• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Volvo 850 2.5 10V lpg

eustachu

Użytkownik
Samochód
S60 09’ D5244T4
Marka samochodu
Volvo 850
Budżet/ile litrów
~150/6 litrów
Styl jazdy
Silnik
B5252S
Data produkcji
1996
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
0
Jakiego oleju wymaga instrukcja
A3
Jaki olej masz obecnie
Eurol Turbosyn 10W40
Witam serdecznie :)
w listopadzie kupiłem sobie taką cegiełkę, bo trafiła się niedaleko w dobrym stanie. Jeździłem sobie nią tak bardziej rekreacyjnie. Okazało się, ze przyszły ciężkie czasy i przy przebiegach 5000-6000km miesięcznie moje S60 D5 traci sens przy cenach ropy dobijających powoli do 8 zł. Zdecydowałem, że zakładam LPG i nabijam kilometry cegłą, a S60tka idzie do garażu. po prostu będę nią jeździł rzadziej, ale do rzeczy...
Przebieg na chwile obecną to prawdopodobnie około 400-420 tys.km (prawdopodobnie bo licznik zatrzymał się na 287 6 lat temu). Według karteczek pod maską jeździł na Liqui Moly 10W40. Po kupnie zalałem Eurol 10W40 + oilsyn power cleaner, zrobiłem około 5 tysięcy km, a olej trzyma stan i do tego jest klarowny ;) Wobec tego, myśle ze można śmiało przejść na 5W40, żeby dziadziusiowi było trochę lżej. 95% jazdy to będzie trasa, prędkości takie 100-130.
Rozważam następujące oleje:
Lotos 5W40
Specol 5W40
Mobil Super 5W40
Eurol Super Lite 5W40
Shell HX8 5W40
Texaco Havoline Ultra 10W40 (jako alternatywa)
Najbardziej skłaniam się ku Mobilowi (lubię te markę) i Shellowi (nigdy nie stosowałem, chciałem sprobowac), ale nie mam nic do pozostałych marek (również polskich) :)
No i pytanie jak podejść do interwału? 10 tysięcy bezwględnie przy lpg czy przy moim sposobie eksploatacji mogę wymieniać co 3 miesiące czyli ok. 15 tys.?

Z góry dziekuję za pomoc i pozdrawiam :)

PS Myślałem o zalaniu SHU 5W40 albo Meguina 5W40, ale po dłuższej lekturze forum doszedłem do wniosku, ze w tym przypadku to byłby przerost formy nad treścią. Czy słusznie?
 
Tak wyglądają ceny olejów (6l), które rozważam.
Lotos - 115 zł
Eurol - 133 zł
Mobil - 135 zł
Shell HX8 - 135 zł
Texaco Havoline Ultra - 146 zł
Shell Helix Ultra - 162 zł
Meguin - 234 zł

Przy moich przebiegach albo 4 albo 5 wymian w roku (zakładając wymianę co 12 lub 15 tys).
Za Lotosem przemawia cena i dobre opinie.
Za Eurolem bogaty skład dodatków.
Za Mobilem zaufanie do wielkiego giganta + wycofanie się go z Rosji.
Za Shellem w sumie dokładnie to samo co za mobilem.
Texaco używam w dwóch innych autach i jest ok.
A Meguin to PAO. Ale przy zlewaniu tego co 2-3 miesiące… myślę, że SHU to najdroższa opcja, którą rozważam.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
 
Za Mobilem zaufanie do wielkiego giganta + wycofanie się go z Rosji.
Za Shellem w sumie dokładnie to samo co za mobilem.
Z tym, że Shell właśnie zbiera masę krytyki za kupienie ropy od ruskich :D

Olej wyceniasz w skali 4+2/5+1? Jeśli często wymieniasz olej, taniej wyjdzie kupić 3x4 na przykład i masz wtedy na dwie wymiany
 
Ja bym bral lotos ew mobil, bo w sumie 20 zł różnicy to nie dużo choć w dzisiejszych czasach to za chwilę może być 5 litrów lpg.. Przy takich przebiegach jak robisz, ja bym zaryzykował wymianę co 15 tys km, ale tu sam bedziesz widział jak się silnik zachowuje przy takim interwale np po 10 tys czy jest sens go trzymać do 15.
 
Dodam, że mówimy o aucie co ma 26 lat i przebieg bliżej nie określony.
To nie ma kompletnie nic do rzeczy.


Jakie masz sensowne wytłumaczenie do lania takiego oleju w naszym klimacie, gdzie jak 3 dni w zimie temperatura spadnie do -10 to już jest Syberia i paraliż na drogach?
A kto tutaj pisze o względach klimatycznych?


gdzie zalecają 0w20 a po 100 tys km remont albo wymiana silnika.
Mhm... Widzę, że nie mamy o czym rozmawiać...
 
Bardzo dobrym wyborem będzie lotos/eurol i wymiana co 10tys.
Wszystko inne do tego silnika to wyłącznie poprawa nastroju właściciela bo dla silnika to nie zrobi różnicy czy to lotos za 100 zl czy meguin za 200.
 
Ja bym wybrał Shell 0W40/5W40 Ultra lub ewentualnie Shell HX8 5W40. No i wymiana co 10 kkm. Ale poprawa nastroju właściciela jest ważna. :) Sam tak robię, lejąc Meguina 0W40 do 34 letniego silnika w Golfie mk2... I od razu czuję się lepszy od innych... 🤣 A tak poważnie, to powróciłem do Shell'a - do moto 10W40 Shell Advance 4T, Do Jeep'a - Shell Ultra 5W30 (tutaj, po przejściu ze Shell'a HX8 5W40 jest znacznie szybsze uzyskiwanie ciśnienia oleju po rozruchu - widać po manometrze). Zrób płukankę Oilema przed wymianą, zalej Shell'a i będzie git.
 
No ok, ale dlaczego wymiana co 10 tys? :D
Moja średnia prędkość to 75-80kmh, wymiana oleju wychodzi co 2 miesiące. Nawet w dieslu przy moich przebiegach zmieniam co 15 tysięcy (co 2,5-3 miesiące). Czy czynnikiem wpływającym na ten interwał jest LPG? Może chociaż do 12 przeciągnę? Producent zaleca 15000 albo 7500 w trudnych warunkach.

BTW SHU 5W40 właściwie kosztuje tyle samo co SHU 0W40. Który lepiej wziąć? Mechanik jak zobaczy 0W40 to się pewnie za głowę złapie
Ale w sumie czemu nie :D


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
 
Last edited:
Jeżeli walisz głównie trasy, sądząc po średniej prędkości to myślę że do 15 tys km można "przeciągnąć" zwłaszcza patrząc jakie czasy nastały to każdy grosz trzeba dobrze policzyć. Silnik w trasie ma idealne warunki, nie jest przeciążany także nie ma się czego obawiać. Z ciekawości zapytam, czy zasiegnales opinii odnośnie oleju do Twojego silnika na jakimś forum Volvo? Bo tu każdy będzie Ci polecał Shella badz Specola (niepotrzebne skreslic) a użytkownicy takiego silnika mogą mieć nieco inne doświadczenia w tym temacie. A jeżeli chodzi o LPG to nie wpływa on na interwał olejowy, wszystko co przeczytasz o "specjalnych" olejach do gazu itp historiach nie traktuj tego poważnie..
 
Nie zakładałem tematu na forum Volvo, ale znalazłem kilka podobnych. Ogólnie polecają 5W40 albo 10W40. Niektórzy jeszcze leją 5W50 (głównie Valvoline). Wiele osób jeździ na Millersie Trident 5W40 i sobie bardzo chwalą, sporo też na Motulu X-Cess i Mobilu 10W40. Te silniki jednak są chyba na tyle niewybredne, że mam wrażenie że 15W40 zmieniany na czas nic by nie zaszkodził :D
Szwagier ma 20-zaworową wersje i jeździ na Valvo maxlife 5W40 i też nie narzeka. Ja jednak nie lubię Valvoline, już wolałbym Millersa w tej cenie.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
 
Last edited by a moderator:
Czyli biorę Helix Ultra 5W40 i będę obserwował co dalej się dzieje, może się szarpnę na analizę albo wypośrodkuję interwał na 12-13 tys. :)
Dziękuję wszystkim za pomoc. Obecnie mam zalany Oilsyn LL (od 5 tys), mam w zapasie jeszcze jedną buteleczkę płukanki kleen flo. Czy przed wymianą warto zalać czy oilsyn sobie poradzi sam? Postaram się, aby wymiana była na gorąco.
 
Last edited:
Na spokojnie możesz 15tyś km przejechać na jednym oleju. Przy takim używaniu samochodu zastanawiał bym się nawet nad 18 czy 20tyś km.

Jednak po 20 polecam już zrobić analizę. To jest jednorazowy koszt, a w Twoim przypadku może dać wymierne korzyści. Wtedy zamiast robić cztery wymiany w roku, będziesz robić dwie ze spokojnym sercem ;)
 
Jakiś czas temu dowiedziałem się o właściciela Golfa 4 z silnikiem 1.9 SDI, że olej wymienia co 80 000 km :eek: dlatego, że samochód jest używany w 90% w trasie. Co 100 000 km przy okazji wymieniane są panewki... Samochód ma ponad 360 000 km przebiegu. Silnik dobrze pracuje i jest żwawy.

Kluczem do żywotności oleju są warunki- najlepsze są oczywiście trasy. Pytanie, czy poruszasz się również drogami szybkiego ruchu ? Wtedy (absolutnie nie przekraczając przepisów) jest możliwość porządnego rozgrzania oleju i ma najlepsze warunki do pracy.

Jednak w większości przypadków producenci zalecają wymianę oleju co 15 000 km. Zawsze można po takim interwale zrobić analizę oleju przepracowanego i będzie odpowiedź, czy wytrzyma jeszcze nieco dłużej.
Olej Shella widzę, że spełnia normę BMW LL-01. Pytanie, czy ona dopuszcza wydłużenie interwału wymiany, czy też nie.
Olej Meguina zapewne również spokojnie poradziłby sobie z interwałem dłuższym niż 15 000 km :)
 
Kluczem do dluzszym interwalow jest z pewnoscia profil jazdy, ale i rowniez sama formulacja oleju. Jak widze, ze dany olej ma duze stezenie AOs, bezpopiolowych dyspergatorow np. PIBSA (PAM), PIBSI itp. Wraz z tym idzie wyzsze stezenie N, warto stosowac olej na bazie GTL/PAO. I oczywiscie analizy kontrolne obserwujac niektore parametry np. utlenianie, nitracje, ewentualny wzrost lepkosci, TAN, metale zuzyciowe itd.
 
Kluczem do żywotności oleju są warunki- najlepsze są oczywiście trasy. Pytanie, czy poruszasz się również drogami szybkiego ruchu ? Wtedy (absolutnie nie przekraczając przepisów) jest możliwość porządnego rozgrzania oleju i ma najlepsze warunki do pracy.

Moja droga do pracy wygląda tak:
4-5km przez wsie w terenie zabudowanym, 1,5 kilometra drogą krajową (90kmh), 50km eSką (120) i 1 km przez miasto.
I tak nieraz dwa razy dziennie w tę i z powrotem.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
 
Last edited:
Back
Top