• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Suzuki Swift 1.3 M13A

stixman

Użytkownik
Samochód
Suzuki Swift 1.6 Sport M16A
Marka samochodu
Suzuki Swift
Budżet/ile litrów
250 /4l
Styl jazdy
Silnik
1.3 M13A 16V 92Km benzyna
Data produkcji
2006
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
Gatunek: SG, SH, SJ lub SL Lepkość: SAE 5W-30 wg. instrukcji z 2004r
Jaki olej masz obecnie
Castol Magnatec 5W40 C3
Witam.
Poszukuję dobrego oleju do Swifta trochę się naczytałem na waszym forum i teraz jestem w kropce.
Przebieg 200tyś, teraz jest Castol Magnatec 5W40 C3, śladowe ubytki olej na 10tyś km.
Jazda dynamiczna, czasami też lubie sobie przycisnąć w mieście (ciężka noga 5000obr) duża większość trasa i odczasu do czasu miasto.
W instrukcji dla benzyniaka podano tylko klase jakości API SG, SH, SJ lub SL i czy są one zgodne wstecz z nowymi normami np.: SN ?
ACEA B3 podano tylko dla diesla czyli PB to nie dotyczy ?
Jako tako nie mam faworyta, a wymiana oleju w pażdzierniku.
Więc jestem ciekawy Waszej porządnej oceny jaki olej teraz lać.

p.s. Czy zostać przy tym i zapodać jeszcze AR9100. Nie szukam taniego oleju.. tylko przadnego trzymajacego swoje parametry podczas trwania eksplatacji oleju.:)

Czekam na wasze rekomendacje
 
Last edited:
5w30 ILSAC GF-... to są silniki pod takie oleje
Możesz spróbować ostatnio tu dyskutowanego Orlen MaxExpert DEX1
Akurat jest dostępny w 4l opakowaniach :)

Pozdrawiam,
 
Shell Helix Ultra 5w30 A3/B4
 
5w30 ILSAC GF-... to są silniki pod takie oleje
Możesz spróbować ostatnio tu dyskutowanego Orlen MaxExpert DEX1
Akurat jest dostępny w 4l opakowaniach :)

Pozdrawiam,

Co do oleju Orlenu to odpada, (brak zaufania) używałem kiedyś innych płynów Orlenu (do spryskiwacza i do chłodnicy)
i były dziwne doległości a tanie nie były, nie pamiętam już cen to było w moim poprzednim aucie.

Shell Helix Ultra 5w30 A3/B4
Niewiem jak jest z tym 5W30, jak się nie myle jest to olej o niskiej lepkości.
A chciałem raczej dobrać olej do "ciężkiego buta" i dynamicznej jazdy zwłaszcza w lecie.

Wiem że cena nie jest wyznacznikiem jakości, ale skąś sie musi brać dlatego tu pytam.
Może jakieś oleje z wyższej pólki jeśli takie woogóle istnieją.
Przy obecnym oleju czyściutko pod pokrywą zaworów. Auto pali odrazu :).
 
Last edited:
Shell HU 5w30 a3b4 to jeden z grubszych sae w30, możesz śmiało lać i piłować po obrotach. Cena dobra, bo Shell sam sobie robi olej bazowy GTL, który jest tani w pozyskaniu. Castrol ma ceny wywindowane do granic możliwości i tym się nie sugeruj, marketing musi kosztować. Inne oleje w dużo wyższych cenach, są zazwyczaj oparte na PAO, a ta baza niestety ma swoją cenę.
 
Castol nie jest drogi w stosunku do shella te kilka złotych. 🤣 Drogi olej kosztuje powyżej 300 -350 zł za 4l <= i to jest drogi olej
i nie sugeruje się ceną tylko co z filmem olejowym? A poza tym nie mam już nowego auta więc jakaś ochrona silnika lepsza by się przydała.
 
Last edited:
Ja porównuję ceny hurtowe i dla przykłady dwa oleje tej samej klasy jak Shell HU 5w30 a3/b4 i Castrol Magnatec 5w30 a3/b4 to różnica 37% a w złotówkach dokładnie 31 zł na 4l bańce. Castrol Edge jeszcze więcej.
 
Za taką kasę na dwa interwały by starczyło ;) Niebieskie Texaco 5w30 porządna i niedroga oliwa, srebrna Petrocanada też bardzo dobra, Repsol Elite Neo 5w30 też niedoceniana marka.
 
Jasne. Ja bym szedł w stronę Redline czy Rockoil Carbon może są jeszcze inne droższe "lepsze" niż Ams
 
Ale po co przepłacać jak za przyzwoite pieniądze można mieć dobry olej.
 
M13A to nie jest mega wymagający motor.
 
A kto tak twierdzi ? Skoro nie jest wymagajacy to nie można zalać czym lepszym niż marketing castrola? Tak jak to pisał @Kaczorek79

Byłbym wdzięczny jeszcze mały opis dlaczego taki a nie inny.
 
Last edited by a moderator:
Forum bardzo dba o "kieszeń" użytkowników. Zalecanie olejów lepszych niż potrzeba nazywane jest "przerostem formy nad treścią".

Ja tam się nie znam ale może jakieś Yacco Galaxie 5W30 mógłbyś wypróbować bo tego chyba nikt nie poleca. Po za @Millers&YaccoWawa
 
A kto tak twierdzi ? Skoro nie jest wymagajacy to nie można zalać czym lepszym niż marketing castrola? Tak jak to pisał @Kaczorek79

Byłbym wdzięczny jeszcze mały opis dlaczego taki a nie inny.
Tylko tak się składa przynajmniej w mojej opinii, że Shell HU 5w30 a3/b4 jest lepszym olejem, niż Magnatec od Castrola. A dlaczego? Chociażby dlatego, że Helix Ultra są topowymi olejami Shella, robionymi na GTL, obecnie na nowoczesnych pakietach dodatków z dużą zawartością ZnDDP i dołożonym molibdenem w tym konkretnym oleju, natomiast Magnatec należy do linii ze średniej półki Castrola i jest to bazowo olej III grupy. W olejach silnikowych nie zawsze droższe musi być lepsze, przykład to nasze polskie produkty, które bardzo dobrze wypadają w badaniach, a ceną mogą konkurować z dużymi producentami światowymi.
 
Na początek w sprawie norm API bo chyba nikt nie odpowiedział: tak, normy API są kompatybilne wstecz do API SN włącznie.

Shell vs Castrol to wg mnie rozbija się o cenę. Sam miałbym zagwozdkę co wybrać. Oleje Castrola też mają swoje zalety, zazwyczaj mają sensowne poziomy dodatków antyzużyciowych (czy to molibden, czy tytan). Shell dla odmiany ma sporo detergentów, zwłaszcza w olejach w starszych normach. Niewątpliwą zaletą Shella jest jego cena.

Sam silnik jest mało wymagający olejowo, norma API SG to ho ho, niemal średniowiecze :) Zależy, prawdę mówiąc, jak bardzo chcesz wydawać kasę na olej. Jeżeli chcesz tanio i dobrze, to Orlen lub Lotos w wymaganej lepkości. W zasadzie dowolny, bo chyba każdy spełnia którąś z wymaganych norm API albo wyższą.

Trochę drożej to kombinowałbym z Shellem, został przy Castrolu. Ale też zainteresował się Motulem X-Clean EFE 5W-30 albo Fuchsem Pro Flex XTL 5W-30.

A jak chcesz jak najlepiej w założonym budżecie to Motul 300V 5W-30, wspomniany już Fuchs Titan Race Pro 5W-30 - to oleje amatorsko-wyczynowe, w teorii powinny najlepiej chronić silnik.

Alternatywną ciekawostką jest Liqui Moly Molygen 5W-30 - wg producenta tak dopakowany że zabrania dolewać nawet własnych dodatków do olejów żeby nie zaburzyć równowagi chemicznej tego cuda :) Czy to marketing czy nie to ciężko powiedzieć, LM robi dobre oleje więc jakaś tam szansa jest, że nie.
 
Back
Top