• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Temperatura oleju.

@xtremesystems Ale czy to jest dziwne, że olej ma temp 130 stopni przy tak wysokich RPM i 27stopniach na zewnątrz? Dla mnie to normlane.


EDIT: chociaż z drugiej strony.... :D

Mój post z 2021 roku w odpowiednim temacie
Leciałem tam do 180 km/h i olej max 109 stopni, ale znowu temp otoczenia zauważalnie niższa

 
Last edited:
Auto ma prawie 250 tys. km i pewnie ma niska sprawnośc uklad chłodzenia. Wystarszy zrobic przeplukanie ukladu chlodzenia i wlac swieży i potem zrobic test. Ino pewnie chlodnica poodbijana od owadów dodatkowo.
 
Wlej magiczne 0W20 i zobaczymy ile stopni złapie i czy będzie więcej niż 132 C 🙂
 
teraz u mnie w 1.6 na 0w40 jest w granicach 120 na vmaxie. no moze 123 . zobacze nastepnym razem, bo nie pamietam dokladnie wiem ze nie dobilo do 125
 
Last edited:
No właśnie, czyli pozostała energia cieplna z bloku silnika wlansie tam została.
Oprócz niwelowania tarcia olej ma też za zadanie odebrać cieplo z silnika. Jeżeli SAE40 ma 120 stopni, a SAE30 132 stopnie, to świadczy, że trzydziestka lepiej odbiera energię cieplna z silnika niz czterdziestka.
 
Wlej magiczne 0W20 i zobaczymy ile stopni złapie i czy będzie więcej niż 132 C 🙂
ty wlej . ja juz skonczylem testowac wasze herezje na swoim aucie oraz autach znajomych. gowno sie znalem zalalem 3x 0w30 i widzialem co sie dzialo . podziekuje
Post automatically merged:

No właśnie, czyli pozostała energia cieplna z bloku silnika wlansie tam została.
Oprócz niwelowania tarcia olej ma też za zadanie odebrać cieplo z silnika. Jeżeli SAE40 ma 120 stopni, a SAE30 132 stopnie, to świadczy, że trzydziestka lepiej odbiera energię cieplna z silnika niz czterdziestka.
albo w wiekszej lepkosci olej ma wiekszą pojemnosc cieplną w jednostce objetosci. Moze za malo lepki olej za szybko przebiega przez chlodnice i nie nadąża sie chlodzic. nie wiem.
trzeba by potestowac jeszcze temp plynu
 
@xtremesystems Ja nie jestem zwolennikiem eko sreko 0w20 😅tak napisałem ,żeby porównać poprostu. Przecież wiadomo,że 0w20 jest tylko do testów norm emisji dla aut żeby spalanie było niższe o 1% 🙂Tak samo jak start stop,2-cylidrowy tryb,tryby żeglowania itp wymysły 👍just relax
 
@xtremesystems Ja nie jestem zwolennikiem eko sreko 0w20 😅tak napisałem ,żeby porównać poprostu. Przecież wiadomo,że 0w20 jest tylko do testów norm emisji dla aut żeby spalanie było niższe o 1% 🙂Tak samo jak start stop,2-cylidrowy tryb,tryby żeglowania itp wymysły 👍just relax
ale ja nie posądzam Cie że jestes , po prostu doszedlem do wieku , i punktu niech ktos inny testuje forumowe mądrości . Ja juz na wlasnej dupie wyrobilem sobie pewne zdanie. czy dobre. nie wiem . uwazam ze tak.
 
No właśnie, czyli pozostała energia cieplna z bloku silnika wlansie tam została.
Oprócz niwelowania tarcia olej ma też za zadanie odebrać cieplo z silnika. Jeżeli SAE40 ma 120 stopni, a SAE30 132 stopnie, to świadczy, że trzydziestka lepiej odbiera energię cieplna z silnika niz czterdziestka.

A zobacz na ten mój post tam troszkę wyżej i włącz temp oleju, płynu i prędkość.
Gdyby przykładowo 5W40 nie odbierał skutecznie temp z silnika to to ciepło powinno iśc w płyn chłodniczy, a tam kompletnie brak zmian czy jechałem 80 czy 120 czy 150. Płyn swoje, olej nadal pozostawał w bdb temp mimo prędkości.

Wykres jest z jazdy S7 przez 120kilometrów, więc nie mała próbka danych.


Trzebaby tak zrobić na jednym aucie i różnych lepkościach i by się fajnie wyjaśniło conieco.
 
@xtremesystems A jakie rożnice temperatury oleju są pomiędzy 5w30 ,0w30 i 0w40 u ciebie?
Bez palowania. Przy ok 25 stopniach
0w40 ma ok 90
5w30 (zależnie od konkretnego oleju (93-100)
0w30 shel avl /ect 96-103)

Vmax z kolei rzadko jeżdżę natomiast jak mówiłem

0w30 132
5w30 między 120-130ale nigdy nie wszedł na 130 bo bym zapamiętał.
0w40 raczej okolice 120ale tez dawno nie jechałem. Ostatnio palowalem ale po zakrętach wiec był but hamulec to miał 123 a przy pełnym bucie ma mnie bo więcej wiatru dochodzi. Zaueylem jak jakde z vmaxem i hamuje to wtedy na chwilę rośnie temp oleju co jest normalne. W każdym aucie z czujnikiem tak miałem
 
A zobacz na ten mój post tam troszkę wyżej i włącz temp oleju, płynu i prędkość.
Gdyby przykładowo 5W40 nie odbierał skutecznie temp z silnika to to ciepło powinno iśc w płyn chłodniczy, a tam kompletnie brak zmian czy jechałem 80 czy 120 czy 150. Płyn swoje, olej nadal pozostawał w bdb temp mimo prędkości.

Wykres jest z jazdy S7 przez 120kilometrów, więc nie mała próbka danych.


Trzebaby tak zrobić na jednym aucie i różnych lepkościach i by się fajnie wyjaśniło conieco.
No wlasnei u mie tak samo.
Wedle jego teorii jak 0w40 słabiej odbiera to płyn powinien być chłodniejszy
 
@STREAM-HD widzialem Twój wpis wczoraj. Widocznie w 1.9tdi nie było roznicy czy był sae30 czy 40.
Kiedys mialem okazję się przejechać Passatem. B6 1.9tdi i go mocno cisnalem na odcinku opole wroclaw. Max temperstura oleju byla 109 st. Na zewnątrz bylo około 15-18st.
Jednak jak popatrzyłem po forach, to ten 1.6tdi, o którym pisze @xtremesystems osiąga jakies wysokie temperatury oleju.
Znowu u mnie w 2.0tdi max temp oleju jaka osiągnąłem to 109st. Plyn chłodzący max 93. Przy sae30.
Post automatically merged:

Ale to nie moje zdjęcie tylko kolezanki. Mam Elma tylko nei wiem jaka apke za bardzo. Bo próbowałem jakieś dwie i kulawo logowało
Car scenner.
 
@xtremesystems, polecam Torque Pro. Możesz wybrać parametry które zostaną zapisane w pliku. Ustawiasz sobie częstotliwość zapisu np co sekunde. Później rzucasz plik na komputer, otwierasz go w excelu czy nawet w open office, robisz drobną kosmetykę zamieniając przecinki na kropki (lub odwrotnie, teraz nie mam jak sprawdzić) i możesz wyciągnąć z tych danych wykresy. Nie wiem czy wersja darmowa tez ma wszystkie te opcje, ale mozesz pobrac i sprawdzic zanim kupisz Pro i sie rozczarujesz. Ja dzisiaj rano zapisalem trase do pracy bo robiłem włoski tuning, wiec popoludniu moge pokazać jak to wygląda. Chociaż już wrzucałem takie wykresy w innych wątkach.
 
Last edited:
@STREAM-HD widzialem Twój wpis wczoraj. Widocznie w 1.9tdi nie było roznicy czy był sae30 czy 40.
Kiedys mialem okazję się przejechać Passatem. B6 1.9tdi i go mocno cisnalem na odcinku opole wroclaw. Max temperstura oleju byla 109 st. Na zewnątrz bylo około 15-18st.
Jednak jak popatrzyłem po forach, to ten 1.6tdi, o którym pisze @xtremesystems osiąga jakies wysokie temperatury oleju.
Znowu u mnie w 2.0tdi max temp oleju jaka osiągnąłem to 109st. Plyn chłodzący max 93. Przy sae30.
Post automatically merged:


Car scenner.
Ale to zdjecie to 1.9 bxe. Włożone nowe turbo, hybrydowe bo stare padło wiec dlatego nowy olej . Też 132 stopnie jak mój 1.6tdi.

Po prostu dużo zależy od budowy chłodzenia samochodu.

Natimiast moje auto ewidentnie najlepiej chodzi na 0w40, 5w30 tez mu nie szkodziło. Ale z 0w30 zbiegła się nagle ta dziwna chwilowa awaria pozatym ciekło z odmy i pokrywy zaworów. Najlepsze ze nic nie wymieniłem i po powrocie na 5w30 wycieki się zmniejszyły a na 0w40 brak. Podejrzewam że plastikowa pokrywa zaworów nie wytrzymała temp oleju który już w misce miał 130stopni.
 
Zrobiło się trochę cieplej i już mamy dyskusję na temat temperatury oleju, a właściwie ryzyka jakie ta "wysoka" temperatura tworzy dla silników, gdy silnik smaruje "woda po parówkach". Ale gdyby w silniku płynął normalny olej 5w/40 to nie byłoby tej dyskusji, bo 130 stopni dla 5w/40 to jest zupełnie normalna temperatura pracy dla oleju tego typu. Poczekajmy aż temperatury na zewnątrz poszybują w okolice 35 stopni i zobaczymy co się wtedy będzie działo... 😁
 
Nic się nie będzie działo. Jezdzilem w Australii jagiem 2.0d zalany 5w30, gdzie ambient jest okolo 40 stopni w cieniu.
Teraz kolega kupil nowego Wranglera w dieslu i ma 0w20.
 

Attachments

  • Screenshot_20230709_084034_Instagram.jpg
    Screenshot_20230709_084034_Instagram.jpg
    324,9 KB · Odwiedzin: 133
Back
Top