• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Volvo s60 2.4 , zmiana oleju z 10w40 na 5w40, warto?

diavoli1991

Użytkownik
Samochód
Volvo s60
Marka samochodu
Volvo s60
Budżet/ile litrów
250
Styl jazdy
Silnik
2.4
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
35 ml
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5w40, 5w30
Jaki olej masz obecnie
PMO 10w40
Mam dylemat czy zmieniać olej z 10w40 na 5w40. Auto kupione 4 lata temu z zalanym 10w40. Auto ma na liczniku 405 tys. km. Pobór między wymianami oscyluje na poziomie ok. 300-350 ml. Na górze z tyłu silnika jest zapocenie na pokrywie zaworów. Obawiam się trochę robienia płukanki przed wymianą oleju i przejściem z 10w40 na 5w40, głównie konsekwencji, jakiegoś rozszczelnienia czy zwiększonego poboru oleju na 5w40 (słyszałem różne historie). Dzięki za sugestie
 
No slyszalem opinie zeby nie przechodzić z 10w na 5w bez płukanki bo wtedy to co zacznie czyścić, moze sie oderwać i przytkac np kanal olejowy

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka
 
Jeżeli masz jakis tam wyciek to najpewniej uszczelka albo pękła ze starości albo sparciała. Teraz Ci leci delikatnie a za pół roku może się rozciec w innym miejscu. Więc suma sumarum I tak ja bedziesz musiał wymienić. Ja podjąłem to ryzyko u siebie i niestety z "lekkich" wycieków po przejechaniu 2 tys km pokrywa rozciekla się na tyle, że miałem zarzygany cały silnik, łącznie z kolektorem, cala cewka dosłownie plywala w oleju. Jeżeli silnik jest w miarę szczelny to plukanka Ci go nie rozszczelni, natomiast w innym przypadku bym nie ryzykował. Pytanie jeszcze czego oczekujesz po zmianie z 10w na 5w? Odrazu Ci powiem, że historie typu silnik będzie miał lżej, na zimnym to panie będzie miodzio nic nie słychać itp wsadź między bajki. Różnica jest praktycznie nie zauważalna lub bardzo mało ja odczujesz. Jeżeli producent przwiduje 10w40 u Ciebie w silniku to ja bym olal temat i jezdzil na nim dalej. Zimy u nas łagodne, może 5 dni w roku masz temp poniżej -10 więc sam sobie odpowiedz czy warto eksperymentowac
 
Jeżeli masz jakis tam wyciek to najpewniej uszczelka albo pękła ze starości albo sparciała. Teraz Ci leci delikatnie a za pół roku może się rozciec w innym miejscu. Więc suma sumarum I tak ja bedziesz musiał wymienić. Ja podjąłem to ryzyko u siebie i niestety z "lekkich" wycieków po przejechaniu 2 tys km pokrywa rozciekla się na tyle, że miałem zarzygany cały silnik, łącznie z kolektorem, cala cewka dosłownie plywala w oleju. Jeżeli silnik jest w miarę szczelny to plukanka Ci go nie rozszczelni, natomiast w innym przypadku bym nie ryzykował. Pytanie jeszcze czego oczekujesz po zmianie z 10w na 5w? Odrazu Ci powiem, że historie typu silnik będzie miał lżej, na zimnym to panie będzie miodzio nic nie słychać itp wsadź między bajki. Różnica jest praktycznie nie zauważalna lub bardzo mało ja odczujesz. Jeżeli producent przwiduje 10w40 u Ciebie w silniku to ja bym olal temat i jezdzil na nim dalej. Zimy u nas łagodne, może 5 dni w roku masz temp poniżej -10 więc sam sobie odpowiedz czy warto eksperymentowac
No to jest tylko wolnossak bez turbo. Różnica między 10w a 5w jest tylko w niskiej temperaturze po prostu. Uszczelki nie ma tam parcianej tylko pokrywa jest na klej anaerobowy. To pocenie od 5 lat jest takie samo, nic sie nie zwiększyło ani nic

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka
 
Wy jesteście chyba ślepi 🤦
Nie ma żadnej uszczelki tylko masa uszczelniająca vel FIPG vel reinzosil/dirko.

Jak zwał tak zwał, ale to nie parcieje
Nie wiem jak w tym silniku, ja mam normalna uszczelkę która się też montuje na dirko na załamaniach.
Fakt jest taki, że jak się pojawił mały wyciek tzn ze za chwilę może być większy.
 
Nie wiem jak w tym silniku,
To jak nie wiesz to po co doradzasz i w dodatku błędnie?
Do autora, wlóż miedzy bajki takie historie że 5w coś wypłucze i gluty coś zatkają.
Płukanka ma dużo wyższe właściwości myjące niż olej i jakoś nic się nie odrywa i nie zapycha filtrów ani kanałów i smoków.
Ja mojego starocia b5252s od roku traktuję 5w40 i za kazdym razem płukanka i tak co 5tkm. Po przejściu z 10w zużycie oleju spadlo i nie słychać wogóle popychaczy przy porannych mrozach.
 
Niech pomyślę, chyba nie. Ale mam z dodatkami AR i ... .

Jestem zawiedziony bo nie naprawił się włącznik światła wewnętrznego w zamku lewych drzwi ;)

Nie no bez jaj. Panda u mnie robi symboliczne przebiegi więc trudno brać ją za przykład. Przejechałem po zmianie z 10w na 5w jakieś 3kkm w półtora roku. Nawet tego nie notuje ale diagnosta powiedział mi, że przejechane jest równe 2000km od poprzedniego przeglądu.
 
Last edited:
Po pierwsze jeśli Shell to HX8, albo jak @eustachu wspomniał inne grube 5W40 jak Eurol Super Lite. Odradzam cieńsze eko oleje z dolnym parametrem SAE40. Jak płukałem silnik, który na 10W40 zaczął dymić na biało to przeszedłem na 5W40 i wcale ani silnik się nie rozciekł, ani poboru znaczącego nie ma mimo 24 lat na karku. Także nawet 10W40 zrobi "szkodę" jeśli w silniku jest syf. Ten silnik na 10W40 będzie chodził jak i na 5W40. Chcesz mu poprawić to wypłucz i zalej 5W40. Nikt Ci tu niczego nie zagwarantuje, ale płukanka sama w sobie niczego nie rozszczelni :)
 
Odradzam cieńsze eko oleje z dolnym parametrem SAE40
Widzę powielania głupot i mitów ciąg dalszy...

jak nie wiesz to po co doradzasz i w dodatku błędnie

Płukanka ma dużo wyższe właściwości myjące
Przyganiał kocioł garnkowi... Tematy doboru oleju to coraz większy kabaret.. .

@diavoli1991 pytanie zasadnicze - czy jest coś złego w jeździe na 10W40 przy zdrowo dobranych interwalach? Jeśli nie, możesz śmiało pozostać na takiej lepkości. Jeśli chcesz zmienić na 5W40, również jest to dobry scenariusz. Ja zalecam stosować płukanki postojowe przy każdej wymianie oleju, aby jak najwięcej przepracowanego środka smarnego spłynęło nam z układu przed wlaniem świeżego.

Co do rozszczelnienia - od tej strony jakoś szczególnie bym się tego nie obawiał. Uszczelniacze to też takie elementy eksploatacyjne, które prędzej, czy później będą wymagały wymiany. Pracują często w ciężkich warunkach i nie są wieczne.

Zwiekszony pobor oleju czasami może wystąpić na samym początku przez pierwsze dwa-trzy interwały. Ale nie jest to zjawisko nagminne.
 
Nic złego nie dzieje się na tym 10w40. Silnik pali od strzała, kreci, nie kopci, ma moc i jest dynamiczny. Chcę po prostu zrobić cos dla niego zeby jeszcze polatać, stąd ten pomysł z plukanka i przejściem na 5w40.
Generalnie trochę poczytałem a grupie i sklaniam sie do zastosowania płukanki estrowej ar2820 + zalac 5w40 albo eurol superlite / shell helix ultra 5w40. Eurol na pewno grubszy film olejowy da bo większą lepkość w 100 stopniach ale tez wyższy NOACK czy odparowanie oleju

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka
 
Przyganiał kocioł garnkowi... Tematy doboru oleju to coraz większy kabaret.. .
Co jest nie tak z właściwościami myjącymi płukanki?

Przecież po to się je stosuje, samymi wymianami oleju nie da się doczyścić silnika.
Tak mówi nawet forumowe góru
Post automatically merged:

zalac 5w40 albo eurol superlite / shell helix ultra 5w40. Eurol na pewno grubszy film olejowy da bo większą lepkość w 100 stopniach ale tez wyższy NOACK czy odparowanie oleju
Przypominam że te silniki mogą jeździć na olejach z obniżonym HTHS.
Także Shell mu nie zaszkodzi, spokojnie
 
Last edited:
To jak nie wiesz to po co doradzasz i w dodatku błędnie?
Do autora, wlóż miedzy bajki takie historie że 5w coś wypłucze i gluty coś zatkają.
Płukanka ma dużo wyższe właściwości myjące niż olej i jakoś nic się nie odrywa i nie zapycha filtrów ani kanałów i smoków.
Ja mojego starocia b5252s od roku traktuję 5w40 i za kazdym razem płukanka i tak co 5tkm. Po przejściu z 10w zużycie oleju spadlo i nie słychać wogóle popychaczy przy porannych mrozach.
Poczytaj mój temat, jest tam trochę o plukance i przejściu z 10w40 na 5w40. Ja opisałem własne doświadczenia w tym temacie ale w innym silniku. Jak jest wyciek to niczym innym tego nie naprawisz jak wymiana uszczelki/uszczelnieniem jeżeli takowej nie ma. Reszta zabiegów to jest tuszowanie mniejszej lub większej usterki a nie naprawa. W starszych silnikach gdzie dopuszcza się stosowanie lepkości 10w40 nie ma sensu kombinować zwłaszcza w naszym klimacie. Wiem ludzie się naczytaja, naoogladaja filmików najczęściej sponsorowanych o super właściwościach plukanek i potem każdy ma mętlik w głowie. Przy takim przebiegu zachować interwał 8 max 10 tys km i bez problemu silnik będzie jezdzil. Miałem 5w40 u siebie zimne starty praktycznie takie same jak na 10w40, ja tu różnicy nie zauważyłem.
 
Przyganiał kocioł garnkowi... Tematy doboru oleju to coraz większy kabaret.. .
A co ja złego albo nieprawidlowego napisalem? Tylko proszę nie odpowiadaj w swoim stylu i nie odsyłaj mnie w czeluścia forum. Jak mi coś zarzucasz to pisz jasno a nie półsłówkami.
 
Co jest nie tak z właściwościami myjącymi płukanki?

Przecież po to się je stosuje, samymi wymianami oleju nie da się doczyścić silnika.
Tak mówi nawet forumowe góru
Post automatically merged:


Przypominam że te silniki mogą jeździć na olejach z obniżonym HTHS.
Także Shell mu nie zaszkodzi, spokojnie
A ile hths oraz noack ma shu 5w40?nigdzie w karcie charakterystyki nie ma takich danych o tym.

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka
 
Back
Top