• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

VW Tiguan, 2,0TDI 110KM, 155 tys.km

demonick7

Użytkownik
Samochód
A3 8P
Marka samochodu
VW Tiguan I FL
Budżet/ile litrów
220-240zł/5L
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
2,0 TDI 110KM
Data produkcji
2014
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Tak
Pobór oleju na 1000 km
0,7
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W30 LL
Jaki olej masz obecnie
Castrol 5W30
Jaki olej do Tiguana? Samochód jest teścia, przebieg jest oryginalny, teść ma auto od nowości.
Od nowości jeździ na 5W30 Castratola; po 8 tys. km zapaliła się lampka od min.
Teść nie patrzył ile miał oleju na bagnecie, jak mu zmieniał mechanik olej.
Obstawiam, że było wlane 4l, bo na suchy silnik wchodzi 4,3 co oznacza że prawdopodobnie miał pół stanu po wymianie.
Teścia wkurza zużycie, mnie też by wkurzało bo ten silnik nie powinien w ogóle oleju brać przy tym przebiegu i w tej wykastrowanej wersji.
Lotos i Specol odpadają. Nie odważę się tego wlać.
Co do Lotosu to moje prywatne uprzedzenia, co do Specola to znam z autopsji ten olej - wlany do mojego auta (najpierw ALH w A3 8L, potem BGU w obecnym A3 8P) silnik zawsze pracował gorzej i zużywał więcej oleju. Ostatnio był zalany do przepłukania po wymianie silnika, po wymianie na Eurola praktycznie brak zużycia.
 
@demonick7 - kończ waść dyrdymały, wstydu oszczędź... :) Bosze, widzisz i nie grzmisz. Tak, olej premium to olej o wysokiej lepkości. Zatem polecam teściowi Pennrite 25W70 - olej hiper premium a dodatki to łopatą tam sypali. :p
 
Być może to jest moje prywatne uprzedzenie, ale Lotosu nie chcę.
Wystarczy że Filtron ma PR, że mają "super hiper" standardy produkcji, a filtra oleju tej marki nigdy więcej nie kupię.
Dlaczego? Kiedyś przeczytałem w internecie taką plotę, że zawór w filtrze oleju potrafi się zaciąć i się potrafi zapalić lampka Alladyna :D.
Jako sceptyk i tak kupiłem filtr tej marki. I co się stało? 2 razy w dwóch różnych autach z tymi filtrami zapaliłą mi się kontrolka oleju.
Silniki były zdrowe. Co prawda wystarczyło zgasić auto i zapalić, ale co by było gdyby takie coś mi wyskoczyło na autostradzie?
Do czego dążę:
W Polsce Lotos zapewne jest produkowany wg polskich wymagań chemicznych co do oleju.
A wymagania mamy niestety niższe jak na "Zachodzie".
Sama nazwa "olej syntetyczny" co innego znaczy wg prawa w Polsce, a co innego w Niemczech.
Co do kosztów, które się zawierają w cenie to przypominam, że jesteśmy w strefie Schengen i jedyny koszt to transport.

Zresztą np. LM w Niemczech jest dużo tańszy.
Olej premium, to wg mnie taki, który ma mnóstwo dodatków, niską temperaturę płynięcia, dużą lepkość i dużą odporność na zużycie.
Cena niekoniecznie niska, ale bez przesadyzmu. Fakt faktem, że czym nowocześniejszy silnik tym większe wymagania co do oleju.

Teściowi polecę, albo ori VW, albo LM 4200. i wymiany co 10 tys.km ale nie wiem czy na to pójdzie ;) Wymienia co 15 tys.km.
Oczywiście najpierw jakąś płukankę typu LM Proffesional.
Nie jestem ekspertem ale z tego co się orientuje to nie ma czegoś takiego jak polskie czy niemieckie wymagania chemiczne co do oleju. Generalnie klasyfikacje i normy są można powiedzieć ogólnoświatowe i pewne standardy w branży są także ogólnoświatowe. Branża jest mocno zglobalizowana i tak na dobrą sparwę jest niewielu dostawców baz olejowych jeśli chodzi o bazy gr. III/IV/V. Producentów dodatków też jest niewielu w skali globalnej. To ważne bo generalnie wszyscy korzystają z tych samych dostawców a raczej mają tych samych dostawców do wyboru. Często ten wybór jest tak ograniczony, że nalezy korzystać z jednego określonego pakietu dodatków produkowanego przez jednego producenta. Często ze wzgledu na dostępnośc korzysta sie z tych dostawców, którzy aktualnie mają odpowiednie bazy olejowe czy dodatki. Większość olejów jest robiona wg. określonej receptury/klucza/kodu produktu który określa "co ma być w oleju aby spełniał normy x,y,z". I wg. tego olej jest produkowany zarówno w Holandii, w Niemczech , wTurcji, w Rosji, w Japonii czy w końcu w Polsce. Aby spełniał normy i uzyskał aprobaty każdy produkt musi spełniać ściśle określone wymagania. W wielu przypadkach nie ma dowolności w stosowaniu dodatków czy baz olejowych jeśli olej ma spełniać konkretne normy. Owszem w ramach 1 normy sa oleje lepsze i gorsze z większą lub z mniejsza ilością dodatków. w przypadku jednych norm różnice mogą być ogromne i będa to 2 zupełnie inne oleje ale w większości przypadków różnice będą bądź niewielkie badż nie będzie ich wcale. Wyróżniajacych się olejów nie ma zbyt wiele. Zarówno Lotos jak i Orlen są zobowiązani do stosowania się do tych reguł gry tak samo jak Mobil, Total czy Motul. Olej znanej marki nie będzie z automatu lepszy. Osobiście nawet mam większe zaufanie do mniejszych producentów robiących oleje tylko w swoich zakładach niż wielu producktów oeljowych gigantów, którzy podzlecają produkcję m.in. takim firmą jak Orlen czy Lotos. Mobil, Elf, Total i wiele innych marek jest belndowanych również w Polsce.
Co do odporności na zużycie to jest to zbytnie uogólneinie bo raczej należy użyć sformułowania odporność na ścinanie, odporność na utratę lepkosci, odpornośc na degradecje czy odporność na odparowanie (noack). Lotos Synetetic Plus 5W40 w teście na utratę lepkosci oraz w teście noack udowodnił , że spełnia naprawdę wysokie wymagania i uzyskane wyniki plasują go pod tym względem wyżej od większości konkurentów. Olej Specol z norma VW 504.507 w tescie uzyskał niektóre parametry lepsze niz zdecydowana wiekszość zachodnich konkuretów a istotna dla Ciebie temperatura płynięcia wyniosła -51. Owszem i w jednym i w drugim przypadku znajdziemy na pewno lepsze produkty ale większość wcale nie będzie lepsza tylko albo porównywalna albo wręcz gorsza.
A co do lepkosci to chyba nie chodziło Ci tak naprawde o dużą lepkość bo lepkość ma być odpowiednia dla danej klasy oleju/silnika.
 
Ale żeście się co niektórzy Panowie zagotowali. Niepotrzebnie w ogóle ;)
Gdybym nie miał pojęcia o czym piszę, to kazałbym teściowi dalej kupować Castrola. Albo cokolwiek innego ze znaną marką ;)
Co do Lotosu przyznałem, że jestem nieobiektywny, ale co do reszty o czym pisałem - pisałem z autopsji.
Wiem, że bazy olejowe są wszędzie te same (tzn. głównie III), ale diabeł tkwi w szczegółach, tzn. dodatkach.
 
dalej kupować Castrola. Albo cokolwiek innego ze znaną marką
Żaden w tym problem, grunt żeby były oryginalne. Twój problem polega na tym, że nie potrafisz przyjąć do wiadomości, że Lotos 504/507, czy 5w40 A3B4 jest niemal identycznym olejem, co jego odpowiednik Motula czy Totala, tylko zdecydowanie tańszy. Skoro jesteś taki obcykany w temacie olejów, to po co pytasz na forum? Lej co uważasz za stosowne, dla mnie możesz i Mannola kupić, bo Kubica reklamuje to musi być dobry, a i szatę graficzną zmienili na taką bardziej minimalistyczną i "premium". No i najważniejsze - jest N I E M I E C K I, a na pudełku "pisze" że syntetyczny, więc nie mogą kłamać. Ja bym się nie zastanawiał i lał Orlen lub Lotos 504/507, tak jak już ci wiele osób poleciło. Jeśli chcesz to lej i tego Liqui Moly, największa różnica między tymi olejami to cena. Poczytaj trochę to forum, analizy i komentarze do nich, spokorniej i zrozum, że może ci się wydawać że dużo wiesz. Wydawać. Też tak myślałem gdy pierwszy raz tu wszedłem i zacząłem czytać, potem dowiedziałem się, że nic nie wiem na temat olejów silnikowych i mimo, że dzięki oilclub się sporo nauczyłem, to nadal uważam że do wielu osób tutaj nie mam podjazdu w kwestii wiedzy i umiejętności chociażby czytania analiz. Pozdro.
 
@demonick7: Może warto spróbować i poznać z autopsji coś rodzimego, w temacie przekonywania się: najnowszy OLEJ PLATINUM MAXEXPERT V+ 5W-30 4L, 504/507 API SP, ACEA C3 u autoryzowanego dystrybutora na portalu na "A" w cenie niecałych 125 PLNów? Przez jeden interwał silnik się nie zatrze, trochę kaski zostanie.
 
Last edited:
@ CallMeDazy

Też sporo przeczytałem tematów na tym forum i moje wnioski są takie, że duża część użytkowników tutaj jest zajawiona na polskie oleje.
Ja nie. Jakoś tak mam. Zanim zdobędę wiedzę o jakimś oleju i go kupię, to zawsze czytam najpierw karty charakterystyki.
Czytając je często jest trudno stwierdzić ile tej bazy syntetycznej jest w oleju. Często nawet jest tak, że dostęp do właściwości chemicznych oleju jest utrudniony. Albo skrajnie uproszczony. Na przykład przed chwilą czytałem karty Castrola 5W30 i LM 5W30.
Castrol - indeks CAS podany tylko przy jednym z 3 głównych składników oleju. LM - indeks CAS podany przy każdym z głównych składników oleju.
Dodatkowo stężenie procentowe poszczególnych składników jest zupełnie różne.
 
Można mieć niechęć do polskich wyrobów. I można to też zrozumieć ale argumentacja jest po prostu z tyłka.

Nie wszystko da się wyczytać z kart msds. Tam są tylko substancje niebezpieczne. Oleje bazowe o niskich lepkosciach. Np PAO 6 już nie musi być w sds.
Po za tym bardziej dokładnych kart jak ma Orlen to ze świecą szukać.

Najbardziej jednak ciekawi mnie zacinanie zaworów w filtrach. Zacięcie którego zaworu może spowodować zapalenie się "alladyna"?
 
Zajawiona to w mojej opinii za dużo powiedziane, po prostu z czysto ekonomicznego punktu widzenia nie ma żadnego powodu, by z dwóch niemal identycznych olejów wybrać ten droższy, bo zagraniczny. Jeśli najważniejszy dla ciebie jest św. Syntetyk, to polecam zobaczyć niemiecką stronę Motula. Nie znajdziesz jednego mainstreamowego oleju 100% syntetycznego, tak jak są oklejane u nas, a w butelce jest to samo, to już nie te czasy że na Polskę idzie gorszy sort niż na zachód. Karty charakterystyki świetnie jest poczytać jeśli się je rozumie i mają odzwierciedlenie w rzeczywistości, a nie zawsze wartości się pokrywają i tu z pomocą przychodzą forumowe analizy. O zacinających się zaworach w Filtronach pierwsze słyszę. Też nie jestem ich fanem, ale nie czuję potrzeby siania zamętu, sam stosuję OP545/2 w Pandzie, 406 kupiłem z OP540/1 i na jednym krótkim interwale też go użyłem, w Almerze OP 643/3 bodajże też jeździł i nic niepokojącego się nie działo. Pracuję aktualnie w hurtowni motoryzacyjnej i Filtrona idą niewiarygodne ilości, przecież gdyby przez filtry za 15zl silniki się zacierały, czy wywalały alladyna to nikt by ich nie brał...
 
Jeśli masz pobór oleju w tym silniku przy takim przebiegu to sprawdź czy odma nie rzyga olejem na turbo. Jeśli część zimna turbo jest w oleju to do wymiany pokrywa zaworów (w niej zintegrowany jest separator odmy). Płukanka silnika i zmiana oleju na inny nie zaszkodzi.

Co do wyboru oleju to cokolwiek z normą 504/507.
Przy normalnym użytkowaniu auta, silnikowi nie robi różnicy czy ma w danej normie wlany olej za 120zł czy 300zł
Koledzy dobrze radzą. Po co przepłacać ale jeśli jest taki kaprys to śmiało.
Ja jednak jestem zdania, że lepiej zmienić częściej olej tani niż inwestować w drogi.
 
Ale żeście się co niektórzy Panowie zagotowali. Niepotrzebnie w ogóle ;)
Gdybym nie miał pojęcia o czym piszę, to kazałbym teściowi dalej kupować Castrola. Albo cokolwiek innego ze znaną marką ;)
Co do Lotosu przyznałem, że jestem nieobiektywny, ale co do reszty o czym pisałem - pisałem z autopsji.
Wiem, że bazy olejowe są wszędzie te same (tzn. głównie III), ale diabeł tkwi w szczegółach, tzn. dodatkach.
Niezupełnie. Bazy III gr. mogą od siebie dość mocno różnic się jakoscią a w każdym razie jedna baza gr III ni musi byc równa innej bazie gr. III. Bazy dobierane sa też pod kątem konkretnych zastosowań. Często to właśnie obowiązujący pakiet dodatków dla danej normy będzie identyczny lub prawie identyczny. Oczywiście w zaleznośic od normy istnieje wieksza lub mniejsza dowolność indywidualnej modyfikacji a daną normę można też uzyskac na kilka sposobów i jest kilka różnych gotowych przepisów (możliwych do modyfikacji) ale obecnie w przypadku konkretnych norm/aprobat producentów pojazdów zwykle za dużo z dodatkami nie poszalejemy.
 
@tomek evo, Ty dalej myślisz, że normy producentów tak drastycznie się różnią że pisząc VW na bańce, nie można już napisać BMW, czy Dexos, czy tam PSA?
Mobil 1 ESP był i nadal będzie potwierdzeniem moich słów, że większość norm jest oparta i wymagania ogólne + mniejsze lub większe modyfikacje producentów (np zaostrzenie NOACK, czy zawężenie dostępnych klas lepkości).
 
Nigdy tak nie myślałem coś Ci się pomyliło i nieprawidłowo interpretujesz to co piszę. Część norm jest po prostu specyficznych i można podać wiele przykładów takich norm. Poza tym piszę nie tylko o normach producentów tylko o normach ogólnie. Jak ma być C4 to ma być C4 i ma być pod to odpowiedni pakiet prawda?
 
Last edited by a moderator:
@ Soszo

Chodzi o zawór bezpieczeństwa. Jest o nich na stronie Filtrona.

@ CallMeDazy

Napisałeś o Motulu ,czyli jednak potwierdzasz to, co pisałem wcześniej.
W Niemczech oleje nie są obklejone jako "100 % syntetyczne" ponieważ takie stwierdzenie byłoby niezgodne z prawdą.
W Polsce producenci mogą sobie tak obklejać, ponieważ definicja oleju syntetycznego wg uwarunkowań prawnych jest jednak inna jak w Niemczech, tzn. olej może sobie mieć nawet 0 % PAO i będzie olejem syntetycznym.
Nadal nie rozumiem tego hejtowania. Mam prawo być uprzedzony i kupuję to co chcę za swoje ciężko zarobione pieniądze.
To nie jest kwestia tego, że olej jest zagraniczny tylko kwestia tego, że uważam, że są lepsze oleje niż te 3 marki
Zresztą Orlenu i Lotosu nie będę kupował z powodów politycznych :p
Prawda jest taka, że czy wydam 150 czy 250 zł na bańkę, to tak naprawdę różnica nie jest duża ponieważ jest to bardzo mały koszt eksploatacji auta w przeciągu 10-15 tys.km. Takie 100 albo 200 zł różnicy można zaoszczędzić kupując OC u tańszego ubezpieczyciela.
Inna sprawa byłaby, gdyby silnik pił olej na potęgę.
Najważniejszym realnym kosztem eksploatacji jest kupowanie paliwa.
Tym bardziej w dzisiejszych czasach.
Zgadzam się z tym, że niektóre oleje nie są warte swojej ceny i do takich olejów ja osobiście zaliczam Castrola i Motula.
 
Co potwierdzam? Rozumiem, że jak TY uważasz, że coś jest gorsze, bo ty tak uważasz, a fakty stanowią inaczej, to tym gorzej dla faktów? Powtórzę się - dla mnie możesz lać i LM czy Castrola, absolutnie mnie to nie interesuje, ale jeśli pytasz ludzi którzy wiedzą coś więcej od ciebie to chociaż nie udawaj alfy i omegi i weź pod uwagę zdanie osób mądrzejszych od ciebie w danej dziedzinie. Paliwo rozumiem tankujesz tylko 100 shell v power ze względów politycznych? To jedyna wacha w Polsce o której wiem, że nie jest z Orlenu czy Lotosu, a i mogę się mylić. A nie, czekaj, to TDI, więc i tak nie masz wyboru :)
 
Back
Top