodowym. Podałem to bardziej jako ciekawostkę i to, że w pewnych warunkach faktycznie lepkość oleju może nie mieć znaczenia i olej wyższej gradacji może nie szkodzić (ale też nie będzie pomagał).
Trudno powiedzieć jak zachował by się inny silnik, nie mówiąc o silniku samochodowym. Podałem to bardziej jako ciekawostkę i to, że w pewnych warunkach faktycznie lepkość oleju może nie mieć znaczenia i olej wyższej gradacji może nie szkodzić (ale też nie będzie pomagał).