• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Suzuki Swift 1.3 M13A

stixman

Użytkownik
Samochód
Suzuki Swift 1.6 Sport M16A
Marka samochodu
Suzuki Swift
Budżet/ile litrów
250 /4l
Styl jazdy
Silnik
1.3 M13A 16V 92Km benzyna
Data produkcji
2006
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
Gatunek: SG, SH, SJ lub SL Lepkość: SAE 5W-30 wg. instrukcji z 2004r
Jaki olej masz obecnie
Castol Magnatec 5W40 C3
Witam.
Poszukuję dobrego oleju do Swifta trochę się naczytałem na waszym forum i teraz jestem w kropce.
Przebieg 200tyś, teraz jest Castol Magnatec 5W40 C3, śladowe ubytki olej na 10tyś km.
Jazda dynamiczna, czasami też lubie sobie przycisnąć w mieście (ciężka noga 5000obr) duża większość trasa i odczasu do czasu miasto.
W instrukcji dla benzyniaka podano tylko klase jakości API SG, SH, SJ lub SL i czy są one zgodne wstecz z nowymi normami np.: SN ?
ACEA B3 podano tylko dla diesla czyli PB to nie dotyczy ?
Jako tako nie mam faworyta, a wymiana oleju w pażdzierniku.
Więc jestem ciekawy Waszej porządnej oceny jaki olej teraz lać.

p.s. Czy zostać przy tym i zapodać jeszcze AR9100. Nie szukam taniego oleju.. tylko przadnego trzymajacego swoje parametry podczas trwania eksplatacji oleju.:)

Czekam na wasze rekomendacje
 
Last edited:
Shell HU 5w30 A3/B4 właśnie wypadł super w analizie
Nie ma potrzeby lać na siłę 5w40 jeżeli nie ma potrzeby - ot, co.

Pozdrawiam,
 
ravenol DXG 5W30 odpada @SACZI napisał: Nie polecam i ostrzegam!. Występują poważne szarpnięcia przy dużym obciążeniu silnika.

@soszo takie wypowiedzi czemu mają służyć ? ...może są jeszcze inne droższe "lepsze" niż Ams ?

Wszystko jest określene w 1 poście, nie napisałem że szukam "taniego" i dobrego oleju.Więc niektóre wpisy są nie na miejscu.
Zapomniałem dodać żeby olej miał jeszcze obniżoną zawartość popiołu.

Chyba tylko @jerseyAdmin czytał całość 1 postu.
 
ravenol DXG 5W30 odpada @SACZI napisał: Nie polecam i ostrzegam!. Występują poważne szarpnięcia przy dużym obciążeniu silnika.
Nie masz silnika wyposażonego we wtrysk bezpośredni, więc ta sprawa tego nie dotyczy. Moja propozycja była celowa, skoro poszukujesz czegoś więcej niż zwykłego oleju do zwykłej jazdy. Olej zawiera w dużej ilości bazy IV grupy (PAO) które z założenia są bardziej odporne na "ciężkie traktowanie".
Kolejna sprawa to obniżona wartość popiołu - może być ale nie musi i wiele to nie zmieni w tym silniku, ponieważ jest on starszej generacji i ma także mniej wymagający system oczyszczania spalin. To że masz czysty silnik po takim oleju to nie znaczy że oleje full saps sobie nie dadzą rady - to nie ma nic do tego. API SL jaką maksymalnie przewiduje producent tego auta była wprowadzona w 2001 roku, obecnie jest SN.

1596790402836.png
 
Btw obroty 5000 to nie jest jakieś katowanie takiego silnika.
W Yaris mam krotką skrzynię i na trasie albo przy dynamicznej jeździe po mieście też dokręcam do 5000. Lepsze takie warunki dla smarowania niż butowanie od 1500 z turbo bo podpowiadaczka każe.

Jeżeli ma byc obniżony popiół (a czemu tak? ekologii nie ma..) to akurat Dexos1 Gen2 dobrze wypada, popioły zazwyczaj 0,95, TBN 8-9.
Nowy Amsoil 5w30 10,5 / 1,05 wyszło u Rosjan.

Pozdrawiam,
 
Tam nie ma turbo, i nie ma takich problemów że niskie obroty dają w kość układowi korbowo tłokowemu czy przeniesienia napędu przy dępnięciu na full od 1500 - szczyt momentu obrotowego jest przy stosunkowo wysokich obrotach.
Amsy SS wyszły dobrze ponad 11 - podobnie tak jak ten Shell 5w30 z ostatniej analizy:
 
takie wypowiedzi czemu mają służyć ? ...może są jeszcze inne droższe "lepsze" niż Ams ?
Odnosiłem się do zakładanego budżetu. Tak jak masz wyjaśnione przez madrzejszych ode mnie masz prosty silnik bez specjalnych wymagań. Za 250zł możesz zrobić we własnym zakresie dwie wymiany (W zakładanym interwale) dołączając cenę filtrów. Silnik prawdopodobnie z takiego obrotu sprawy będzie bardziej zadowolony niż z drogiego oleju.
 
Robi się coraz ciekawiej, na takie odpowiedzi liczyłem.
@rob_roy czasami więcej nawet 6000 lub 6500obr

pyt.1)Tylko teraz powiedźcie mi tak: czy oleje który zawiera w dużej ilości bazy IV grupy (PAO) są przecierz trudniejszymi do mieszania z "dodatkami" pewnie stąd wyższa cena poprawcie jeśli się myle.
pyt.2)Czy olej o niższej lepkości z odpowiednimi "dodatkami" już zawierającymi w sobie będzie lepiej chronił niż ten co ma wyższą lepkość ?

Który lepszy wybór

interw. 7500km:
1).Shell HU 5W30A3/b4 + Archoil 9100
fajnie tylko podwyższona zawartośc popiołów, nie dobrze dla katalizatora bo tani nie jest.
2) MOTUL 8100 X-CLEAN EFE 5W30 C2/C3 +Arch 9100

interw. 9000-10000km:
3) Ravenol DXG 5w30 bez archoil, niewiadomo który 3 różne etykiety opakowań.
4) MOTUL 300V POWER RACING 5W30 ESTER CORE

W raporcie jest ravenol DWG nie DXG, nawet nazwa oleju jest pomylona :):):) nikt tego nie zauważył ? Co to ma być zgaduj zgadula w raporcie? I nie wiadomo na jakiej formule to jest USVO czy LowSAPS, różne opakowania różne ceny.

low.jpg usvo.jpg

p.s takie moje rozmyślania, proszę o zasadne odpowiedzi na wszystkie pytania . :cool:
 
Last edited:
Aktualnie mieszalnosc pakietu dodatków w tym wiskozatorow nie stanowi żadnego problemu. Po prostu produkcja węglowodorów syntetycznych jest droższa i bardziej skomplikowana.
 
No u mnie ocięcie już przy 6300 .. a Vmax około 5500 mimo że moc max przy 6000
Dziwne że na 7500 planujesz olej A3/B4 z TBN =12 wzbogacony dodatkami obok przyprawionego C2/C3 gdzie TBN seryjnie jest o połowę mniejsze..
a na 10000 Dex1Gen2 bez przyprawy, który ma TBN = 8
O katalizator nie ma się co martwić bo oleju, jak piszesz, w zasadzie nie przepala.
Najgroźniejszy jest fosfor gdzie norma SN trzyma bezpieczny poziom 0,8%, ale nawet ten Shell ma ok 0,9%

Jeżeli ma być wypas to czysty AMSOIL - baza PAO, bogate dodatki i na dodatek norma D1G2.

Pozdrawiam,
 
Biorę też pod uwage pojemnośc filtra oleju, bo jest strasznie malutki, a nie każdy na to patrzy.
Bo poco mi po porządny olej jak zdolność filtrowania filtra bedzie tylko "ok". :)
Miałem kilka aut i miałem filtrona, Waca, Knechta, Mahle i Mann. (rościnałem i sprawdzałem przepuszczalność oleju)

p.s. Po części sam sobie odpowiedziałem. o_O
 
Filtr nie jest aż taki mały. Dla pocieszenia Renówki mają mniejsze. Jakie wnioski po rozcięciu filtrów?
 
Technologia poszła tak do przodu że bazy PAO nie są już żadnym problemem przy mieszaniu dodatków albo innych baz np. III grupy czy V grupy a nawet GTL bo i takie miksy się zdarzają.
Jak ma być mocno to trzy produkty i niech będzie alfabetycznie. - Amsoil (pakiet D1G2 ale też bazy IV grupy) , Fuchs PRO S 5w30 (pakiet standard ale mocny z wysokim poziomem ZDDP i wapnia - bazy IV grrupy) no i Ravenol DXG ( bazy wiadomo i pakiet też D1G2). Co nie wybierzesz to będzie dobrze.
Odnośnie pakietu dodatków i TBN - to że jest wysoki to jedno, ale drugie to ile będzie miał pracy aby neutralizować efekty spalania, silnik podobno czysty więc i interwał można zrobić dłuższy. W silnikach bardziej wymagających termicznie np. w DI czy z DPF oleje tzw. low saps z TBN początkowym ok. 6-8 robią inetrwały 7-8 kkm bez problemu (ciężkie warunki - miasto,korki itd) i to często z zawartością paliwa po 2% i więcej, bo ich pakiety dodatków są obliczone na tryby LL a więc muszą się sprawdzać w trudniejszych warunkach np. zmiany oleju co 30 kkm. Jak masz chęć to zrób po pierwszym interwale UOA (analiza oleju zużytego) będzie wiadomo w jakim będzie stanie silnik i olej.
 
@Kevin88 Filtron - mniejsza Chłonność i przepuszczalność oleju, "środek" jakby z tektury.
Man na 1-szy rzut oka inny materiał lepsza chłonność i przepuszczalność.
Nawet waga samego wkładu filtrującego Mann-a (po rozcięciu) była większa od filtrona do tego samego auta.
Z innymi juz niechciało mi się bawić.
Póżniej zobaczyłem jaka przepuszczalność jest zużytego a jaka nowego - to daje do myślenia.

@cytrynowiec A dodatek AR9100 można dodać do tych oleji , bo już kupiłem i czeka na swoją kolej.

p.s. Mało palucha się nie pozbyłem :).
 
Last edited:
Przy następnej wymianie chyba będzie typ: ASS 5W30 ASL <== 🤯 lub CS 5W40 C3. Które mieszczą się w moim budżecie.
Po Waszej i mojej dłuższej analizie skłaniam się bliżej do oleju Amsoil Signature Series 5W30 ASL lub pozostaniu przy moim obecnym oleju Castrol Magnatec 5W40 C3 + ArchOil 9100.
Jako że pół środki z moich poczynań i mojego doswiadczenia kończą się niezbyt dobrze o_O , albo lepszy olej albo nie ruszamy nic.
Tak jak głosi moja stopka w opisie :)
 
Jak masz chęć to zrób po pierwszym interwale UOA (analiza oleju zużytego) będzie wiadomo w jakim będzie stanie silnik i olej.

Ja bym poszedł w tym kierunku i zrobił uoa tego co masz w silniku obecnie. Potem się zastanawiał czy warto coś zmieniać, dodawać. 7500km to krótki interwał dla "cywilnej" jazdy. Chyba, że dodają AR zamierzasz go wydłużyć. Wlyszkow jako specjalista "płacze" gdy ktoś wyrzuca olej z AR9100 po takim przebiegu ale jako handlowiec na pewno się cieszy ;)
 
Last edited:
Narazie jest tylko sam CM 5W40 C3, Arch9100 dodam dopiero przy wymianie za jakieś 2 miehy :) , nie dodawałem jeszcze A..9100, woogóle.

Co do interw 7500km to było tylko moje takie zapytanie odnośnie danych oleji w początkowych postach tego wątku.
Interw obecny jaki stosuje to około 9000 - 10000 nie licząc wpadek z olejem 10W40 i staram się nie zmieniać tego w zimie.
 
Last edited:
Mi właśnie o to chodzi żebyś sprawdził jak zachowuje się CM solo. Czy jest sens przy takim interwale coś dodawać. Takie UOA powinno odpowiedzieć na to pytanie.
 
Próbke oleju po wymianie napewno zostanie, 😧 nawet klika L 👍, póżniej zadecyduję czy będzie UOA. Musze poczytać jakie są pocedury wysyłki itd..
Narazie jest coś koło 4000km przejechane.
 
Back
Top