• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Vgate icar - błędne wskazania?

stachu

Użytkownik
Samochód
Mazda 3, skyactive-g 2.0, 88kW, 2015r
Idąc za radami forumowiczów nabyłem moduł OBD vGate iCar2 oraz zainstalowałem aplikacje CarScanner.

Dzisiaj po raz pierwszy uruchomiłem zestaw, a wskazania trochę mnie zdziwiły.
Jestem zupełnie zielony jeżeli chodzi o tego typu "diagnostykę". Dlatego może ktoś mi powie, czy wskazania takie mają być, czy coś jest nie tak z tym modułem (wadliwy, albo niekompatybilny z samochodem).

Poniżej wrzucam odczyty i na czerwono podkreślam zastanawiające wartości.
Odczyty były robione po włączeniu zapłonu jednak bez uruchamiania silnika. Silnik w samochodzie ostatni raz uruchomiony był 5 dni temu.
Temperatura powietrza na zewnątrz około 8 stopni.


Najbardziej zastanawia mnie, dlaczego:
- wskazuje temperaturę oleju w okolicach zera stopni, skoro powinna być zbliżona do temperatury powietrza, czyli koło 8 stopni.

- wskazuje temperaturę parownika prawie -40 stopni, skoro powinna być zbliżona do temperatury otoczenia (parownik nie jest i nie był uruchomiony).

- wskazuje bezwzględne naciśnięcie pedału gazu na poziomie 15%, skoro pedał nie jest w ogóle wciśnięty.

- wskazuje spalanie 0,2 l/100km, skoro silnik jest wyłączony.


Nie wiem, może to tak ma być, ale wolę się upewnić, bo jak moduł jest wadliwy, albo niekompatybilny, to jeszcze mam czas żeby go zwrócić.
 

Attachments

  • Screenshot_20240219-161542-edit-20240219162645.jpg
    Screenshot_20240219-161542-edit-20240219162645.jpg
    423,5 KB · Odwiedzin: 54
  • Screenshot_20240219-161610-edit-20240219162601.jpg
    Screenshot_20240219-161610-edit-20240219162601.jpg
    381 KB · Odwiedzin: 50
  • Screenshot_20240219-161630-edit-20240219162518.jpg
    Screenshot_20240219-161630-edit-20240219162518.jpg
    307,5 KB · Odwiedzin: 47
  • Screenshot_20240219-161810-edit-20240219162430.jpg
    Screenshot_20240219-161810-edit-20240219162430.jpg
    361,3 KB · Odwiedzin: 47
Zrob pomiary na wlaczonym silniku. Wtedy sobie poobserwuj. Rozgrzej tez silnik i dalej poobserwuj wskazania.zobaczysz, ktore pomairy sa ok itd. Najpierw sam poobserwuj, pozniej podpytaj dalej, jak bedziesz mial jesscze wątpliwości.
 
Vgate iCar mam dwa, jeden WiFi do Iphona, drugi do Androida. Na wstępie powiem że poza rodzajem modułu łączności sam moduł OBD jest taki sam. Gdzieś tam wyczytałem że pomiędzy modułem OBD a modułem łączności (wszystko wewnątrz iCar) prędkość transmisji wynosi 28800bps/s . Jest to żałośnie mało. Volvo ma magistralę 500k więc iCar po prostu nie nadąża. Im więcej zadasz parametrów do obserwowania tym rzadziej będą one odświeżane. Wynika to z maksymalnej prędkości odczytu podzielonej przez ilość obserwowanych parametrów.
I tak dla przykładu: w Volvo vGate pokazuje MAF na wolnych obrotach w zakresie 70 do 190g/s co jest oczywiście nie zgodne z rzeczywistością. Prawidłowy odczyt to 3.21g/s. Z tym vGate sobie nie radzi. Jest jeszcze kilka innych wskazań wręcz dyskwalifikujących to urządzenie w moim aucie. Sondę lambda S1B1 czyli przed katalizatorem odczytuje jako S2B1 czyli tą za katalizatorem. I dodatkowo cały czas wrzeszczy że ta sonda ma uszkodzoną grzałkę co jest ewidentną bzdurą. Vida nie pokazuje błędów sond.
VGate to zwykły elm w ładnym opakowaniu. Jako wskaźnik może jest ok ale nie jako urządzenie diagnostyczne.
Aaa, dodam że korzystam z płatnych wersji CarScanner i Torque i na obu aplikacjach pokazuje podobne głupoty więc problem jest w sprzęcie a nie w aplikacjach. Pisałem do twórcy CarScannera o błędach, przyjął do wiadomości i olał.
 
A jesteś pewien, że masz czujnik temperatury oleju?
99% nie ma i temp jest estymowana od temp wody. Tak samo miałem w poprzednim aucie. U mnie nawet pokazywało temp oleju w skrzyni a czujnika nie bylo na 100% bo miałem skrzynie na wierchu w proszku.
 
Dobra, to się trochę wyjaśnia powoli. Faktycznie w samochodzie nie ma czujnika temperatury oleju, ani nawet czujnika ciśnienia XD...

Po przejechaniu się i rozgrzaniu silnika dalej przy puszczonym pedale gazu pokazuje "bezwzględne położenie pedału przyspieszenia D 15%" - nie wiem czemu nie pokazuje po prostu 0%.
Tak samo temperatura parownika cały czas stoi na -40 stopni.

Dodatkowo zaczęło mnie zastanawiać, dlaczego "temperatura powietrza zasysanego" pokazuje 17 stopni, podczas gdy temperatura otoczenia to 8 stopni. Nie wiem, uszkodzony czujnik, albo znowu tam jest tylko jakaś durna estymacja komputerowa.

Jeszcze mam pytanie, czy w przypadku wtryskiwaczy benzynowych występuje też coś takiego jak korekta wtrysku? Bo aplikacja takiego parametru nie widzi. Jedyne co to mogę sobie sprawdzić ilość wypadania zapłonu na poszczególnych cylindrach.

Się napaliłem na ten moduł OBD, a teraz wychodzi na to, że tego na czym mi najbardziej zależało nie da się sprawdzić...
 
W CarScanner jest możliwe wyświetlane korekt paliwowych STFT i LTFT. Pierwsza STFT czyli korekta chwilowa nazwana jest jako "krótkotrwałe zużycie paliwa B1" . Korekta LTFT jest korektą długoterminową i nazwana "długoterminowa korekta B1"
Jeżeli nie możesz tego odczytać to albo masz źle ustawiony pojazd w ustawieniach albo ELM czy tam vGate nie jest w stanie odczytać tych danych z komputera silnika. Mój vGate nie poradził sobie z odczytem błędów w Oplu Agila 1,2. Naprawdę nie obiecuj sobie za dużo po tym module.
Temperatura zasysanego powietrza jest mierzona przez termistor który z reguły znajduje się w przepływomierzu więc po filtrze powietrza i na podgrzanym silniku jest wyższa niż temp. zewnętrzna. Tak jest przynajmniej u mnie.
I dodam że vGate nie pokazał więcej niż niebieski ELM za 25zł.
 
@Slawo mam coś takiego jak mówisz "korekta krótkoterminowa - Bank 1" i też jest długoterminowa. Tylko nie ma tego osobno dla poszczególnych cylindrów, tylko jest ogólnie jedna wartość dla silnika. Muszę się zorientować jak w ogóle ten parametr interpretować.
 
A mozesz wybrac inny protokół do polaczenia z autem?
 
Tu nie będziesz miał wydatków czy czasów wtrysków dla poszczególnych cylindrów jak w dieslu. Tu jest ogólna korekta paliwa.
W Volvo pomimo ze jest 5 zakresów korekt paliwowych to ELM pokazuje aktualną czyli tą jaka jest w danej chwili ale nie wiadomo w którym jest aktualnie zakresie. Vida pokazuje wszystkie oddzielnie i widać w jakim zakresie jest ubogo a w jakim bogato.
Jeżeli korekta długoterminowa oscyluje w okolicach zera to jest bardzo dobrze. Jeżeli idzie ciągle ponad 5 to masz lewe powietrze. W Oplach to jakoś dziwnie jest bo tam zakres jest od -100 do +100, w Volvo od -25 do +25 i tu jak są w okolicach plus/minus 2 to jest dobrze, powyżej 25 lub poniżej 25 wywala błąd składu mieszanki i czek endżina.
Z moich walk z CarScannerem wynika że zmiana protokołów niewiele pomaga. Po prostu elm pokaże takie parametry jakie jest w stanie odczytać albo jakie sterownik silnika wysyła w standardowym formacie na OBD. Temat jest dość rozległy i sam po kilku godzinach z tym interfejsem dojdziesz do wniosku że to raczej zabawka niż skaner.
 
Last edited:
Dobra, widzę że to faktycznie jest tylko zabawka. Chociaż i tak najlepsza zabawka jaka dostałem na walentynki :p

Pewnie będę teraz śledzil te korekty i wypadanie zapłonu, a potem będę świrował jak mi się coś nie będzie zgadzało :p

Dzięki wszystkim za odpowiedzi :)
 
Sprawdziłem przed chwilą co ja mam za BT obd i się okazało, że vgate icar🤣 ale u mnie w vagu z carscannerem działa bardzo dobrze. Wiele parametrów pokazuje. Pozwala na jakies wybrane kodowania, resetowania serwisow, wlaczanie na zamowienie wypalania dpf i wiele innych.
Ja generalnie nie narzekam.
 
Dużo zależy od marki samochodu i na co ta marka pozwala przez OBD. W volvo pozwala naprawdę na niewiele.
Nie widzi np. błędu czujnika jakości powietrza, nie widzi błędu silnika krokowego oryginalniej instalacji LPG jak i braku zaworu LPG i kliku innych takich jak błąd czujnika położenia sprzęgła itp. A te błędy były lub są i Vida je pokazuje.
 
Niekoniecznie tylko ASO wystarczy dobry komputer diagnostyczny. Gdyby chińska kostka ogarniała wszystko nie byłyby one potrzebne
 
Do volvo chinskie DICE plus Vida i widać wszystko. Natomiast przeprogramowanie czegokolwiek to albo ASO lub zaklad z autoryzowaną Vidą lub Vdassh platny.
 
Zakupiłem ThinkDiag-a, jutro ma być w paczkomacie. Podobno niezły interfejs i odczytuje wszystkie moduły w samochodzie. Zobaczymy.
 
Czy to jest normalne, że korekta krótkoterminowa czy czas się zmienia w zakresie +/-2,5%, a korekta długoterminowa stoi sztywno przez cały czas na 6,25%?
W sensie, czy to jakieś błędne wskazanie, czy to normalnie tak wygląda?
Bo wydawało mi się, że korekta długoterminowa będzie czymś w rodzaju średniej z korekt krótkoterminowych z jakiegoś tam czasu.
 
To nie do końca jest tak jak myślisz. Jeżeli długoterminowa ustali się np. na 2,34% a krótkoterminowa zmienia się o +/- 1% to znaczy że zmienia się ona względem tej długoterminowej a nie zera. Poszukałbym lewego powietrza na Twoim miejscu. U mnie długoterminowa 5% na stałe oznaczała nieszczelność w dolocie albo w odmie.
Jeżeli na pracującym silniku odkręcisz korek oleju albo wyciągniesz bagnet to korekty powinny pójść do góry, przynajmniej w wolnossaku.
 
wydawało mi się, że korekta długoterminowa będzie czymś w rodzaju średniej z korekt krótkoterminowych z jakiegoś tam czasu.

No i tak jest, tylko w zależności od sterownika interwał zmiany jest różny. W jednym sterowniku LTFT stoi jak kamień, a w drugim pływa prawie jak STFT.
 
Back
Top